Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem efter kalibrering med Spyder2!

Produkter
(logga in för att koppla)

islandman

Aktiv medlem
Har precis införskaffat mig en Colorvision Spyder2.

Efter kalibrering som har jag upptäckt att bilder som är sparade för weben (sRGB) är bleka och tråkiga när de visas i Explorer eller Windows Picture and Fax viewer, men öpnnar jag dem i PS så är de ok.

Hade inte detta problem innan kalibrering med Spyder´n, då använde jag Adobe Gamma som kalibreringsverktyg.

Någon som haft samma upplevelse eller har någon idé om vad som kan vara galet?

Mvh Peter

Japp, Adobe Gamma är borta.

Tidigare märkte man att bilderna blev något mörkare och intensivare i färgerna när man konverterade från Adobe RGB till sRGB, men nu bleknar bilderna istället och ser väldigt tråkiga ut.

Trodde jag hade koll på det här med färgprofiler/rymder, men nåt har jag missat...

Funderar på om grafikkortet kan bråka på nåt sätt. Har ett ATI Radeon 9600PRO med senaste drivrutiner installerade.

/Peter

Hur jobbar du?

HAr du bilderna i Adobe RGB medan de bearbetas i Photoshop.
Sedan konverterar du till sRGB och sparar för webb med/utan profil?

Eller arbetar du i Adobe RGB och sparar för webb med/utan profil?

Eller arbetar du i Adobe och tilldelar profil för att sedan spara för webb med/utan profil?

Under bearbetning använder jag Adobe RGB.

Har sedan provat spara för webb.
Även provat konvertera till sRGB och sedan spara som...

Sparar alltid med inbäddad profil.

/Peter

Enda sättet att fån en bild att se lika ut i Internet Explorer och Photoshop (där bilden bearbetas i Adobe RGB) är att du konverterar bilden till bildskärmsprofilen.

Men då har du ingen kontroll över hur den ser ut på andras skärmar.

De flesta konverterar till sRGB, det ger en visning som är ganska lik Photoshops visning.
Profil eller inte spelar ingen roll i IE.

Windows visningsprogram läser profiler (till skillnad från IE) så bilder bör visas lite tråkigare utom följande; Adobe RGB med profil, konverterad till sRGB med och utan profil...

Lustigt nog så på min "kalibrerade" skärm är den vänstra bilden ,dvs från PS, den som har mest korrekta färger medans den högra är mer grå och platt!?

Provade lite snabbt att konvertera en bild till bildskärmsprofilen, men det blev tyvärr ingen skillnad från sRGB-bilden.

Tror jag får börja om från början och kalibrera igen, men det känns som det inte beror på kalibreringen... Manual var ju obefintlig till Spyder´n så det får nog bli och testa sig fram...

...men nu är det dags för vila...

Tack för din hjälp Mikael!

/Peter

Kan inte detta ha att göra med att Adobe Gamma laddar in någon sorts gammakurva direkt i grafikdrivrutinen, dvs. allt som visas på skärmen korrigeras, medan Spydern kanske bara skapar en i och för sig bättre korrigerad profil vars effekt bara märks vid visning i de program som hanterar bildskärmsprofiler?

Men det här området är iofs. just det tekniska område som jag ständigt misslyckas med att förstå.

Med Spyder(iaf 2 Pro Studio versionen) så läggers sig ett program i autostart så profilen gäller för all visning, inte bara de program som vet att det finns profiler. Precis som Adobe Gamma alltså.

Men läs vad mipert skriver. Skillnaden ser du ju när du tittar på en bild under en annan profil. Som när du tittar på en bild som är i AdobeRGB direkt i IE t.ex.

Ska det se bra ut så välj att konvertera till sRGB, och sedan spara som web.

Peter W: Jo, när man startar upp datorn så kör Spyder-programvaran igång den kalibrerade skärmprofilen och man ser hur skärmen ändrar färg, så profilen aktiveras korrekt.

Per-Åke: Inställningarna i "Spara för Webb" är rätt, men ändrar jag till okompenserad färg så visar det, som i ditt fall, blekare färger. Det är så här det ser ut för mig efter konvertering, även om inställningarna är korrekta.

Har även provat att, från RAW-fil, spara direkt till jpeg och sRGB men med samma resultat.

När jag körde kalibreringen så ställde jag in RGB-kanalerna manuellt på min skärm, ska prova att kalibrera med default 6500K utan manuella justeringar för att se om det kan göra någon skillnad.

/Peter

Jag gör ett nytt förtvivlat försök att få hjäp av er experter här på Fotosidan.

Efter att ha ominstallerat, omkalibrerat och skruvat på alla inställningsmöjligheter jag kunnat hitta, så har jag fortfarande inte lyckats lösa mitt problem.

För att på ett mer konstruktivt, och helt ovetenskapligt sätt försöka förklara problemet, så har jag gjort följande expriment...

1. Skapade en ny bild i PS, med färgprofil sRGB.

2. Fyllde bilden med färgen: R=240 G=220 B=80

3. Sparade som... till jpg

4. Öppnade sedan bilden i både PS och Windows Picture & Fax Viewer och satte dem sida vid sida.

5. Gjorde en screen dump och sparade på nytt till jpg.

6. Öppnade denna bild i Photoshop och jämförde RGB-värdena mot varandra.

Den här proceduren gjorde jag med skärmen kalibrerad av Spyder2 samt med skärmen kalibrerad av Adobe Gamma.

Resultatet av detta gav följande:

Spyder2...
RGB-värdena Photoshop (den vänstra) gav R=233 G=221 B=0
RGB-värdena Windows P&F Viewer (den högra) gav R=238 G=221 B=81

Adobe Gamma...
RGB-värdena Photoshop (den vänstra) gav R=238 G=221 B=81
RGB-värdena Windows P&F Viewer (den högra) gav R=238 G=221 B=81

Hoppas ni förstår mitt problem och kan hjälpa mig ur den här krisen!

/Peter

Windows P&F Viewer ska du inte lita på men det är inte det som är ditt problem. Öppna bilden i IE istället och gör samma test (om du orkar) Vilken färgrymd jobbar du med i PS?

Ladda ned RawShooter och konvertera din RAW fil till JPG med sRGB och testa samma sak med PS och gör en jämnförelse...

Resultatet blir samma med IE.

Normalt jobbar jag med Adobe RGB, sen konverterar jag beroende på användningsområde. Till webben blir det sRGB.

Konverterar RAW-filer med Capture One. Har provat att konvertera direkt till sRGB men med samma resultat.

Enda tillfälle jag får samma utfall som i PS är när jag konverterar bilden till min skärmprofil och öppnar den i IE, men så kan man ju inte jobba...

/Peter

Du kan inte använda IE om du vill ha rätt färger på dina bilder. Problemet ligger i Windows usla färghantering.

Det finns två saker en applikation måste göra för att bilder skall visas rätt. Dels måste den titta på den färgprofil som finns inlagd i bilden (t.ex. Adobe RGB eller sRGB). En del applikationer struntar i detta. (t.ex. IE). *Dessutom* måste applikationen läsa in och använda din bildskärmsprofil. En del applikationer struntar i detta också (t.ex. IE). Detta spelar roll om man har en kalibrerad bildskärm vilket du har upptäckt.

Lösningen är att använda en bildvisare som har fullständigt stöd för färgprofiler, t.ex. Thumbsplus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar