Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med avtryckare på 50D efter extenderköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha ok, förvirring från min sida. Så den kommer att trycka av även om fokus inte har låsts?
Så funktionen ai-servo + fokuslåsning (slow AI-SERVO AF?) finns bara i 7D? :-(
Lite synd om man ska fokusera på objekt som rör sig men inte så snabbt och man har råd med fokuslåsning.
 
Vet inte om det har någon betydelse i ditt fall, men jag har läst någonstans att Canon rekommenderar att man sätter extendern på objektivet innan hela paketet kopplas till kameran. Det finns annars en risk att kameran läser av kombinationen fel.
Lycka till,
Tommy
 
Piper AF till i One Shot så SKA kameran ta bilden. Piper det när kameran trilskas med avtrycket?

Nu har jag provat lite. Problemet kvarstår även om jag sätter till "one shot" och sedan låser skärpan(jag trycker ner avtryckaren till första läget, det piper en gång, sedan lyser en grön punkt i sökaren- när jag sedan trycker till bottenläget tas inte bilden- men pressar jag lite till så tas den). När jag ändrar till manuell fokus på objektivet kvarstår problemet med. Jag har inte rengjort kontakterna men som sagt kontakterna kamera-objektiv måste ju(?) vara felfria eftersom när jag bara har dessa utan ext. fungerar det som det ska- och ext. är ju ny?
 
Har testat med ett andra objektiv nu(normalzoomet 17-85 mm som följde med kameran)- problemet kvarstår. Har ett batterigrepp på och det fungerar felfritt att fota med oavsett objektiv(+- ext.). Har även testat att ta bort batterigreppet och även då dyker problemet upp ibland. Det är väl helt enkelt så att avtryckaren började strula på kameran i samma stund som jag kopplade på extendern, vilket i så fall var ett olyckligt sammanträffande. Ibland kan jag ta 20-30 bilder utan att det krånglar, men när man väl "hittar" läget när den inte fotar kan man släppa på avtryckaren och sedan pressa ner igen flera gånger utan att något sker- förutsatt att man inte ger extra press i bottenläget som sagt. Tack för allas kommentarer och kommentera gärna, men jag antar man kan vara säker på att det ändå är avtryckaren nu som felar. Åker dock utomlands om några dagar så kan tyvärr inte lämna in den före det...eller kan man få "lånekamera" från MediaMarkt medan man har den inlämnad?
 
Efter ett par reklamationsrundor så bytte en serviceverkstad tillslut ut avtryckarmekanismen och nu verkar felet vara åtgärdat.

Fick även min avtryckare utbytt efter ett par rundor till serviceverkstaden. Efter att jag beskrivit problemet ett flertal gånger över telefon så bytte RCC ut avtryckaren i "förebyggande" syfte, har fungerat klockrent i ett år nu.

//Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.