Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att fota med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej, undrar om någon kan förklara för mig hur jag får min Olympus OM-10 att klämma av slutaren snabbare när jag använder blixt. Har ingen tillhörande originalblixt. Igår kväll tog jag några foton med blixt och då tog den alldeles för lång tid att öppna/stänga tyckte jag. Är amatör så var snälla.

Mvh Simon

Slutaren har inget med blixten att köra. Om du vill ha en kort tid så får du ställa in en kort tid.

Om du ställer bländaren kommer kameran välja en lång tid om det är mörkt. Om du använder blixt eller inte spelar ingen roll i kameran ögon.

Ställ slutartid omkring 1/125 sekund och Bländare 8. Reglera blixtstyrkan och bländaren till önskat resultat.

På Olympus OM10 finns en exp. ratt på kamerahusets högra ovansida. med exp. tider från 1 sek-1/1000sek + automatik. ställ exp. tiden på 1/125sek

På Olympus OM10 finns en exp. ratt på kamerahusets högra ovansida. med exp. tider från 1 sek-1/1000sek + automatik. ställ exp. tiden på 1/125sek

Nej det gör inte det. Inte som standard utan det var ett tillbehör som hette manual-adapter som man klämde dit på kamerans vänstra framsida. Nu är det inte ett jätte problem utan det går att lösa ändå.

På kamerans högra sida finns det en ratt där slutartidsratten normalt sitter. Denna ratten är ISO/exponeringskompensation på OM10. Runt basen på denna ratt sitter en switch som ställer kameran mellan B - Auto - Manual. Där Manual är värdet man ställt in på Manual-adaptern om man har den. Har man ingen Manual-adapter blir slutartiden 1/60 som då dessutom är blixtsynktiden.

Här kan man se hur OM10:an ser ut uppifrån med Manual-Adapter monterad
http://farm1.static.flickr.com/29/45019559_86c19dd122.jpg

Svaret på frågan är alltså att ställa in manual på kameran för att då få blixtsynktid 1/60-del

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar