Annons

Problem med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

VaranMannen

Ny medlem
Hej allihop!

Jag har haft min D200 i tre veckor typoch märkt av en liten störande sak som jag inte vet vad det beror på:

Vid två olika tillfällen när jag tagit kort, så har inte kemaren registrerat dem? Vad kan detta bero på, är det fel på den eller? Har för mig att jag läste om nått sånt här men httar inte inlägget igen.

Jag tog kort i motsol båda gångerna, kan det ha med det att göra?


Tack om det är någon som vet vad det beror på.


MVH Jocke en nybliven fotograf
 
Samma sak har hänt mig med mig D1X. Bilderna syns på LCDen men registreras inte på minneskortet. Var först helt övertygad om att kameran hade gett upp.. Efter lite konsultation på YFO i Malmö menade de dock att minneskortet var problemet.

Tydligen kan minneskortet få lite problem om du använder det till både Mac och PC vilket jag hade gjort. Formaterade kortet helt via datorn och problemen har försvunnit.

Lycka till!
 
okok men min visar inte ens bilderna i lcd:n, jag tar en serie säg typ 5 kort, sen trycker jag på "play"-knappen men inget visas...men ändå så låter det som om man tar korten?
 
Vad har det för betydelse om du laddar över bilderna till en PC eller en MAC? Det viktiga är att ingen annan dator, än den i kameran, får skriva eller radera på kortet, utan enbart läsa.

Dvs. all bildflytt ska ske genom kopiering!

Formatering ska ske i kameran! Formatering är dessutom bästa sättet att tömma kortet i kameran varje gång.


Sen så tror jag att bilden kan tappas om man stänger av kameran innan bilden sparats på minneskortet.

/Erik
 
ajaj de låter inte alls vidare kul.. Då har jag faktiskt ingen aning om vad felet kan vara. Skulle nog gissa på något med minneskortet men kan ha helt fel. Har du flera kort kan du ju testa med ett annat. Annars hade jag nog provat att formatera kortet via datorn.
(om du inte får några bättre svar vill säga;))
 
;P Jag kan inget om datorer och deras inverkan på kameran/korten men enligt killarna på YFO så kan det vara en felkälla. Vidare hävdade de att en fullständig formatering av kortet via datorn var betydligt bättre än kamerans egna formatering som tydligen bara plockar bort sökvägarna på kortet.

D200an ska väl ha en egen säkerhetsfunktion som gör att den inte stänger ner förrens bilderna är sparade?

eon skrev:
Vad har det för betydelse om du laddar över bilderna till en PC eller en MAC? Det viktiga är att ingen annan dator, än den i kameran, får skriva eller radera på kortet, utan enbart läsa.

Dvs. all bildflytt ska ske genom kopiering!

Formatering ska ske i kameran! Formatering är dessutom bästa sättet att tömma kortet i kameran varje gång.


Sen så tror jag att bilden kan tappas om man stänger av kameran innan bilden sparats på minneskortet.

/Erik
 
Har läst om det i någon annan tråd så du är inte ensam. Tror att det var en bra förklaring också men leta får du göra själv :)
 
All högnivåformatering av cf-kort skall göras i och av kameran och inte med någon dator.

I båda fallen om man formaterar cf-kortet är det fråga om att varje gång skapa ett nytt "filträd"= raderar huvudstartposten, Rotkatalogen och informationen om filerna i FAT. detta skall göras av kameran. Informationen i övrigt finns kvar på kortet och kan plockas ut med exv ett rescueprogram som läser av varje sektor och bygger upp en ny huvudstartpost . Det är mao inte fråga om en lågnivåformatering dvs att nya sektorer ritas upp. Vid en lågnivåformatering försvinner all tidigare data och kan inte återskapas.

Är det en lågnivåformatering så kan den endast göras med datorn. Är det det Yfo grabbarna menade?
Mikael
 
Senast ändrad:
Vill bara nämna...

... att jag också stött på detta problem. Har tryckt för att exponera, hört slutarmekanismen arbeta, fått bild på LCD men inget har sedan sparats på minneskortet. Detta har dock hänt mig endast en gång (vad jag noterat). När kameran var ny och rullar kanske ett par hundra exponeringar. Då fenomenet inte återkom har jag inte gjort något mer.

Har använt samma minneskort hela tiden.

Mvh /Peter
 
Kanske värt att prova att ladda ner nytt firmware? Om det är en bugg i kameran så borde väl Nikon veta om det?
 
Hej!

Jag hade samma problem med en D100. Det tog 1 1/2 år och 4 felanmälningar till Nikon innan de lyckades reproducera problemet. Jag fick då en ny kamera. Det visade sig att kameran ibland skrev korrumperade filer på kortet som normalt inte gick att se vare sig i kameran eller datorn. Det hände en gång per 100 bilder i snitt.

Mvh/Gunnar
 
macrobild skrev:

Är det en lågnivåformatering så kan den endast göras med datorn. Är det det Yfo grabbarna menade?
Mikael

Hmm. Kan man verkligen göra en reell lågnivåformatering av ett CF-kort? Det finns ju inte något medium att initiera/formatera - de minnesbärande kretsarna är ju redan fabriksbestämda.
Man kan ju inte ens lågnivåformatera IDE-diskar, i varje fall inte framgångsrikt. Deras fysiska layout är bestämd från fabrik.

Jag tycker det verkar mycket suspekt att man skulle kunna göra en reell lågnivåformatering av ett CF-kort. Kan det vara något annat som avses med "lågnivåformatering" av CF-kort?

/ep
 
epep skrev:
Jag tycker det verkar mycket suspekt att man skulle kunna göra en reell lågnivåformatering av ett CF-kort. Kan det vara något annat som avses med "lågnivåformatering" av CF-kort?
Det man nog brukar mena med en lågnivåformattering idag (eftersom den gamla betydelsen inte är aktuell med dagens gränssnitt) är att man först fyller mediat med ett visst bitmönster för att sedan göra en vanlig formattering.

Här är ett exempel på ett verktyg som hjälper till.

Även om jag formatterat med ett sådant program skulle jag definitivt ändå formattera kortet i kameran efteråt. Kamerans egen formatteringsrutin bör vara bäst uttestad och minsta lilla avvikelse (även om det formellt sett är en korrekt FAT-formattering) från kamerans formattering är en potentiell felkälla.
 
P.R. skrev:
Det man nog brukar mena med en lågnivåformattering idag (eftersom den gamla betydelsen inte är aktuell med dagens gränssnitt) är att man först fyller mediat med ett visst bitmönster för att sedan göra en vanlig formattering.

Även om jag formatterat med ett sådant program skulle jag definitivt ändå formattera kortet i kameran efteråt. Kamerans egen formatteringsrutin bör vara bäst uttestad och minsta lilla avvikelse (även om det formellt sett är en korrekt FAT-formattering) från kamerans formattering är en potentiell felkälla.

Precis. "Lågnivåformatering" är inte något annat än att man ungefärligen rensar disken och sedan skriver filsystemet.
Det som avses med lågnivåformatering idag motsvarar närmast normal högnivåformatering och det som beskrivs som "formatering" är närmast att betrakta som det gamla hederliga "quick format".
Har man kvar någon gammal diskettstation finns dessutom fortfarande utrymme för hederlig gammal lågnivåformatering :)

Jag är dock nyfiken på vilken skillnad det kan göra att formatera i kameran och i datorn. Varför skulle det vara fördelaktigt att formatera i kameran? Finns det exempel på tillfällen då ett i datorn korrekt formaterat CF-kort inte fungerat i kameran medan samma kort formaterat i kameran fungerat (med repeterbarhet)?
Det finns utrymme för variation i den basala layouten i "FAT", men filsystemet är trots allt ett sedan mycket länge välkänt format. Stödjer kamerorna bara en delmängd av "FAT"?
Jag är verkligen nyfiken rörande detta!

/ep
 
Senast ändrad:
Oavsett vad vi nu kallar formateringen så kan man med hjälp av olika program ungefär göra det som motsvarar lågformatering dvs ta bort all information dvs att denna information inte kan återskapas med rescueprogram. Low-level formatting of Flash Cards is supported too. Low Level Format Tool will clear partitions, MBR, and every bit of user data. The data cannot be recovered after using this utility.

Vanlig formatering av cf-kortet bör ske i kameran, det har alla kameratillverkare påpekat, i alla fall de som jag har mött på bla Photokina.

Mikael
 
epep skrev:
Varför skulle det vara fördelaktigt att formatera i kameran?
Det finns då inga som helst möjligheter att det händer något okänt på kortet efter formatteringen och fram till dess att det sitter i kameran.
Finns det exempel på tillfällen då ett i datorn korrekt formaterat CF-kort inte fungerat i kameran medan samma kort formaterat i kameran fungerat (med repeterbarhet)?
Det finns många exempel där användare rapporterar om problem som "magiskt" löst sig när de börjat formattera i kameran. Om deras problem berodde på SBS, buggar eller något annat spelar inte så stor roll, det handlar om att minimera felkällor.
Det finns utrymme för variation i den basala layouten i "FAT", men filsystemet är trots allt ett sedan mycket länge välkänt format. Stödjer kamerorna bara en delmängd av "FAT"?
Har ingen aning om det finns avsiktliga begränsningar men det kan definitivt alltid finnas buggar i en FAT-implementation. Med extern formattering ökar risken för det skall ge problem.

Jag vänder på det och undrar vad du ser för viktiga fördelar med att formattera någon annanstans som gör det värt att utsätta sig för en risk, även om den är jätteliten?

Att alltid göra formatteringen i den enhet (gäller inte bara kameror) där man skall använda minnet är helt enkelt en god vana som minimerar felkällor (och underlättar felsökning om det ändå skulle bli problem) så långt det är möjligt.
 
Lånar tråden om de går bra
utrustning vid tillfället.
D200 V2.0
70-200VR
SD Extrem III 4GB
Tc-20EII

Var ute och fotade idag och fick ett liknande fenomen med min D200, jag tog en bild som inte registrerades, de kom upp en bild på lcd skärmen men de var bilden jag tog innan... de hände mig tre gånger i följd sen var allt som vanligt igen.

De var första gången de hände för mig
Viste att jag läst om detta i nån tråd så jag tar upp den igen, tyckte de svävade iväg på hur man ska formatera och vad formatering är istället för att komma fram till själva problemet.

//Artin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.