Annons

problem med bilden i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
Hej!

jag va ute och fotade idag i solsken på en frusen sjö...underbar dag men fina bilder...tyckte jag då. Bilden ser jätte bra ut när jag öppnar den men Canons Zoom browser men när jag öppnar den med photoshop så ser det ut så här....Vad har jag gjort för fel?
Bilden är RAW..1/100 f11 iso 100.

Hunden ser gul aktig ut i photoshop....på canon programet är hunden perfekt färg, röd-brun.

test.jpg

nu har jag grejat på photoshop och den ser ut så här på Canon programet. Har inte upplevt detta innan med andra bilder.

IMG_3881.jpg

test2.jpg

nu har jag grejat på photoshop och den ser ut så här på Canon programet. Har inte upplevt detta innan med andra bilder.

canonprogramet läser antagligen av mer värden av raw filen än vad photoshop gör,
finns väl en knappt som heter "As shot"som kanske tar med de rätta värdena,
ändrar du vitbalansen så får du nog till det,det syns på snön att den är mer gul.

tack för allt hjälp!!

vitbalancering...jag tror inte det. jag kolla på bilder i kamran..och man har lärt sig att se vad som är fel..
jag har kollat på alla inst. och det ser inte ut som det är något konstigt där. Jag har aldrig sätt att det kulle va så stor skillnad mellan canons program och photoshop.

det är det jag menar även om du ställer vitbalansen rätt i kameran så är det inte säkert att photoshop rättar sig efter det som canon programet gör. photoshop är gjort för att passa alla olika kameramärken och deras olika raw filer till skillnad mot canon programet.

Jag upplever nästan uteslutande alltid att jag får problem i ACR jämtemot Nikon Capture NX 2.0.
Jag nu alltid börjat rawkonverteringen i Capture NX och sen fortsatt i photoshop. Jag kan inte svara för hur canons rawkonverterare är men generellt sett borde ju tillverkarens egna rawkonverterare vara bättre än ACR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar