Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 20d och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det vore sä enkelt ändä. Det började efter ca ett halvärs användning med medfäljande batteri, inte med AA-batterier. Aldrig testat AA-batterier.

En dag pä solvalla slutade det hela att fungera,fortfarande med ursprungsbatteri.

Nu tänkte jag att jag skulle testa AA-batterier eftersom det "gamla" inte fungerade. Jag trodde att det var batteriet som var fel alltsä.

Men uteslutningsmetoden är att det är nägot som hänt i själva vertikalgreppet som inte funnits där färr. Dä bäde det och batteriet funkat sedan jag fick hem kameran.
 
Hej

Har precis samma problem som ni med batterigreppet, det funkar ett tag med BP511 men plötsligt tycker kameran att batteriet är tomt. Tar man av och sätter batteriet i kameran får man full batteriindikator igen och man kan ledigt ta ca 200 bilder till innan det är dags att ladda packet. Med AA batterier fungerrar det inte alls. Mitt batterigrepp åker till tyskland igen imorgon, något måste ju vara fel.
Är även besviken på dess känsla och passform på kameran, glappar ju.....jämfört med greppet till min 50E känns ju BG-E2 som billigt skräp fastän det är 3ggr så dyrt som greppet till 50'an. Nä här får Canon ta och skärpa sig...

/Per
 
Ute i kylan

var jag igår. 6 tim på isen i ca -10 och hård blåst. Kameran på On hela tiden liksom batterigreppet och inga som helst problem, hoppas det håller i sig då bara. Tycker liksom Per att greppet känns lite glappt och tillför inte tillräcklig ergonomi till det vanliga greppet....eller så får jag kapa lillfingret en bit;-)
 
Tommy du kan döpa om dig till "Tommy Hill-finger" om inte annat :).

Jag kommer inte köpa greppet till min 20D utan vänta till nästa modell som borde funka bättre med greppet, borde väl komma en ny modell om ca 1 år..
 
Re: Ute i kylan

Midhrafn skrev:
var jag igår. 6 tim på isen i ca -10 och hård blåst. Kameran på On hela tiden liksom batterigreppet och inga som helst problem, hoppas det håller i sig då bara.

Been there, done that!!

Haft mitt grepp i snart ett halvår och det har fungerat utan anmärkning, kunde inte fatta vad alla pratade om.......

Men en dag i -20 så gick det inte längre och sedan dess är greppet kaputt! Både inne och ute!
 
Re: Re: Ute i kylan

Efwa skrev:
Been there, done that!!

Haft mitt grepp i snart ett halvår och det har fungerat utan anmärkning, kunde inte fatta vad alla pratade om.......

Men en dag i -20 så gick det inte längre och sedan dess är greppet kaputt! Både inne och ute!

Det är riktigt dåligt att det inte ska gå att lita på grejorna med tanke på din situation i alperna, hoppas det löste sig så att du fick dina bilder.
 
Var ute idag, ca minus två grader. Har batterigrepp till min 20D och två originalbatterier. Efter en timme och ca 40 bilder tagna la kameran av. Gick inte att knäppa på avtryckaren eller få upp menyvisning, eller kolla på bilderna i displayern. Men, kameran visade på full-laddade batterier, och man kunde se och justera bländarvärden med mera - men i övrigt funkade den alltså inte.

Nyss hemkommen har jag lagt kameran på tining, får se om den funkar sedan...
 
FredrikArvidsson skrev:
Var ute idag, ca minus två grader. Har batterigrepp till min 20D och två originalbatterier. Efter en timme och ca 40 bilder tagna la kameran av. Gick inte att knäppa på avtryckaren eller få upp menyvisning, eller kolla på bilderna i displayern. Men, kameran visade på full-laddade batterier, och man kunde se och justera bländarvärden med mera - men i övrigt funkade den alltså inte.

Nyss hemkommen har jag lagt kameran på tining, får se om den funkar sedan...

Jag var lite för snabb i min slutsats så jag tar tillbaka ovanstående! Ursäkta. Jag tror att jag kommit underfund med vad som orsakade mitt problem. Det var batterigreppet som inte var ordentligt fastsatt. Jag skruvade ihop batterigreppet lite bättre - då funkade det. Det hade liksom blivit glappkontakt. Tycker det borde finnas låsläge för batterigreppet så att det inte av misstag glider isär sådär från kamerahuset.
 
Om BG-E2 - glapp?

Det verkar vara ett rent generellt glapp - jag har upptäckt precis samma problem. Från att ha fungerat felfritt, så visar kameran plötsligt att batterierna är tomma när jag använder batterigreppet. Om jag däremot sätter batteriet direkt i kameran, så visar det full kräm.
Jag har provat att rengöra kontaktorerna på batterigreppet, och att skruva i greppet tightare men problemet kvarstår. På måndag ringer jag Canon och skickar tillbaka eländet. Det kostade trots allt en slant..
 
Re: Om BG-E2 - glapp?

bull_k skrev:
Det verkar vara ett rent generellt glapp - jag har upptäckt precis samma problem. Från att ha fungerat felfritt, så visar kameran plötsligt att batterierna är tomma när jag använder batterigreppet. Om jag däremot sätter batteriet direkt i kameran, så visar det full kräm.
Jag har provat att rengöra kontaktorerna på batterigreppet, och att skruva i greppet tightare men problemet kvarstår. På måndag ringer jag Canon och skickar tillbaka eländet. Det kostade trots allt en slant..

Vill gärna höra vad dom har för kommentar till problemet, hoppas du postar det här sen.
 
Tillbaka från shweitz, men inte gladare.

Min man ringde verkstaden som Scandinavian rekomenderade och han fick svaret:

Ta ut greppet, ta ut batteriet ur greppet. Sätt i greppet, sätt SEDAN i batteriet.

Då ska det fungera.

Vi testade (vilket vi gjort ett antal gånger med diverse batterier, även original utan att det fungerat) och det fungerade.

Jag har inte varit ute i kyla mer än tio minuter, men hittills har den fungerat.

Men jag är mycket skeptisk! Det var ju mitt under fotografering det slutade att fungera, i kyla, så jag förutsätter att det händer igen om ett tag.

Det känns inte som man kan lita på kameran (vertikalgreppet) vilket är en förutsättning för lyckad fotografering.

Jag undrar i mitt stilla sinne varför apparater är som de är. Som ammatör så tar man ut greppet, tar ut batteriet, sätter i greppet och sedan batteriet utan resultat.
När sedan verkstaden säger samma sak så passar sig apparaten. DÅ fungerar det. Jag tror visst maskiner kan tänka.

Och säg nu inte; du hade nog gjort i fel ordning utan att tänka på det, för det har jag INTE, jag lovar och svär.

Förresten hade verkstaden inte hört talas om problemet alls. Så vi kan ju förutsätta att inte Canon heller har det.
 
För att fortsätta på tråden - jag har nu varit i kontakt med Canon om problemet och fick egentligen inte mer svar än att jag ska ta tillbaka det till återförsäljaren för att få det utbytt. Jag fick varken bekräftat eller förnekat om det var ett problem man kände till sedan tidigare (ganska loj person i andra änden).

Jag har provat lite fram och tillbaka med att sätta i batterierna först eller efter och alla möjliga varianter - ungefär var 4:e gång får jag fullt utslag, men tre av fyra gånger så får jag indikation på tomt.

Jag ska gå tillbaka med greppet idag eller imorgon till Kameradoktorn, och postar vidare om hur det ter sig.
 
Vinceremo skrev:
Jag hade samma problem. Med bara batteri i kameran var batteriindikatorn full, med batterierna i batterigreppet var indikatorn på väg mot tomma batterier. Testade några gånger att skifta mellan batteri i kameran och att ha batterigreppet, till slut visade batteriindikatorn korrekt information.

Men det verkar väl vara ett problem med batterigreppet på den punkten. Skulle skicka in mitt om jag var du och det inte löser sig. Jobbigt att inte veta hur mycket kraft man har kvar i batterierna.

Det låter som det är kortslutning eller åtminstone strömläcka någonstans. Dessutom verkar det vara vanligt om man kollar på nätet. Prata med Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.