Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att scanna diabilder med Scnajet 5500c

Produkter
(logga in för att koppla)

nila

Medlem
Jag har fått låna en HP ScanJet 5500c och tänkte prova att scanna gamla diabilder. Jag känner mig lite dum men jag får inte får inte änns in diabilderna i hållaren för diabilderna. Ramarna är för tjocka för att få in i hållaren. Jag har plastramar som är säkert 15 år gamla.
Jag ska ringa någon imorgon men jag undrar om det är jag som är klantig eller om scannerna inte klarar sådana ramar.
 
Det är väl en flatbädd? Går det inte att lägga ramarna direkt på glaset då? Det som skulle kunna hindra det är om filmen hamnar i ett annat plan än avsett så att skärpan inte blir optimal. Men om ramarna är tjocka är väl chansen stor att filmen hamnar i samma plan som tunna ramar plus hållare.
 
Jo det är en flatbädd. Jag ska prova att göra så. Det känns dock som det är fel sätt. Det finns ju en diabildershållare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.