Annons

Problem med Canon F1 new :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Köpte en Canon F1 new med motor för ett tag sedan. Satte i 12! batterier i motorn och en rulle i kameran men fick varken exponeringsautomatik eller motorn att fungera! Är det någon som vet om man måste ha batterier i kameran för att få den att fungera? Det skall vara ett 6V batteri till den, antar att man kan sätta i fyra 1.5V batterier. Tacksam för svar!
 
Ja, du ska ha batteri i kameran också för att allt ska fungera som det är tänkt.
Finns ett antal olika 6 V batterier som man kan stoppa i, men jag har inte koll på om de fortfarande finns att få tag i.
 
Då har du fått tag i en riktig "pärla"...=)
Jag köpte min i september/oktober 1981.
Jag fick faktiskt en av de första kamerorna med FN AE-sökaren som kom till Sverige enligt handlaren. (Jagervalls i Linköping).
Jag tar en rulle film med min då och då och vilken byggkvalitet på kameran!!
Med motorn på blir man också stark i armarna om man inte redan är det.....;)

Lycka till med din "pärla" önskar Bengt H.
 
Då har du fått tag i en riktig "pärla"...=)
Jag köpte min i september/oktober 1981.
Jag fick faktiskt en av de första kamerorna med FN AE-sökaren som kom till Sverige enligt handlaren. (Jagervalls i Linköping).
Jag tar en rulle film med min då och då och vilken byggkvalitet på kameran!!
Med motorn på blir man också stark i armarna om man inte redan är det.....;)

Lycka till med din "pärla" önskar Bengt H.

Tack Bengt för din lyckönskan! Har alltid velat ha en F1, alltsedan jag fick låna en F1:a och en Nikon F2 när jag var tonåring på 70.talet. Då hade jag inte råd med så "fina" kameror och nu när jag äntligem nostalgiskt hittar ett fint exemplar så funkar den inte, men jag betvivlar imte kvaliten så den ska nog gå igång med batterier i huset. Jag trodde att kameran skulle strömförsörjas med motorbatterierna som på t ex en Nikon F3 som jag ockå har. Jag gillar tunga spegelreflexkameror, så hellre lyfter jag en F1:a än går och lyfter skrot på gymmet :)
 

Bilagor

  • 498U2375b.jpg
    498U2375b.jpg
    12.9 KB · Visningar: 453
Jag har för mig att det inte blir någon exponeringsautomatik med sökaren på bilden, även om du sätter i ett batteri ...
 
För exponeringsautomatik krävs sökaren AE FN som ger slutartidsautomatik (bländarförval) om man ställer slutartidsratten på "A".

Om man dessutom monterar AE Winder FN eller AE Motor Drive FN så kan man även få bländarautomatik (slutartidsförval) om man ställer objektivets bländarring på "A".

Vad som händer om man ställer både slutartidsratten på "A" och bländarringen på "A" kommer jag inte ihåg ...

Med standardsökaren (som det ser ut att vara på bilden) får man manuell ljusmätning, med följevisare. (Jag minns inte exakt hur mätarvisningen ser ut i sökaren.)

Men eftersom kameran ser ut att ha en AE Motor Drive monterad så borde Kjell kunna få bländarautomatik.

Canon New F-1 är helt klart en kool kamera. Det är en av mina favoriter. Till skillnad från sin närmaste konkurrent Nikon F3 har F-1 mekaniskt styrda tider mellan 1/2000s och 1/125s, samt B och blixtsynktiden 1/90s. Tiderna mellan 1/60s och 8s är elektroniskt styrda. Det innebär att man kan fotografera ganska bra utan att ha batteri i kameran, så länge det är ljust nog att ha slutartider som är 1/125s eller kortare. Nikon F3 har bara en mekaniskt styrd slutartid: 1/60s.
 
Nä det stämmer att det inte är AE-sökaren på bilden men det går faktiskt att använda automatiken ändå. Problemet är bara att man inte ser någonting av vad man ställer in.
 
Om du har AE Motor Drive FN behöver du inget batteri i kamerahuset om du använder batteriluckan med kabel som ansluts till motorn. Förutsätter High Power Ni-Ca Battery Pac.

En bild på min New F-1 med AE Motor Drive FN och FN AE finder med batteriluckan med ström-matning till kamerahuset.
 

Bilagor

  • F-1AE_FNmot.jpg
    F-1AE_FNmot.jpg
    21.2 KB · Visningar: 402
Vad jag menade menade med exponeringsautomatik är att den har bländarautomatik,(bländarringen på A) med manuellt tidsförval. Om man sätter tidsratten på A, får jag helautomatik då (har inte sett att jag har det tidigare- nyhet!)? Kan tyvärr inte se hur det ser ut i sökaren med tanke på att jag inte har något batteri i kameran. Har alltid trott att på Canon från den tiden har man bländarautomatik med tidsförval och på Nikon har man tidsautomatik med bländarförval.
 
Om du har AE Motor Drive FN behöver du inget batteri i kamerahuset om du använder batteriluckan med kabel som ansluts till motorn. Förutsätter High Power Ni-Ca Battery Pac.

En bild på min New F-1 med AE Motor Drive FN och FN AE finder med batteriluckan med ström-matning till kamerahuset.
Aha, läste något på en engelsk sida om någon cord mln motor och kamera. Jättefin kamera du har också!
 
Har för mig att det blir 1/2000s och minsta bländare .. länge sedan jag testade det .... :)

Vadå "gröna rutan" ?

Helautomatisk, gröna Auto rutan som finna på alla billigare systemkameror och kompaktkameror :)
Den har en tendens att fnysas åt av en viss typ av fotografer.
 
Jag har för mig att det inte blir någon exponeringsautomatik med sökaren på bilden, även om du sätter i ett batteri ...

För exponeringsautomatik krävs sökaren AE FN som ger slutartidsautomatik (bländarförval) om man ställer slutartidsratten på "A".

Jodå, men man ser inte vad kameran ställer in (om jag kommer ihåg rätt)

Eftersom det inte finns något exponeringslås så ska automatiken helst bara användas när kameran fjärrutlöses i miljö med varierande ljusmängd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.