Annons

Problem med bländaren (eller objektivet?) D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Veyave

Ny medlem
Hej
Jag har en d80 med ett sigma 17-70, inköpt strax efter jul. Nu är det någonting som är knas med bländaren, (tror jag), alternativt så har jag missat något väsentligt men då får jag väl bjuda på den ;)

Jag fotar i manuellt läge. Helt plötsligt så försvinner bländartalet på toppdisplayen utan att jag har ändrat några som helst inställningar eller fysiskt flyttat kameran. Objektivet fokuserar inte men man kan ta bilder. Bilderna blir dock helt svarta.

Ibland kommer bländartalet tillbaka genom att ta några svarta bilder, ibland kommer det tillbaka enbart genom att zooma med objektivet. Att stänga av kameran och sätta på igen hjälper inte.

Är man i något av auto-lägena så kan man inte ta bilder öht när detta händer. På toppdisplayen blinkar två stycket streck och ingenting händer när man trycker på avtryckarknappen.

Jag tänkte gå tillbaka till återförsäljaren efter påsk men först tänkte jag höra att det inte är jag som lyckats med någon tokig inställning. Förstår dock inte vad det skulle kunna vara..
 
tack för svar!

Jag ska prova :) Men objektivet suttit på hela tiden sen jag monterade det första gången..
 
tack för svar!

Jag ska prova :) Men objektivet suttit på hela tiden sen jag monterade det första gången..

Det kan vara kontakterna ändå, jag har haft liknande fel med en D80 jag ägde för en tid sen tillbaka med. Dock rörde det sig om en orginal kitglugg. Pröva att göra rent ordentligt både i huset och gluggen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.