Daniel Dahlmann
Avslutat medlemskap
Hej alla..
Jag har ett litet problem..
Jag har fotar mycket med långa exponeringar,jag använder filter (Big Stopper)
Mina slutartider brukar ligga mellan 1 min till kanske 2-3 min mitt på dagarna och betydligt längre på eftermiddagen.
Detta medför en del problem med brus,och en del döda pixlar i bilderna.
Allt detta kan jag leva med och få bort på ett snyggt sätt...
Jag märker att efter min Efterbehandling av bilderna så uppstår det kanske 20-30 dots i bilden alla är mörka och är utspridda runt om i bilden.spotsen är inte statiska utan flyttar på sig från bild till bild.
Jag tänkte att jag hade skit på sensorn och lämnade in kameran på rengöring,när jag hämtar min kamera så säger dom att dom inte hittar någon smuts på sensorn..
Jag kommer hem och tar en testbild och uppdagar att jag hade massa prickar i mina färdig redigerade bilder.. Alltså inte i min RAW filer<---Detta märker jag senare.
Jag åker in igen och klagar lite och jag tog även med min dator in och visa killen hur bilderna ser ut.Han sa på en gång att det INTE är skit på sensorn utan att det har med efterbehandlingen att göra..
Han kollade sensorn på plats och den är ren som snö..
Lite pinsamt av mig att inte inspektera RAW filerna..För RAW filerna är helt fria fron dots..
Men nu undrar jag vad man kan göra åt det!? Måste jag leva med det och klona bort dom!?
Mina bilder är rätt hårt pressade för att få fram den effekt jag vill ha.
Jag fotar med Canon 5D mark 2 och använder mig av Lightroom 3 och Silverefex 2
Länk till en av mina bilder där problemet syns..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2359002.htm?set=mp
Idag så klonar jag bort alla dots men det hade varit skönt att komma runt detta problemet och slippa lägga massa tid på klonverktyget..
Jag hoppas ni fattar vad jag skriver.
det är inte min starka sida att uttrycka mig i text..
tackar på förhand
/Daniel
Jag har ett litet problem..
Jag har fotar mycket med långa exponeringar,jag använder filter (Big Stopper)
Mina slutartider brukar ligga mellan 1 min till kanske 2-3 min mitt på dagarna och betydligt längre på eftermiddagen.
Detta medför en del problem med brus,och en del döda pixlar i bilderna.
Allt detta kan jag leva med och få bort på ett snyggt sätt...
Jag märker att efter min Efterbehandling av bilderna så uppstår det kanske 20-30 dots i bilden alla är mörka och är utspridda runt om i bilden.spotsen är inte statiska utan flyttar på sig från bild till bild.
Jag tänkte att jag hade skit på sensorn och lämnade in kameran på rengöring,när jag hämtar min kamera så säger dom att dom inte hittar någon smuts på sensorn..
Jag kommer hem och tar en testbild och uppdagar att jag hade massa prickar i mina färdig redigerade bilder.. Alltså inte i min RAW filer<---Detta märker jag senare.
Jag åker in igen och klagar lite och jag tog även med min dator in och visa killen hur bilderna ser ut.Han sa på en gång att det INTE är skit på sensorn utan att det har med efterbehandlingen att göra..
Han kollade sensorn på plats och den är ren som snö..
Lite pinsamt av mig att inte inspektera RAW filerna..För RAW filerna är helt fria fron dots..
Men nu undrar jag vad man kan göra åt det!? Måste jag leva med det och klona bort dom!?
Mina bilder är rätt hårt pressade för att få fram den effekt jag vill ha.
Jag fotar med Canon 5D mark 2 och använder mig av Lightroom 3 och Silverefex 2
Länk till en av mina bilder där problemet syns..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2359002.htm?set=mp
Idag så klonar jag bort alla dots men det hade varit skönt att komma runt detta problemet och slippa lägga massa tid på klonverktyget..
Jag hoppas ni fattar vad jag skriver.
det är inte min starka sida att uttrycka mig i text..
tackar på förhand
/Daniel