Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med canon eos 5d mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

T_A_G

Aktiv medlem
Hejsan..

Mitt problem är att kameran blir återställd hela tiden..
Inte när den ligger still i 2 dagar, men när jag fotograferar så försvinner alla mina inställningar.. :(

Gör jag något fel och vad isf..

Inga foton försvinner, det är bara mina små inställningar..
Den blir typ återställd till fabriksinställningar..

Jag har iof haft kameran i 2 mån nu och de har hänt en gång för ett tag sen.. och idag hände det 3 ggr.. jag kan inte komma på vad jag gör för fel..

jag kör bara med C1, C2 och C3 funktionerna..

Mvh Tim

Måste "för säkerhets skull" fråga: Har du sparat inställningarna för C1, C2 och C3 på rätt sätt?

ALj

Och om du sen vrider till C1 så ser du vad du sparat. Sen tar du några bilder - och plötsligt försvinner dom? (du har endast rört avtrycket alltså)

Ja ok, det ska gå att modifiera på det sättet också. Dock kan du inte modifiera programratten då, dvs inte byta från Tv till P tex.

Men om du gör allt från början, om du tex vill lagra Av så måste du ju stå på Av. Sen göra övriga inställningar utan att röra ratten och sist gå till skiftnyckel 3 osv. Blir det bättre då?

Kanske fattar jag inte - ha överseende i så fall - men ditt problem låter så skumt :)

Det finns ett separat batteri för kamerans minne, om detta är slut borde kameran kunna glömma saker. Även om det känns långsökt i ditt fall, kan det kanske vara värt att testa med ett fräscht batteri.

Jag står alltid på C1 men annars stämmer allt som du skrev..
Om jag inte kommit emot nått annat..

Kan det inte vara så att du trots allt inte har lagrat något i C1, utan där finns kamerans normalinställningar. När du då står där, och sedan ändrar en massa saker, då är det om jag förstått allt rätt så, att när kameran går ner i viloläge så återställer den inställningarna i C1. Då förlorar du bums dina ändrade inställningar.

Kolla noga i bruxen hur man lagrar inställningar i C1.

ALj

jag har som sagt haft den i 2 mån med mina inställningar..
Och den kan som sagt ligga still i ca 2 dagar utan att inställningarna försvinner..

Kan den bli återställd om man tar bort objektivet och fotograferar utan objektiv kanske??
Det var precis vad jag gjorde sist

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar