Annons

Problem - Dålig färgmättnad i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

mr-sweden

Ny medlem
Hej

Jag har ett besynnerligt problem.

När jag importerar RAW-bilder i Lightroom från min Nikon D90 tappar de i färgmättnad och exponering och blir almännt platta i jämförelse med tex Aperture. (se bifogade bilder)
Kan det vara något "autofilter", eller behöver Lightroom kalibreras med min kamera?

Tack på förhand.


Mvh, Anders
(Som nyss blev medlem på Fotosidan.se)
 

Bilagor

  • Lightroom.jpg
    Lightroom.jpg
    9.7 KB · Visningar: 797
  • Aperture.jpg
    Aperture.jpg
    12 KB · Visningar: 791
Hej

Jag har ett besynnerligt problem.

När jag importerar RAW-bilder i Lightroom från min Nikon D90 tappar de i färgmättnad och exponering och blir almännt platta i jämförelse med tex Aperture. (se bifogade bilder)
Kan det vara något "autofilter", eller behöver Lightroom kalibreras med min kamera?

Lightroom väljer antagligen en råkonverteringsprofil som blir för platt i din smak. Gå till Develop-modulen och kolla under 'Camera Calibration'. Antagligen står det 'Adobe Standard' där. Välj någon av dina kameraprofiler som du gillar istället (t.ex. Camera Standard som ger högre kontrast). Du kan ju också ändra kontrastkurvan om du vill det. När du har hittat en inställning som du gillar kan du ju spara den som en develop-preset och applicera den automatiskt när du importerar nya bilder i Lightroom.
 
Lightroom väljer antagligen en råkonverteringsprofil som blir för platt i din smak. Gå till Develop-modulen och kolla under 'Camera Calibration'. Antagligen står det 'Adobe Standard' där. Välj någon av dina kameraprofiler som du gillar istället (t.ex. Camera Standard som ger högre kontrast). Du kan ju också ändra kontrastkurvan om du vill det. När du har hittat en inställning som du gillar kan du ju spara den som en develop-preset och applicera den automatiskt när du importerar nya bilder i Lightroom.


Tack för svar.

Märkte nu att lightroom "Renderar preview" direkt efter att jag importerat nya bilder och det är efter den renderingen bilden fullständigt ändrar karaktär.

Finns det en preview-inställning man kan ändra i?

Mvh, Anders
 
1) Någon inställning för preview finns inte vad jag vet. Den renderas väl utifrån Lightrooms tolkning av RAW-filen med användning av valda inställningar.

2) Det är väl inte bara färgerna som är olika i de två exempelbilderna. Även exponeringen ser helt olika ut.

3) Att två program, Lightroom och Aperture, ger olika default tolkning av en RAW-fil är inte så konstigt. Skillnaden i dina exempelbider är dock väldigt stor.

4) Vissa RAW-konverterare tar hänsyn till vilka inställningar du haft i kameran för t ex "picture styles". Lightroom gör det inte - kanske Aperture gör det?

5) Som redan påpekats - börja laborera lite med inställningarn i Lightroom. Du kan ju börja med Camera calibration. Sedan gå vidare med alla det övriga reglagen. Försök att hitta ett läge du trivs med och spara den som en preset så är det lätt att ändra och jobba med.
 
Aperture har en ganska tufft ställd "Raw Fine Tuning" som default. Ganska Amerikansk kan man säga. Det blir iofs kontrastrika och glassiga bilder. Men personligen vill jag ordna detta själv efter behov och därför har jag gjort en egen preset av Tuningen som inte påverkar bilden jättemycket. Lightroom är bra, men det finn saker i Aperure som jag tycker är bättre.
 
1) Någon inställning för preview finns inte vad jag vet. Den renderas väl utifrån Lightrooms tolkning av RAW-filen med användning av valda inställningar.

2) Det är väl inte bara färgerna som är olika i de två exempelbilderna. Även exponeringen ser helt olika ut.

3) Att två program, Lightroom och Aperture, ger olika default tolkning av en RAW-fil är inte så konstigt. Skillnaden i dina exempelbider är dock väldigt stor.

4) Vissa RAW-konverterare tar hänsyn till vilka inställningar du haft i kameran för t ex "picture styles". Lightroom gör det inte - kanske Aperture gör det?

5) Som redan påpekats - börja laborera lite med inställningarn i Lightroom. Du kan ju börja med Camera calibration. Sedan gå vidare med alla det övriga reglagen. Försök att hitta ett läge du trivs med och spara den som en preset så är det lätt att ändra och jobba med.

... jag har typ samma problem med att Lightroom gör alla importer mörka och med för hög kontrast.
Jag har bara två profiler under camera cal. acr4.2 och acr4.4?
När jag importerar till apeture så visas mina bilder korrekt.
Måste jag börja med Apeture nu eller? Det var ju typiskt nu när man är inkörd på LR :=(
 
De flesta bilder fixar jag med ett par knapptryckningar:

1) Auto, brukar ofta resultera i lite mörk bild men det ger ett utgångsläge med lagom värde för exponering och recovery.

2) Brightness, justeras till att bilden blir lagom ljus.

3) Preset Punch, ger högre kontrast och klarare färger.

4) Preset Sharpen Landscapes, ger lagom skärpning.

De två senaste har jag kombinerat till en egen preset så att jag får kontrasthöjning och skärpning med en knapptryckning.

Svårare behöver det inte vara om man inte vill jobba lite extra med en del bilder som är tagna i besvärliga ljusförhållanden eller som är extra viktiga att de blir maximalt bra. Men för det stora flertalet bilder räcker det med tre knapptryckningar.
 
... jag har typ samma problem med att Lightroom gör alla importer mörka och med för hög kontrast.
Jag har bara två profiler under camera cal. acr4.2 och acr4.4?
När jag importerar till apeture så visas mina bilder korrekt.
Måste jag börja med Apeture nu eller? Det var ju typiskt nu när man är inkörd på LR :=(

Vilken version av Lightroom har du? Du borde väl åtminstone ha "Adobe Standard" förutom de två du nämner. Jag har dessutom 5 stycken till (kör Canon 40D) som heter Camera Neutral, Camera Portrait osv. Jag gissar att det borde finnas motsvarande profiler till en Nikon.

Senaste version av LR är 2.3

Själv tycker jag Lightrooms default inställningar är en bra utgångspunkt för mina bilder från mina Canon kameror. Jag gör dock nästan alltid individuella justeringar. De beror förstås på motiv.

Att det kan skilja i default läget mellan Aperture och Lightroom är givet. Det borde dock gå at få till inställningar i LR som ger mycket snarlikt resultat som Aperture och spara dessa som en preset och använda vid import.
 
Hur får man tag i profilerna för sin kamera?

Så vitt jag vet är det Adobe som skickar med dem vid uppdateringarna. Gissar att det samarbetar med kameratillverkarna. Vad jag vet kan man inte ladda ner dem separat men jag kan mycket väl ha fel.

Jag tycker att för en så vanlig kamera som Nikon D90 borde det finnas med profiler.

Någon som har bättre koll än jag och kör Nikon kanske kan hjälpa till?
 
Nikon D90 finns det stöd för sedan LH 2.1?
Du verkar sakna de olika alternativ i Camera Calibration som du borde få för din Nikon? Vilken version använder du dig av?

På Adobe labs kan man fortfarande hämta betaversionerna för de nya profiltyperna. Möjlightvis skulle du då kunna få upp Adobe Standard istället för de alternativen som du får upp idag. http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Samma ämne avhandlas delvis i en annan tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105069

"Förklaringen nedan är den jag har fått höra och som jag tycker känns mest känns mest rimlig. Den bild du först ser i Lightroom liknar i allmänhet den du ser på kamerans egna skärm, dvs den lilla jpg-fil avsedd just för förhandsgranskning som ligger inbäddad i råfiler.

Så först ser man hur den av kameran skapade jpg-bilden ser ut, sedan efter ett ögonblick, hur Lightroom själv tolkar råfilen utan de inställningar som gjorts i kameran (bildstilar m m)"

Med de nya profiluppsaättningarna har man möjlighet att testa olika startpunkter för denna tolkade bild. Man kan dessutom bygga upp ett par presets/förinställningar för de nya profil alternativen? Då går det snabbt att testa olika startpunkter.

Jag använder också Canon och precis som AFJ och jag har byggt upp Presets så att jag kan testa de 5 alternativa startpunkterna innan jag börjar korrigera. Om jag nu inte är nöjd med den föreslagna profilen som jag har satt som default till just den kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.