Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med avtryckare på 50D efter extenderköp

Produkter
(logga in för att koppla)

M_saxatilis

Medlem
Hej!

Har en Canon 50D som köptes ny för knappt ett år sedan samt ett begagnat EF 300mm f/4.0 L IS USM från 2005. Dessa har fungerat utmärkt ihop och nyligen köpte jag Canon extender EF 1,4x II. Nu har det dock uppstått ett problem. När jag fotar med extendern påkopplad så märker jag att kameran inte alltid tar en bild då jag trycker in avtryckarknappen för att fota. Men trycker jag då lite till så tas bilden, precis som om det vore ett "glapp" i själva avtryckaren på kameran.
Ibland fungerar det som det ska, men ganska ofta kan jag alltså trycka ner avtryckaren de två stegen tills det blir "stumt"(då bilden ska tas) utan att bilden tas, om jag inte trycker lite extra hårt. Men felet finns inte då jag tar bort extendern. Frågan är om felet helt enkelt med säkerhet ligger hos den helt nya extendern(vilket för mig känns väldigt märkligt, vad den kan ha med avtryckaren att göra) eller om det kan vara något annat som felar ändå? Någon som har en teori eller något man kan testa? Kan det vara ett fel med själva kameran som "syns" först när man har både extender och objektiv på?
Hur bör jag gå vidare på smidigaste sätt? Mvh/Tobbe
 
Det vanligaste problemet är att fokuseringen inte är klar, se sid 85 instruktionsboken.
Det kan bero på att ljusstyrkan blir ett steg sämre f:5,6 när man använder extender.

MVH J O
 
Rengjort?

Hej!

Har en Canon 50D som köptes ny för knappt ett år sedan samt ett begagnat EF 300mm f/4.0 L IS USM från 2005. Dessa har fungerat utmärkt ihop och nyligen köpte jag Canon extender EF 1,4x II. Nu har det dock uppstått ett problem. När jag fotar med extendern påkopplad så märker jag att kameran inte alltid tar en bild då jag trycker in avtryckarknappen för att fota. Men trycker jag då lite till så tas bilden, precis som om det vore ett "glapp" i själva avtryckaren på kameran.
Ibland fungerar det som det ska, men ganska ofta kan jag alltså trycka ner avtryckaren de två stegen tills det blir "stumt"(då bilden ska tas) utan att bilden tas, om jag inte trycker lite extra hårt. Men felet finns inte då jag tar bort extendern. Frågan är om felet helt enkelt med säkerhet ligger hos den helt nya extendern(vilket för mig känns väldigt märkligt, vad den kan ha med avtryckaren att göra) eller om det kan vara något annat som felar ändå? Någon som har en teori eller något man kan testa? Kan det vara ett fel med själva kameran som "syns" först när man har både extender och objektiv på?
Hur bör jag gå vidare på smidigaste sätt? Mvh/Tobbe

Det första som bör göras vid sådana här fel är att rengöra kontakterna (på båda sidor) på extender och objeltiv! Är det gjort får man leta efter andra fel. Setupen kan ha svårare att hitta skärpa och trycka av vid "one-shotmode" när man använder extender. Prova då att fota med "kontinuerlig AF" som det heter på Canonspråk - vet ej vad det kallas på andra språk.
Kvarstår problemen så återkom i forumet innan du skickar in utrustningen för kontroll och service!
 
Tack för svaren! Jag kan testa att rengöra kontakterna, men de ser åtminstone helt fräscha ut(och det fungerar som sagt felfritt mellan objektiv-kamera sedan tidigare och ext. är ny)? Hur gör man det på bästa sätt förresten? Med kontinuerlig AF förmodar jag du menar fokusinställningen "Al servo", något jag använder. J-O, vet inte om jag förstått dig rätt men jag låter fokuseringen "låsa sig" först- innan jag trycker ner helt för att ta bilden. Inget händer då, men trycker jag då bara marginellt mer så tas bilden. Kan det fortfarande vara denna orsak?
 
I servoläget ska det gå att trycka av kameran även om motivet är ur fokus.

I one shot läget ska det gå att trycka av om indikeringen i sökaren för fokusering lyser.
Jag förmodar att om indikeringen lyser så finns det inga glapp i själva kopplingarna mellan objektivet och kamerahuset.
(om indikeringen blinkar och velar så kan det bero på att ljusstyrkan är lite för låg f:5,6)

Det är mina 5 cent.

Ev. fel på huset åtgärdas väl inom garantin om köpet var för knappt ett år sedan.

MVH J O
 
I servoläget ska det gå att trycka av kameran även om motivet är ur fokus.

I one shot läget ska det gå att trycka av om indikeringen i sökaren för fokusering lyser.
Jag förmodar att om indikeringen lyser så finns det inga glapp i själva kopplingarna mellan objektivet och kamerahuset.
(om indikeringen blinkar och velar så kan det bero på att ljusstyrkan är lite för låg f:5,6)

Det är mina 5 cent.

Ev. fel på huset åtgärdas väl inom garantin om köpet var för knappt ett år sedan.

MVH J O

Ok tack! Som sagt bara servoläget jag använder. Jag ska se om indikeringen lyser eller blinkar(eller gällde det ex. bara one shot -läget?). Absolut- om det är fel på huset så täcker garantin det, men det vore skönt att veta vart felet ligger med säkerhet (så jag inte hamnar i en långdragen situation där jag t ex först skickar iväg huset som senare visar sig felfritt och problemet istället låg hos extendern eller objektivet eller tvärtom).
 
I servoläge hör man inget pip när den har låst fokus men den röda pricken i undre vänstra hörnet ska lysa har jag för mig och blinka när de söker fokus. Kan inte testa just nu för att verifiera att det är så. Står i mauelle a´nnars.
 
Har som sagt bara använt servo-läget. Ska jag ställa om till one shot och sedan testa och se vad som händer?

Ja, det kan du göra. Då får du svart på vitt om AF är inblandat eller ej. Alternativet är att köra AI Servo på en slät vägg, sen långsamt vrida kameran till något där AF hittar kontrast och således ska skjuta. Skjuter den VARJE gång din punkt träffar en kontrast så är det inget fel på knappen.

(detta förutsätter att 50D beter sig som jag antar, nämligen att AI Servo inte skjuter bilder då AF inte låser. Jag är osäker på det eftersom jag inte fotar på det sättet. Men oavsett så är testet så enkelt att du kan göra det här och nu på vardagsrumsväggen förutsatt att du inte tapetserat med någon sådan där modern starkt mönstrad inne-tapet.... :)
 
I servo läge kan man skjuta bilder utan att ha låst fokusen, i one-shot kan man INTE det.

Edit: Givet att man har objektivet i autofokus-läge då... :)
 
I servo läge kan man skjuta bilder utan att ha låst fokusen, i one-shot kan man INTE det.

Edit: Givet att man har objektivet i autofokus-läge då... :)

Å sjutton. Då bör TS bortse från mitt vardagsrumsväggsråd. Däremot, om 50D beter sig som 7D, är det så att då AI Servo INTE finner fokus så märks det genom att objektivet far fram och tillbaka en gång och därigenom skapar en fördröjning av avtrycket (som då kommer i ett ofokuserat ändläge).

... och med objektivet i autofokusläge som sagt :)
 
Å sjutton. Då bör TS bortse från mitt vardagsrumsväggsråd. Däremot, om 50D beter sig som 7D, är det så att då AI Servo INTE finner fokus så märks det genom att objektivet far fram och tillbaka en gång och därigenom skapar en fördröjning av avtrycket (som då kommer i ett ofokuserat ändläge).

... och med objektivet i autofokusläge som sagt :)

Så är det, med skillnaden att i servo-läget kan du trycka av medan den försöker hitta fokus, medans i one-shot läget kan man INTE trycka av. :)
 
Så är det, med skillnaden att i servo-läget kan du trycka av medan den försöker hitta fokus, medans i one-shot läget kan man INTE trycka av. :)

Jag kan testa att stänga av af på objektivet och se vad som händer- om det hjälper. Men det är alltså inte så att den inte hittar fokus (då far som sagt objektivet fram och tillbaka- men det ska ändå gå att ta kort med servo), utan jag låser fokus på ett objekt och försöker därefter ta bilden. Ibland går det, men ibland händer inget om jag inte ger avtryckarknappen ett "extra tryck" i bottenläget.
 
man kan ställa in på 50D om den ska trycka av i ai-servo även om fokus inte är låst, men den är inte det på default.

Förövrigt när jag pratade innan så menade jag högra hörnet och inte vänstra om röda fokuspunkten. Sorry.
 
man kan ställa in på 50D om den ska trycka av i ai-servo även om fokus inte är låst, men den är inte det på default.

Förövrigt när jag pratade innan så menade jag högra hörnet och inte vänstra om röda fokuspunkten. Sorry.

Man ska alltid kunna trycka av i servoläget.

Man kan dock välja om fokus ska söka i omöjlig lägen eller inte (användbart med långa telen).
sid. 178
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.