Annons

Problem med autofokus 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin1975

Aktiv medlem
Hej!

Stötte idag på ett problem med autofokus på min 300D, objektivet lyckas liksom inte fokusera inom det kreativa området. Objektivet står liksom bara och hackar. Däremot funkar autofokusen inom de automatiska områdena. Har någon annan råkat ut för detta eller kan förklara vad det kan vara? Jag har för övrigt ryska hacket installerat och jag har provat med två olika objektiv med samma resultat.

/Martin
 
Det låter som om du aktiverat servo-autofokus ("AF-SE") med hacket. Prova att ställa om till one-shot läget ("AF-OS") istället.
Med servo-läget iställt så söker kameran fokus kontinuerligt, det är därför objektivet "hackar".
 
Det skulle förvåna mig om det var det eftersom jag inte ändrat något där, problemet uppstod plötsligt men jag kan ju ha kommit åt någon snabbknapp för den inställningen. Får kolla upp det! Tack för svaret förresten!

Igår kväll provade jag dock att installera in den senaste firmwaren från Canon för att skriva över ryska hacket och då fungerade autofokusen igen. Dock har indikatorn för röda ögon reduceringen börjat att blinka... Någon som har en aning om man kan formatera om hela kameran och köra in firmwaren från början igen?
 
Martin1975 skrev:
Dock har indikatorn för röda ögon reduceringen börjat att blinka...
Jag har för mig att det ska bli så om man inte ställer tillbaka ändringar man gjort innan man lägger på orginal-firmwaret.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.