Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke R

Aktiv medlem
Min D70 vill inte alltid ta bilder när jag trycker av.
Första gången var när jag satte en omnibouncer (som är för blixtmodellen) på den nya SB600-blixten för att testa. Avtrycket vägrade fungera trots att skärpan låst sig men rätt vad det var fungerade den för en eller två bilder och vägrade sedan igen. Fick den rätt vad det var att fungera normalt igen.
Nästa gång hände samma sak och då plockade jag bort bouncern för det var viktiga bilder och sedan dess fungerar kameran perfekt med blixten eftersom jag slutat använda bouncern.

I torsdags hände det igen (utan blixt) när jag var ute på isfiske på en sjö i 7-8 minusgrader.
Hade varit ute några timmar när jag tog fram kameran (med full-laddat batteri) ur den vattentäta packpåsen som jag förvarar den i ryggsäcken , allt fungerade utom att den inte tog bilden.
Efter en del mixrande tog den en bild för att sedan lägga av igen. Fick den att fungera igen efter mer mixrande (bl a tog jag lös objektivet och satte tillbaka det utan att den blev bättre). Oftast när jag fick den att funka höll jag den lutande och inte tittade i sökaren.
Som mest fungerade tre exponeringar i rad för att sedan lägga av.

Jag gav då upp men när det mörknade kom fullmånen och jag ville ta bilder med stöd av stolryggsäcken därför provade jag igen.
Nu fungerade kameran helt perfekt och jag tog 30-40 exponeringar utan problem. Hemma igen fungerar den också som den ska.

Fukt kan det inte vara som orsakar problemet.
 
Jag har också råkat ut för liknande problem.
Då har det varit rent handhavande...dvs...kameran har inte fokuserat och därmed inte tillåtit att exponera.
Men i ditt fall med isfiske..(gissar att det var i fullt dagsljus) så låter det en aning suspekt.

Om det händer i dom lägena...förutsatt att du har fokuserat på mågot med kontrast, så tycker jag att det är dags för att kolla kameran hos Nikon...
 
Precis, dagljus var det.
Jag kollade flera gånger att skärpan låst men ofta när jag fick den att fungera en exponering tryckte jag av direkt utan att låsa skärpan.

Sedan när den började fungera igen i skymmningen var det rätt mörkt (400 asa, största bländare och tid mellan 1/10 - 30/1 sekund ) och då borde den haft svårare att låsa skärpan.
Då fungerade den varje gång jag tyckte av.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.