Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att komponerabilden när det går snabbt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar numera använda fast fokuspunkt (mitten) och sedan komponerar jag om bilden i lugn och ro hemma i datorn. I början försökte jag tänka på kompositionen på plats men missade många tillfällen helt enkelt. Jag hann helt enkelt inte med att parera de ofta snabbt förändrade förutsättningarna. Det man förlorar är pixlar men så länge man inte gör större utskrifter än A4 tycker jag inte det är något problem.Jag fotograferar i RAW-format och lägger ner ganska mycket tid på varje bild i efterbehandlingen. Det passar mitt arbetssätt bra och som glad amatör :)
 
Tack för tipsen! Jag är total nybörjare på digitalfoto så jag kan behöva alla tips jag kan få.

Beskära låter som en bra lösning. Pinsamt nog vet jag inte hur man gör för att få en bra bildkvalitet.En metod skulle vara att beskära i kameran, dvs optisk zoom och sedan flytta objektet. Men blir det verkligen bra? Skulle vara bra med ett litet tips?
 
mighty mattis skrev:
En metod skulle vara att beskära i kameran, dvs optisk zoom och sedan flytta objektet. Men blir det verkligen bra?

Nu är jag inte säker men jag skulle anta att kameran bara kastar de överblivna pixlarna, så själva beskärningen borde inte påverka bilden annorlunda än om den gjordes i tex photoshop.
Men att beskära i kameran kan ju vara begränsande på annat sätt. Till exempel går det antagligen inte att ändra format på bilden, till ett mer kvadratiskt eller mer avlångt. Inte heller vrida den om du vill räta upp tex horizonten. Sen själva zoomningen brukar inte alltid vara steglös så beskärningen som skulle passa bilden bäst ligger kanske mittemellan två zoomlägen, om du förstår vad jag menar.
Så mitt tips är; tanka över bilden i datorn och beskär där.
Nu måste jag dra men om du behöver hjälp med hur kan jag kolla in här senare och försöka hjälpa.
/jer.
 
Presis, instämmer med alla tidigare svarare ! Jag använder oftast lite för vid brännvidd (ex. 30 när 50-60 vore lagom), fokuserar med mittpunkten så jag vet var fokus är, och beskär sist i datorn till den komposition jag vill. Jag har också upptäckt att många foton blir lite sneda och då går det fint att fixa i datorn. Irfanwiev tycker jag är smidigt att beskära och vrida foton med.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Presis, instämmer med alla tidigare svarare ! Jag använder oftast lite för vid brännvidd (ex. 30 när 50-60 vore lagom), fokuserar med mittpunkten så jag vet var fokus är, och beskär sist i datorn till den komposition jag vill. Jag har också upptäckt att många foton blir lite sneda och då går det fint att fixa i datorn. Irfanwiev tycker jag är smidigt att beskära och vrida foton med.

/ Erik

...och nånstans där på vägen försvann "själen" i vad som kallades fotografi. Tillfredställelsen av att man ute på plats gjort allt rätt, bedömt exponering och ljus, perspektiv, skärpedjup, komposition. Men man är väl en "gammal stöt" skolad på analogtiden. Brukar säga att jag är medlem i GGGu.....Griniga Gamla Gubbar (ungdomssektionen) ;-)

Ha´de / Matti
 
matti skrev:
...och nånstans där på vägen försvann "själen" i vad som kallades fotografi. Tillfredställelsen av att man ute på plats gjort allt rätt, bedömt exponering och ljus, perspektiv, skärpedjup, komposition. Men man är väl en "gammal stöt" skolad på analogtiden. Brukar säga att jag är medlem i GGGu.....Griniga Gamla Gubbar (ungdomssektionen) ;-)

Ha´de / Matti
Denna kommentaren förstår inte jag.
Jag är fortfarande analog.

Jag höjer pelaren på förstoringsapparaten och vrider och flyttar maskramen till lämpligt läge när det gäller svartvitt.
 
Erik Schalin skrev:
Denna kommentaren förstår inte jag.
Jag är fortfarande analog.

Jag höjer pelaren på förstoringsapparaten och vrider och flyttar maskramen till lämpligt läge när det gäller svartvitt.

Du har en poäng där Erik :) Arbetar till viss del så också jag de få gånger man plockar fram mörkrumsprylarna nuförtiden. Själv använde jag dock mest positiv film då det begav sig. Då var man tvungen att få till det direkt annars var det bara att slänga diat ;-)

Vad gäller det digitala är jag på inget sätt någon fetischist vad gäller att inte efterbehandla bilderna, det kan vara skoj det också :) Dock känns det extra bra de gånger allt "sitter" redan vid fototillfället.

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Denna kommentaren förstår inte jag.
Jag är fortfarande analog.

Jag höjer pelaren på förstoringsapparaten och vrider och flyttar maskramen till lämpligt läge när det gäller svartvitt.

Precis. Att jag beskär ALLA (95% i alla fall) mina digitala bilder tycker jag mer är en "gammal vana" från när man framkallade själv än något annat. Med andra ord, Matti är inte bara grinig, han funderade inte heller riktigt på vad han sa.... =)
 
matti skrev:
Du har en poäng där Erik :) Arbetar till viss del så också jag de få gånger man plockar fram mörkrumsprylarna nuförtiden. Själv använde jag dock mest positiv film då det begav sig. Då var man tvungen att få till det direkt annars var det bara att slänga diat ;-)

Vad gäller det digitala är jag på inget sätt någon fetischist vad gäller att inte efterbehandla bilderna, det kan vara skoj det också :) Dock känns det extra bra de gånger allt "sitter" redan vid fototillfället.

mvh / Matti
Ja med färgbilderna blir det annat. I & för sig så maskar jag ibland mina dia också med en pappersbit men det ställer som du säger ett högre krav på exponeringsögonblicket.
 
Tack för alla svar! Jag har gjort mina första stapplande försök till bildbeskärning i programmet som följde med kameran. Ska testa programmet som det puffades för.
 
Jag beskär bilderna allt som oftast.
Men om jag kan undvika det så gör jag.

När du lärt dig din kamera och alla kontroller så kan du justera AF punkt för att hjälpa till med kompositionen direkt i kameran när du tar bilden.

Skulle gissa att 75% av alla bilder jag tar så är det någon annan AF punkt än center som jag använt.
Med undantag för flyktbilder då centrum punkten används uteslutande.

Mvh, Andreas
 
Bra ! Jag antar att du använde mittpunkten och har beskurit ner bilden till ca. 40 % ? Jag vet inte vad fär program som följde med din kamera men Irfanview som jag tippsade om är gratis och bara 10-15 MB stor så det är bara att ladda ner.

/ Erik
 
mighty mattis skrev:
Här är min första beskurna bild.
http://www.gratis-fotoalbum.se/mightymattis/main.php?g2_itemId=360

Då jag är total newbie på det här med bildbehandling vill jag gärna höra vad ni tycker?
Såväl själva fotograferandet som bildbehandlingen måste få ta sin tid, lärande kräver det. Alla lär sig genom erfarenheter av det man gjort bra och mindre bra tidigare.

Eftersom bakgrunden till fågeln inte är så värst spännande, kunde det väl vara idé att göra något så fyrkantigt som att klippa bort stora delar av himlen förutom en lagom stor ruta runt fågeln (centrerad).
Vidare skulle jag föreslå att du försöker göra något åt bruset på himlen, som förmodligen kommer sig av iso-talet. Lite mer uppskärpning av mesen skadar inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.