** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med 20d och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Gringoloco

Medlem
Hade en splirrans ny Canon Eos 20d med batterigrepp bg-e2 som inte klarade av att ta mer än ca 50 bilder utomhus.

Det var inte kallare än runt +4 grader och batterierna var fulladdade men helt utan förvarning pekade batteriindikatorn på tomt och kameran var helt obrukbar. Prövade även med andra batterier (provade bara ett åt gången) samt alkaliska där jag endast kunde ta en(!) bild innan kameran visade att batteriet var helt slut.

Jag lämnade in kameran på Canon (i Hökarängen, som ska ha en eloge för att de skickade en ny kamera och batteripack inom några dagar) med de gick också bet på vad det kunde vara. De hade satt in kameran i kyl och frys och fått samma resultat som jag.

Jag har ännu inte haft möjlighet att testa den nya kameran och undrar därför om det är någon mer som råkat ut för samma sak. Det sägs att ett batteri (det nya 511A) ska klara av runt 700 bilder på en laddning men så var inte fallet. Jag använde ingen blixt och tog RAW-bilder och JPG med näst lägsta upplösning.

En liten observation från en 300D ägare, batterierna blir kallare i batterigreppet, ingen elektronik som värmer runt omkring. Så om du hade tagit ut batterierna och satt dom direkt i kameran, så kunde du fortsatt en bra stund till, minst lika länge. Sen låter det väl iof lite kort ändå med 50 bilder, men blir batteriet kallt så är det nog tänkbart.

Mvh Jörgen

Det optimala är att ha ett batteri i kameran i kameran och ett i fickan. Att ha två batterier i vertikalgreppet när kameran bara använder ett i taget är dumt.

Det är i och för sig ett bra tips, att ha ett batteri varmt i fickan. Dock använder batterigreppet sig av bägge batterierna simultant, så det är inte frågan om att den använder ett i taget. Samtidigt måste jag säga att om det är så att det är ett generellt fel på batterigreppen eller kameran, är det faktiskt skrämmande. Speciellt med tanke på att det oftare är kallt än varmt i de här breddgraderna.

För övrigt kan jag säga att Canon testade både med och utan batterigrepp och kom fram till samma resultat.

Gringoloco skrev:
Dock använder batterigreppet sig av bägge batterierna simultant, så det är inte frågan om att den använder ett i taget.

Åtminstone i D60/D30/10D så används bara ett batteri i taget och vinsten med dubbla batterier bara är längre batteritid.

Jag antar att det är samma sak med 300D och 20D eftersom alla prestande är oförändrade med oavsett antal batterier.

Tyvärr... skulle önska att det var så att den använder ett batteri i taget eftersom man då inte riskerar stå med två tomma batterier. Dock står det i instruktionsboken att den tar från bägge batterier simultant. Det finns i och för sig en fördel med detta och det är att man slipper slaskkräm i var sitt batteri.

Innebär detta att man msåte ha två batterier i handgreppet? Eller kan man köra på bara ett batteri om man vill ha det andra varmt eller vill spara vikt?

Gringoloco skrev:
Det går att köra med ett batteri åt gången men om man kör två tar den kraft från bägge.

Men då går det ju att köra med ett batteri i fickan när det är kallt. Det måste ju vara det bästa eftersom den simultana användningten ändå inte bidrar till annan prestandaökning än längre batteritid.

Jo, i och för sig, men faktum kvarstår att det inte är acceptabelt att man ska behöva gå med batterier i fickan för att de ska funka. Jag menar, vi pratar ju trots allt inte ens om minusgrader.

Därför undrade jag om fler hade drabbats av samma fenomen.

Var ute häromdagen och tog c.a 40 kort i raw läge.Ute var det nollgradigt,körde med batteri greppet och ett batteri,batteristapeln visade fullt hela tiden,alltså inga problem

Det är nåt fel på kameran, troligen något annat än själva batterierna. Det ska inte fungera.

Jag var ute för ett par veckor sen i -10 och plåtade i ett par timmar, inga problem alls.

Samma problem!!!

Tja!

Jag har en nyinköpt 20D med vertikalgrepp. Blev aningens sne när jag upptäckte att batterigreppet inte fungerade som det skulle... Nyladdade batterier ser ut som att de är precis slut. Jädra skumt.

Någon som har lyckats lösa detta problem?
(Att skruva åt greppet räcker tyvärr inte)

Tacksam för svar!

//Hannes

HannesLarsson skrev:
Tja!

Jag har en nyinköpt 20D med vertikalgrepp. Blev aningens sne när jag upptäckte att batterigreppet inte fungerade som det skulle... Nyladdade batterier ser ut som att de är precis slut. Jädra skumt.

Någon som har lyckats lösa detta problem?

Jag hade samma problem. Med bara batteri i kameran var batteriindikatorn full, med batterierna i batterigreppet var indikatorn på väg mot tomma batterier. Testade några gånger att skifta mellan batteri i kameran och att ha batterigreppet, till slut visade batteriindikatorn korrekt information.

Men det verkar väl vara ett problem med batterigreppet på den punkten. Skulle skicka in mitt om jag var du och det inte löser sig. Jobbigt att inte veta hur mycket kraft man har kvar i batterierna.

Vinceremo skrev:
Jag hade samma problem. Med bara batteri i kameran var batteriindikatorn full, med batterierna i batterigreppet var indikatorn på väg mot tomma batterier. Testade några gånger att skifta mellan batteri i kameran och att ha batterigreppet, till slut visade batteriindikatorn korrekt information.

Men det verkar väl vara ett problem med batterigreppet på den punkten. Skulle skicka in mitt om jag var du och det inte löser sig. Jobbigt att inte veta hur mycket kraft man har kvar i batterierna.

Tackar för svar, ska skicka in den imon å kolla vad dom har att säga om det. Antagligen kommer man väll få "Nä, vi prövade den och den fungerade jätte bra.." bla bla... men det e värt ett försök.

ciao!

Får känslan sedan tidigare tråd att detta varierar mellan olika exemplar av samma produkt.

Har bara varit ute med min 20D i kylan en gång, i ca 2h vid +2. Det gick fint.

Se om det fortsätter så eller om den kommer strejka nästa gång.

(inget vertikalgrepp än, vanliga nakna kameran)

Jag har precis samma problem och jag sitter i alperna NU och kan helt plötsligt inte fota. Det har ju alltid fungerat förr.

Det mäste vara batterigreppet. Men för att inte packa för mycket pä resan sä har jag inte med annat än AA-batterier, som vi även kan använda i GPS`en. Finns det nägon annan lösning än att skicka tillbaka greppet?

Det mäste ju vara nägot fysisk fel, eller mjukvaran. Vi har letat oss fördärvade. Hjälp!

Cyberphoto om greppet

Efwa skrev:
Det mäste vara batterigreppet. Men för att inte packa för mycket pä resan sä har jag inte med annat än AA-batterier,

Här är Cyberphotos utlåtande om produkten på säljsidan

"Batterigrepp (enbart) till EOS 20D. Tar två BP-511-batterier alternativt 6xAA i medföljande hållare. Batterier ingår ej utan man använder det som medföljer kameran. Köp till ett extra för att dubbla kapaciteten.

Vår erfarenhet av att köra med AA-batterier i kameran är att den oftast stänger av efter väldigt kort tid, trots att batterierna inte är tomma."

Kan det inte vara just det att batterierna är nya?

Nya batterier kräver ju ett antal ur och uppladdningar innan de når full kapacitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar