Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem efter kalibrering med Spyder2!
- Trådstartare islandman
- Start datum
joand
Aktiv medlem
mipert skrev:
Både Windows ”visningsprogram för bilder och fax ” samt själva explorern (mappar alltså) hanterar profiler.
Jag är rätt säker på att"visningsprogram för bilder och fax" inte hanterar bildskärmsprofiler. Däremot tittar det på profilen som ligger i själva bilden, men det räcker inte.
islandman
Aktiv medlem
Visst, jag kan redigera och titta på mina bilder i program som hanterar och visar på ett korrekt sätt.
Problemet är ju när jag vill kika på alla fina bilder, t ex här på fotosidan, så ser de ju inte bra ut! Tycker det såg mycket bättre ut innan kalibrering!? Samt att när jag skulle publicera mina egna bilder kunde jag förhandsgranska bilder, konverterade till sRGB, i IE och se så att så jag gjort rätt (skillnaden mellan PS och IE map på färgton var marginell) medans jag nu har väldiga skillnader vilket jag försökt beskriva i ovanstående poster.
/Peter
Problemet är ju när jag vill kika på alla fina bilder, t ex här på fotosidan, så ser de ju inte bra ut! Tycker det såg mycket bättre ut innan kalibrering!? Samt att när jag skulle publicera mina egna bilder kunde jag förhandsgranska bilder, konverterade till sRGB, i IE och se så att så jag gjort rätt (skillnaden mellan PS och IE map på färgton var marginell) medans jag nu har väldiga skillnader vilket jag försökt beskriva i ovanstående poster.
/Peter
joand
Aktiv medlem
Såvitt jag vet kommer du inte runt det där problemet om du vill använda Internet Explorer. Den gör helt enkelt fel. Sorry.
Här är ett exempel:
http://www.lysator.liu.se/~john/butterfly.jpg
Den där bilden ska se fullt normal ut, men IE struntar i bildens färgprofil och därför ser den konstig ut. Prova att öppna den i Photoshop så blir den rätt. På en Macintosh blir den också rätt. Skicka hatbrev till Microsoft.
Det är väl tänkbart att att den finns andra nätbrowswers som har färghantering och som gör rätt, men jag har inte letat.
Det kanske låter otroligt att sånt här inte funkar i ett modernt operativsystem, men det är faktiskt så.
Här är ett exempel:
http://www.lysator.liu.se/~john/butterfly.jpg
Den där bilden ska se fullt normal ut, men IE struntar i bildens färgprofil och därför ser den konstig ut. Prova att öppna den i Photoshop så blir den rätt. På en Macintosh blir den också rätt. Skicka hatbrev till Microsoft.
Det är väl tänkbart att att den finns andra nätbrowswers som har färghantering och som gör rätt, men jag har inte letat.
Det kanske låter otroligt att sånt här inte funkar i ett modernt operativsystem, men det är faktiskt så.
Damocles
Aktiv medlem
Det finns faktiskt ett sätt att använda profiler i IE också. Man använder CSS-argument. Med en viss tag, så kan du markera vilken profil en bild har och då visas bilden korrekt i IE så länge filen ligger i systemet.
Visst, det är ett hack och inte inbyggd, men om man nödtvunget vill ha IE och profiler fungerar det.
Visst, det är ett hack och inte inbyggd, men om man nödtvunget vill ha IE och profiler fungerar det.
timofej
Aktiv medlem
mipert skrev:
Både Windows ”visningsprogram för bilder och fax ” samt själva explorern (mappar alltså) hanterar profiler.
Det är just webbläsaren Internet Explorer som inte bryr sig om profiler.
Jag ser "tråkigare" (och likadana) färger i både Windows Explorer och i IE. Jämfört med PS alltså.
Jag arbetar i AdobeRGB och konverterar till sRGB innan jag sparar till jpg med följande inställningar:
Engine: Adobe (ACE)
Intent: Perceptual
Use Black Point Compensation är förbockat.
När jag sparar är Color: ICC Profile: sRGB förbockat.
Om det har någon betydelse.
Förrut trodde jag att WE inte kan läsa profiler men Mikael skriver ju att den kan.
Kan någon vänlig själ förklara vad jag gör för fel?
timofej
Aktiv medlem
Jag har testat att öppna fjärilsbilden (tack, John, ett lysande exempel!) i alla tre program (WE, IE, PS) och kom fram till följande.
1. IE. Helt galet. Bilden är cyanfärgad rakt genom.
2. WE. Bilden ser normalt ut. Färgerna är dock dämpade.
3. PS. Jättefin bild, mustiga färger.
Finns det ett sätt att se bilden i WE och PS likadant?
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
joand skrev:
t. Prova att öppna den i Photoshop så blir den rätt. På en Macintosh blir den också rätt. Skicka hatbrev till Microsoft.
Så fjärilen och resten av bilden ska vara blå eller??
Jag kör Mac OsX 10.4 & Firefox, och då blir den blå.
/b
perado
Avslutat medlemskap
Nu är jag ingen Microsofthatare men om du spara bilden i en profil som IE inte kan läsa så självklart kommer den att visas fel. Eller? Det är som att låta en svensk person som inte kan engelska översätta åt dig...
joand
Aktiv medlem
timofej skrev:
Nej, inte vad jag vet. 1 beror på att bildens profil inte läses. 2 beror på att bildskärmsprofilen inte läses.
joand
Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
Så fjärilen och resten av bilden ska vara blå eller??
Jag kör Mac OsX 10.4 & Firefox, och då blir den blå.
/b
Firefox? Är det inte Safari som följer med OS X? Prova den istället. Nej, den ska inte vara blå.
Jag trodde att OS X skötte färgprofilshanteringen själv till skillnad från Windows där detta överlåts till varje applikation. Det verkar alltså inte vara så.
joand
Aktiv medlem
perado skrev:
Nu är jag ingen Microsofthatare men om du spara bilden i en profil som IE inte kan läsa så självklart kommer den att visas fel. Eller? Det är som att låta en svensk person som inte kan engelska översätta åt dig...
Vad menar du med "inte kan läsa"? Det är inte så att IE har problem med bara vissa färgprofiler. Den ignorerar *alla* färgprofiler (bortsett från knepet som Peter Werner nämnde vilket jag inte har provat). En färgprofil är tilläggsinformation till bilden som talar om vilken färgrymd den använder, dvs vilken verklig färg varje RGB-värde motsvarar. Att veta att (255,0,0) är rött är inte tillräckligt. Det finns många röda färgtoner. En applikation måste veta vilken färgrymd bilden använder för att kunna presentera den så att den ser ut som den var tänkt.
perado
Avslutat medlemskap
Sant... man om jag tar den bild som du refererar till och sparar ned den i sRGB i PS så ser den minst lika fin ut IE som den ser ut i PS. Men det som är problemet är att sRGB är en stympad profil som inte har alla nyanser. Pratar vi om varandra eller? Jag förstår inte riktigt vad som är felet...
joand
Aktiv medlem
perado skrev:
Sant... man om jag tar den bild som du refererar till och sparar ned den i sRGB i PS så ser den minst lika fin ut IE som den ser ut i PS. Men det som är problemet är att sRGB är en stympad profil som inte har alla nyanser. Pratar vi om varandra eller? Jag förstår inte riktigt vad som är felet...
Orsaken till att det fungerar bättre om du sparar bilden i sRGB är att din bildskärm förmodligen motsvarar sRGB ganska väl, men det blir säkert inte helt rätt. Att det blir lika i Photoshop och IE beror på att du inte har kalibrerat din bildskärm, och den bildskärmsprofil du har påstår säkert att skärmen är sRGB. Varken IE eller Photoshop kommer alltså att göra någon omräkning av bilden (båda visar fel). Om du kalibrerar skärmen med t.ex. Spyder och skapar en ny profil så kommer IE och Photoshop att skilja sig, vilket vissa här har upptäckt. Photoshop visar då rätt.