Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med damm bakom "fokusskivan"

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Hej hopp!
Det är så att jag har sett svarta prickar på mina bilder och blivit väldigt bestört. Därför gick jag till handling och införskaffade luft på burk och en pensel. Penslade lite här och var med lyckat resultat tyckte jag...
Men sen upptäcker jag att skiten är kvar. Då sitter den helt enkelt på baksidan av skivan med "autofokusrektanglerna". Jag har mixat och trixat lite, försökt komma åt genom att fälla upp spegeln lite och på så sätt komma emellan dock utan speciellt lyckat resultat.

Så finns det några tips? Finns det risk för att de brännts fast?

Alla tips är välkomna!

Mvh
Björn Karlström
 
Kom hem till mig ska jag visa att det visst gör det :p
Nä, men lite mer seriöst är det skiten som sitter där bakom som också syns i bilderna...

Ska exprimentera mer med bilder ikväll!
Skiten syns klart och tydligt i sökaren och kommer sen på bilden.
Men som sagt, läser i mega tråden nu och ska försöka finna en lösning!

(svammel svar)
 
Tänk efter så inser du nog att du har fel. Skiten du letar efter sitter inte i sökaren. När du tar bilden så är spegeln uppfälld och sökaren helt urkopplad.
 
Har man en dyr 20D då skall man inte experimentera. Man skall läsa först, förstå felet, tänka igenom vad man gör innan man får röra sensorn.
/Fred
 
Hej Björn!

Jag har precis gjort ren min kameras sensor och blev nöjd med resultatet. Själv hade jag varit så intelligent att jag blåst med munnen för att få bort lite skräp. Skräpet satt kvar och sensorn blev blöt! Använde då Eclipse rengöringsvätska och PEC-PADs. Det tog tre testbilder innan jag var nöjd med resultatet. Läs tråden ovan om rengöring av sensorn. Det var där jag fick idén om att använda Eclipse och PEC-PADs.

Jag tror att din skit sitter på objektivet. Syns den där och kommer på bilden finns det liksom ingen annanstans det kan sitta. Spegeln flyger ju upp när du tar bilden. Bakpå filtret som sitter framför sensorn har jag svårt att tro att smutsen sitter.

När du provar, ta bilder med liten bländare mot en vit testbild och lång slutartid. Rör kameran fram och tillbaka i cirkulär rörelse. Höj sedan kontrasterna i datorn så ser du. Prova även med de bländare som du normalt använder - behöver du verkligen göra rent sensorn. Det syns kanske inte förrän vid bländare f/16?

Prova också ett annant objektiv!

Lycka till och var försiktig!
 
Håll sensorfiltret rent!

JEzus skrev:
Detta är helt otroligt!
Jag har städat ihjäl mig nu tycker jag, sensorn ser klinskt ren ut men resultatet blir ändå skit, se länken!
Det återstår nog bara att lämna in den för mig!
För jag vågar väl inte spruta luft på burk direkt på sensorn?
Se länk som sagt för det nuvarandre resultatet!

http://hemsidan.homeip.net/bilder/canon20d/IMG_7882_auto.jpg

Jag tycker inte det ser ut som skit, Du har fotat en himmel med moln som gör det svårare att avgöra vad det är som skall synas.

De fläckar jag ser liknar det som dammkorn brukar åstadkomma när de sitter på filtret framför på en sensor på en digitalkamera.

För att få bort detta så måste man blåsa absolut ren luft mot sensorfiltret, borsta med lämplig pensel eller till sist tvätta med någon form av vätska.

Luft på burk rekommenderas inte, helt enkelt eftersom man kan riskera att icke förgasad drivgas kan komma ut och landa på sensorfiltret med smutsiga fläckar som resultat.

Förresten utan att ta hänsyn i det lämpliga att använda luft på burk, vad hade Du tänkt åstadkomma genom att spruta luft på andra ställen än just på sensorfiltret?

Möjligtvis så kan Du sprida ut mer Damm på sensorfiltret, knappast få bort något.

För bildresultatet så är det främst sensorfiltrets yta, som måste rengöras. Inte ens objetivets linser behöver vara speciellt rena eftersom dessa inte ligger i fokusplanet. Mycket damm på linserna är naturligtvis inte bra, men det syns inte alls på samma sätt.

Ta en bild på en helt vit yta med liten bländaröppning, skaffa bra rengöringsprylar rengör sensorfiltrets yta och kolla av resultatet mot den vita ytan igen.

Har själv en Typhon Blower från Kaiser, som funkar bra. Hama har även något liknande.

/Jörgen
 
Hej Björn.

Jag tycker det ser ut som att du har skit på sensorn , eller filtret framför om man vill vara noggrann.

Jag hade samma problem för en tid sedan. Hade blåst rent med gummiblåsa med jämna mellanrum för att hålla så rent som möjligt, men till sist hjälpte det inte längre.

Jag gjorde då som Thomas föreslår. Jag skaffade en flaska Eclipse rengöringsvätska. Till det köpte jag en förpackning Sensor Swab (har inte provat PecPad men det funkar säkert lika bra). Resultatet blev kanonbra, bara att följa instruktionerna som följer med. Jag köpte mitt på http://www.yfo.se

Men självklart, känner man sig det minsta osäker bör/kan man ta hjälp av en polare. Nästa gång klarar man det själv, det är ganska lätt.

Lycka till.
 
Smutsen syns ju inte förens man drar ner bländaren rejält, kring f10 syns inget men vid f22 så såg ni själva hur det såg ut.

Min bror tror det är objektivet som är skitigt, tyvärr har jag dock inget annat att byta med men jag ska försöka låna någons i veckan.

Och jag måste säga att det inte syns ett enda dammkorn på sensorn nu så på nått sätt kan det omöjligtvis komma därifrån.


Vad är det för "filter" ni nämner förövrigt? Är inte så inne i olika fototermer tyvärr... Det är väl inte filtret jag har på objektivet?


Aja, ska testfota lite mer tror jag....

Mvh
 
Det är inte i objektivet. De där prickarna är för nära att vara i fokus för det. Det ser ut som helt vanligt sensordamm. Det är inte så konstigt att du inte ser dammet, tänk på hur liten en pixel är på sensorn.

När du jämför bilder med själva sensorn, tänk då på att bilden fångas upp och ner.

Filtret är den glasskiva som sitter framför sensorn.

Om du definitivt uteslutit damm på filtret framför sensorn, t ex efter en våtrengöring, återstår damm på själva sensorn. Då är det verkstad som gäller.
 
JEzus skrev:
Smutsen syns ju inte förens man drar ner bländaren rejält, kring f10 syns inget men vid f22 så såg ni själva hur det såg ut.

Min bror tror det är objektivet som är skitigt, tyvärr har jag dock inget annat att byta med men jag ska försöka låna någons i veckan.

Och jag måste säga att det inte syns ett enda dammkorn på sensorn nu så på nått sätt kan det omöjligtvis komma därifrån.


Vad är det för "filter" ni nämner förövrigt? Är inte så inne i olika fototermer tyvärr... Det är väl inte filtret jag har på objektivet?


Aja, ska testfota lite mer tror jag....

Mvh

Om du tog dig tid att läsa sidan jag länkade till så hade du inte behövt ställa fler frågor....
 
Zoso skrev:
Om du tog dig tid att läsa sidan jag länkade till så hade du inte behövt ställa fler frågor....
...och har man en så avanserad kamera som en 20D skall man läsa manualen också.
Men ju äldre man blir desto mer man lär sig. Inte minst att man inte kan allt...
/Fredrik
 
insåg ju mina begränsningar så jag gick till expert som är canon återförsäljare.

800:- var grundpriset för sensorrengörning, det är ju okey enligt mig men sen kom chocken 10-15 arbetsdagar!!!

Aja, man får väl bita i det sura äpplet och bli kameralös...

Mvh
 
800 spänn? Rövarpris. Nikon tar 300 har jag hört.
Men då är alternativet att köpa en sats sensor svab med Eclipse för c:a 600:- mycket billigare och det räcker till 10 gånger eller mindre om man misslyckas första gången. De använda spatlarna kan då återanvändas med PecPad, 100 st för 99:-.
Är man försiktig och läser igenom instruktionerna, samtidigt som man jobbar RENT då kan man inte misslyckas efter högst 2-3 försök.
800:- ? Tänk att varje år lägga ut minst 800:- bara för rengöring. Ush, då är en kompakt kamera ett bättre alternativ.
/Fred
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.