Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Ska börja med att säga att jag inte vet om det är rätt forum.....

Har ett större problem med kameran.
När jag ska trycka av en bild så tar det en evighet innan kameran tar en bild. Känns för det mesta nästan som om jag har en kompakt kamera. Med evighet så menar jag ibland så lång tid som 10 sekunder.

Använder jag avfyraren på extragreppet så bränner den av en bild direkt..... det liksom bara rasslar på.

Är det en inställning som jag har kommit åt av miistag eller är knappen helt trött... ???

Du har inte ställt om så timern är på, den går väll ställa så det blir 5-10sec fördröjning.

MVH Peter

Knappen håller på att lägga av dessvärre. Har läst mycket om det problemet på XXD kameror. Vet ej hur du kan fixa den. sorry!

Knappen håller på att lägga av dessvärre. Har läst mycket om det problemet på XXD kameror. Vet ej hur du kan fixa den. sorry!

Mest troligt.
När jag trycker in den lite så fokuserar den. När jag trycker ner knappen helt så händer det ingenting. Eller rättare sagt så ibland tar den en bild direkt.

Efter ditt inlägg så undersökte jag problemet lite närmare......

Vickar jag på knappen lite när jag har den helt nertryckt så skjuter den av bilder i en rasande fart.....

Tack då har jag konstaterat att det är knappen det är fel på...

Frågan är nu hur jag får det åtgärdat... är det dyrt ? tar det lång tid ? och framför allt... VAR kan man fixa detta ?

Närmsta större stad för mej är Malmö - Helsingborg

Mest troligt.
När jag trycker in den lite så fokuserar den. När jag trycker ner knappen helt så händer det ingenting. Eller rättare sagt så ibland tar den en bild direkt.

Efter ditt inlägg så undersökte jag problemet lite närmare......

Vickar jag på knappen lite när jag har den helt nertryckt så skjuter den av bilder i en rasande fart.....

Tack då har jag konstaterat att det är knappen det är fel på...

Frågan är nu hur jag får det åtgärdat... är det dyrt ? tar det lång tid ? och framför allt... VAR kan man fixa detta ?

Närmsta större stad för mej är Malmö - Helsingborg

Troligvis smuts el dyl i avtryckaren.
Har sett några olika avancerade sätt att fixa i yut. , finner ingen just nu.
Den enklaste är att hälla ca en tesked isopropanol genom batterifacket och
låta det rinna ut via knappen, samtidigt som man frenetiskt trycker på den.

Torka , SEN provkörning, isopr. är eldfarligt.

De mera avancerade är demontering och rengöring.

//MW

Ex så här: Isoprop finn på apotek.
http://www.youtube.com/watch?v=7VQ6oKFxSzA

Troligvis smuts el dyl i avtryckaren.
Har sett några olika avancerade sätt att fixa i yut. , finner ingen just nu.
Den enklaste är att hälla ca en tesked isopropanol genom batterifacket och
låta det rinna ut via knappen, samtidigt som man frenetiskt trycker på den.

Torka , SEN provkörning, isopr. är eldfarligt.

De mera avancerade är demontering och rengöring.

//MW

Ex så här: Isoprop finn på apotek.
http://www.youtube.com/watch?v=7VQ6oKFxSzA

ISOPROPANOL har jag gott om men det vågar jag inte hälla i batterifacket..... vill inte riskera att förstöra nått annat i kameran.

Har kommit på hur jag ska trycka på knappen för att det ska fungera.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Märkligare är att det trillar ner mail från folk som vill köpa kameran........

NEJ, JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT SÄLJA KAMERAN.... DÅ HADE JAG SKRIVIT DET !!!!!!!
Då hade jag satt den på en köp/sälj marknad.......

ISOPROPANOL har jag gott om men det vågar jag inte hälla i batterifacket..... vill inte riskera att förstöra nått annat i kameran.

Har kommit på hur jag ska trycka på knappen för att det ska fungera.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Märkligare är att det trillar ner mail från folk som vill köpa kameran........

NEJ, JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT SÄLJA KAMERAN.... DÅ HADE JAG SKRIVIT DET !!!!!!!
Då hade jag satt den på en köp/sälj marknad.......

Tycker det inte är så märkligt?
Jag frågade för att jag har möjlighet att använda kameran fast att inte knappen fungerar och att lämna den på verkstad är knappast ekonomiskt försvarbart.
Det är väl aldrig fel att fråga eller?
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar