Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Scid_ab

Medlem
Vad ska man leta efter för fel på begagnade objektiv?

Alltså: vad händer med objektiv i takt med att de slits? Finns det några test eller knep? Finns det några absoluta no-nos? Vad är det vanligaste problemet?

Skriv gärna era erfarenheter av begagnade objektiv.

Min första känsla var att det inte finns så mycket som kan gå fel. Det är ju inte en bil eller dator. Men är det så?
 
Det man bör kolla är så att bländarlamellerna löper som de ska. Ibland kommer det olja på dem efter en tids användning tex.
Det är ju bra att kolla så att linselementen är rena och repfria och att det inte finns svamp på dem.
Kolla att alla reglage löper mjukt utan att haka sig och att autofokusen låter som den ska.
Det kan ju åxå bli lite glapp i mekanik och sånt så att de får sämre skärpa med tiden. Det är ju alltid bra att få ta testbilder, om möjligt.
 
Det jag brukar kolla efter är:

* Repor

* Märken efter fall och slag

* Att det inte är olja på bländarlamellerna

* Att zoom och fokus löper fint utan missljud

/b
 
Hur kollar man om det är olja på bländarlamellerna och hur vet man att de löper som de ska?

Och hur kollar man om det är svamp på linselementen?

Hur stor betydelse har det hur gammalt objektivet är om det verkar vara OK? Är det någon sorts värdeminskning eller är det bara skicket som avgör?
 
Ett objektiv innehåller ju förutom optiska delar en del mekanik, som faktiskt slits med åren. Jag har ett gammalt normalobjektiv (mer än 30 år) som kärvar i bländaren.
De erfarenheter jag har av begagnatköp är mycket bra, både då jag handlat av privatpersoner och av kameraåterförsäljare. Enda undantaget är Kodak I Focus Gårda i Göteborg, som sålde en 20mm vidvinkel till mig med repa på bakre linsen. Visst var det lite mitt egetr fel men de sålde objektivet som klass B vilket i mitt tycke innebär ett optiskt/mekansikt felfritt objektiv men något lite synligt slitage.
Jag tittar efter repor på linserna, att mekaniken fungerar och att objektivet ser hyfsat fräscht ut. Om möjligt vill jag veta inköpsdatum men det brukar vara svårt att få veta.
 
Tack för alla svar!

Hur länge håller i regel objektiv? Finns det nåt bäst före-datum?

Jag fattar att det är olika, men dra till på en höft.
 
En annan sak. Om man ska testa ett objektiv, vilken typ av bilder bör man då ta för att lättast se om där finns repor eller annat. (Svamp och olja och vad det nu mer kunde finnas.)
 
Dagens material klarar en del stryk, även plasten faktiskt. Om du ser på dyrare L,optik med tex magnesiummaterial i tuben så är det rättså mycket våld som skall till för att skapa bucklor och grova skador. Då hade jag varit lite extra försiktig, testa funktionen på mitt hus först osv..

Jag har hört att bajonetten är viktig att se på när man köper beggat. Är den skadad så är det ett säkert tecken på grovt slitage. Finns det andra anledningar att själva bajonetten skall vara felfri?

Bakre glaset är känsligare för repor än frontlinsen!

Generellt skick är det som gäller när jag skaffar mig mitt första intryck.

Kan vara svårt på bilder över internet men det går fint om man får till en fin kommunikation med försäljaren..

MVH Niclas,
 
Med äldre tredjepartsobjektiv (främst Sigma) till Canon bör man kolla att det inte ger Err99 när man bländar ner.
 
Scid_ab skrev:
En annan sak. Om man ska testa ett objektiv, vilken typ av bilder bör man då ta för att lättast se om där finns repor eller annat. (Svamp och olja och vad det nu mer kunde finnas.)

För att kolla linserna för repor och sånt så tittar du genom objektivet. Svamp syns som ett nätmönster. Repor ser man ju om man kollar lite "snett" mot front och baklinserna.

Om bländarhar olja på sig kan man ibland se genom att titta på dem genom objektivet, sas, men enklast är att blända ner objektivet med den spak som kameran gör detta med och se så att bländaren öppnar sig igen och inte hänger sig på vägen. Dock tror jag att Canon, tex, har helt elektrisk överföring av detta. Där bet jag inte hur man kollar det på enklaste sätt.
 
dumbo skrev:
Om bländarhar olja på sig kan man ibland se genom att titta på dem genom objektivet, sas, men enklast är att blända ner objektivet med den spak som kameran gör detta med och se så att bländaren öppnar sig igen och inte hänger sig på vägen. Dock tror jag att Canon, tex, har helt elektrisk överföring av detta. Där bet jag inte hur man kollar det på enklaste sätt.
Man sätter objektivet på kameran och bländar ner. Sen sätter man tiden till B och trycker ner och håller avtryckaren nere. Då kan man se om bländarlamellerna rör sig. Prova med lite olika bländare för att se att det fungerar.

PD
 
PMD skrev:
Man sätter objektivet på kameran och bländar ner. Sen sätter man tiden till B och trycker ner och håller avtryckaren nere. Då kan man se om bländarlamellerna rör sig. Prova med lite olika bländare för att se att det fungerar.

PD

Var ser man det? Är det bra eller dåligt om de rör på sig? (Ursäkta... jag är inte mekaniskt kunnig.)
 
Bländarens rörelse ska vara flytande (så att det nästan inte syns) och ska öppnas av sig själv. Förutsatt att det är objektiv där man komponerar på största bländare.

Det gäller altså inte mätsökarobjektiv och riktigt gamla (före 1970) minolta och pentaxobjektiv.


Det man brukar titta efter på bajonetten är om kromen är avskavd och mässingen syns igenom. Det är ett tecken på tungt bruk.
 
Scid_ab skrev:
Var ser man det? Är det bra eller dåligt om de rör på sig? (Ursäkta... jag är inte mekaniskt kunnig.)
Den syns om man tittar in i objektivet (framifrån; men det går ju bara att titta den vägen när objektivet är monterat på kameran). Det ska synas att bländarlamellerna går ihop när man trycker ner avtryckaren.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.