** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett Canon 18-135 EF-S som är ca 1,5 år gammalt. Jag använder det inte så mycket men ibland är det bekvämt som reseobjektiv och allround glugg när jag inte vill släpa på hela utrustningen.

Idag upptäckte jag ett problem. Största möjliga bländare i vidvinkelläget är 3,5 men oavsett hur jag snurrar får jag bara från 4,5. Om jag då slår till objektivet bestämt från sidan med handen så fungerar det som det skall och jag kan ställa bländaren fram och tillbaka från 3, 5 och uppåt. Om jag seden zoomar fram och tillbaka så vill den återigen bara gå till 4,5 och det krävs ett nytt slag på gluggen för att det skall släppa.

Jag är tämligen säker på att det fungerat som det skall tidigare (har i alla fall en hel del bilder i Lightroom tagna på 3.5) så jag tror att problemet uppstått relativt nyligen. Det förefaller som om det bara är i vidvinkelläget som problemet uppstår.

Jag har testat på tre olika kamerahus och beteendet är identiskt på alla tre.

Vad kan det vara som är fel?

Egentligen har du ju besvarat frågan själv. Någonstans kärvar ditt objektiv, vilket gör att bländaren inte kan röra sig som den skall. Service är väl det enda raka för att lösa det, men frågan är om det är värt pengarna.

Tack för svar. Ja, frågan är om jag kanske har garanti krav, det borde väl vara 2 år, kanske....

Du kan ju alltid "motionera" bländaren genom att ställa in t ex bländare 22 och sedan trycka ett antal gånger på DOF-knappen. Kanske släpper det som kärvar då, annars är det ju bara service (eller köpa nytt) som gäller.

Enligt lag så är det väl minst 2års garanti på all elektronik som säljs nytt i butik.
Efter 6månader så måste du dock bevisa att det inte är du som gjort så felet uppstått om dom nu tror du åverkat den på något sätt.

Jag skulle iaf prova ta den på garantin!

Enligt lag så är det väl minst 2års garanti på all elektronik som säljs nytt i butik.
Efter 6månader så måste du dock bevisa att det inte är du som gjort så felet uppstått om dom nu tror du åverkat den på något sätt.

Jag skulle iaf prova ta den på garantin!

Fel.

Garanti är helt frivillig, och måste inte lämnas överhuvudtaget.

Däremot har du alltid _reklamationsrätt_, men om produkten är äldre än sex månader måste du bevisa att felet varit ursprungligt.

Fel.

Garanti är helt frivillig, och måste inte lämnas överhuvudtaget.

Däremot har du alltid _reklamationsrätt_, men om produkten är äldre än sex månader måste du bevisa att felet varit ursprungligt.

Vart har du fått denna information?

Senast jag kollade så var det 2års garanti på all elektronik oavsett om kvittot säger 1månads garanti eller 1år. Fast det var ju i och för sig ett tag sen jag kollade upp detta. Och jag har själv nyttjat detta.

Reklamationsrätt har man ju givetvis alltid. Ja.

"Elektronikbranschen" (En branschorganisation) säger i sina rekommendationer att medlemmar skall ge minst ett års garanti på hemelektronik. Men det har aldrig funnits någon lag som säger detta.

Ok, enligt ovanståendes hemsida så sägs detta om elektronik.

Lagarna bygger på att ursprungliga fel, det vill säga fel som kan antas ha funnits redan vid köpetillfället, skall reklameras senast inom två månader efter att de upptäckts, dock senast inom tre år.

Vad kul, det verkar vara upplagt till 3år nu istället för 2år.

Sånt som inte är fabrikationsfel är ju rätt tydligen onormalt slitage eller att man inte skött om sina saker. Och då gäller ju givetvis inte garantin. Fabrikationsfel kan dock uppstå efter något år eller två.

Så uppfattar jag det i alla fall. Och det har inte varit några problem när jag nyttjade garantin vid ett tillfälle då produkten var nästan 2år gammal kvittot sa förövrigt 1års garanti.

http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=50

Egentligen har du ju besvarat frågan själv. Någonstans kärvar ditt objektiv, vilket gör att bländaren inte kan röra sig som den skall. Service är väl det enda raka för att lösa det, men frågan är om det är värt pengarna.

Om jag förstår TS rätt så kan inte bländarinställningen på kameran ändras. Det har inget att göra med om bländaren inte kan röra sig som det skall. Om jag får gissa så kärvar mekanismen som rapporterar brännvidd, då tror objektivet att man är mer inzoomad än man är och rapporterar ett felaktigt bländarvärde till kameran. Detta felaktiga värde rapporteras sedan tillbaks till objektivet när man tar bilden och objektivet bländas ned.

Om du anser att objektivet ändå bara har slänga på tippenvärde av felet så kan det ju vara läge att öppna själv och ta en titt om reklamtionsrätt saknas. Mekanismen för rapportering av brännvidd är förmodligen någon enklare potentiometer, om man har tur kanske bara något lossnat eller kärvar.

Ok, enligt ovanståendes hemsida så sägs detta om elektronik.

Vad kul, det verkar vara upplagt till 3år nu istället för 2år.

Sånt som inte är fabrikationsfel är ju rätt tydligen onormalt slitage eller att man inte skött om sina saker. Och då gäller ju givetvis inte garantin. Fabrikationsfel kan dock uppstå efter något år eller två.

Så uppfattar jag det i alla fall. Och det har inte varit några problem när jag nyttjade garantin vid ett tillfälle då produkten var nästan 2år gammal kvittot sa förövrigt 1års garanti.

http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=50

Du blandar fortfarande ihop "garanti" och "reklamationsrätt". Det är inte samma sak.

Du blandar fortfarande ihop "garanti" och "reklamationsrätt". Det är inte samma sak.

Om du själv gått igenom denna "reklamationsrätt" när garantin gått ut enligt kvittot så ska du se att man faktiskt kan få reparation alternativt en utbytes utan kostnad om det visar sig att det var ett "måndagsex".

Om du själv gått igenom denna "reklamationsrätt" när garantin gått ut enligt kvittot så ska du se att man faktiskt kan få reparation alternativt en utbytes utan kostnad om det visar sig att det var ett "måndagsex".

Jag har aldrig sagt emot dig på den punkten. Jag har bara sagt att "garanti" och "reklamation" inte är samma sak, och man kan inte byta ut det ena ordet mot det andra.

Beträffande garanti och reklamationsrätt så är det köpt av mitt företag så det är nog ett år som gäller. Jag skall ändå kontakta Canon och höra om de kan tänka sig ett goodwill ärende eftersom gluggen är 15 månader.

Beträffande felet, jag kan alltid ändra bländaren. Det som felar är att jag i vidvinkelläget ibland inte kan gå längre än till 4.5.

Jag testade nu lite med skärpedjupsknappen och trycker jag på den när felet har uppstått så släpper det alltid och jag kan ställa in 3.5. Jag är dålig på tekniken men det borde väl vara själva bländaren som kärvar, inte rapportfunktionen till kameran.

Jag funderade på att skruva isär själv, men jag gissar att det kommer att sluta i ett helt ofungerande objektiv! :)

Tack för alla råd!

Beträffande felet, jag kan alltid ändra bländaren. Det som felar är att jag i vidvinkelläget ibland inte kan gå längre än till 4.5.

Jag testade nu lite med skärpedjupsknappen och trycker jag på den när felet har uppstått så släpper det alltid och jag kan ställa in 3.5. Jag är dålig på tekniken men det borde väl vara själva bländaren som kärvar, inte rapportfunktionen till kameran.

Jag funderade på att skruva isär själv, men jag gissar att det kommer att sluta i ett helt ofungerande objektiv! :)

Tack för alla råd!

När du ändrar bländaren från 4,5 till 3,5 i vidvinkel så fungerar det inte? Alltså ingen siffra ändras på kameran när du snurrar på hjulet? Eftersom objektivet inte ändrar bländarens storlek förränn bilden tas så skulle ett kärvproblem visa sig först när man trycker av, inte när man fipplar med bländarvärdet. Antingen som felexponerade bilder eller som ett felmeddelande.

Däremot så måste objektivet beräkna vilket bländartal som aktuell brännvidd klarar av och rapportera detta till kameran så att man inte kan ändra bländaren till en större än vad som är fysiskt möjligt.

Jag är dålig på tekniken - om det är så att bländaren ställs in först när man fotar så låter det ju som om det är själva rapporteringen det är fel på. Jag försöker beskriva en gång till.

- Jag fotar på bländare 8 och 50 mm i Av-läget, stänger av kameran.

- Jag slår på kameran, bländare 8 visas förstås

- Jag zoomar ut till 18mm och vrider hjulet för att ändra bländaren, jag kommer då ner till 4,5, inte längre.

- Jag tar en bild, försöker återigen komma till 3,5, går inte.

- Jag trycker på skärpedjupsknappen, nu kan jag ställa in 3,5

- Jag tar en bild, ändrar till bländare 8 tar en bild, kan återigen ställa in 3,5

- Jag zoomar till 50 mm tar en bild.

- Jag zoomar återigen till 18mm , nu står bländaren återigen på 4,5 igen och jag kan inte komma åt 3.5.

- Trycker på skärpedjupsknappen, kan då ställa in 3.5

Alternativt kan trycket på skärpedjupsknappen ersättas med ett slag mot objektivet, resultatet blir det samma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar