Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att öppna RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Triton Sund

Medlem
Jag kan inte öppna mina RAW-filer när jag fått in dem i datorn. Jag har en Canon 60D och Photoshop Elements 9. Jag ser att filerna ligger där men när jag klickar på dem får jag ett felmeddelande om att det är ett okänt filformat. Jag har testat att öppna en RAW-fil, som en kompis tagit och lagrat på ett på ett USB-minne och det funkade! Det verkar alltså inte vara problem med programmet. Finns det någon inställning på kameran som jag har missat? Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få!!
/Anna-Lena
 
Då är förmodligen kompisens fil från en kamera programmet känner igen medan din kamera är för ny för konverteringsprogrammet. Pröva att (gratis) uppdatera Camera Raw. Titta i Hjälp-fliken i programmet.

Det finns för övrigt åtskilliga trådar om detta på Fotosidan.

//Johan
 
Då är förmodligen kompisens fil från en kamera programmet känner igen medan din kamera är för ny för konverteringsprogrammet. Pröva att (gratis) uppdatera Camera Raw. Titta i Hjälp-fliken i programmet.

Det finns för övrigt åtskilliga trådar om detta på Fotosidan.

//Johan

Kompisen har en Canon 400D, precis en likadan som jag hade före min 60D, men jag fick inte min 400D att funka heller!
 
Har du provat att uppdatera programmet genom att kolla om det finns uppdateringar?
Det finns under hjälpmenyn som någon redan påpekat.
 
Jag kan inte öppna mina RAW-filer när jag fått in dem i datorn. Jag har en Canon 60D och Photoshop Elements 9. Jag ser att filerna ligger där men när jag klickar på dem får jag ett felmeddelande om att det är ett okänt filformat. Jag har testat att öppna en RAW-fil, som en kompis tagit och lagrat på ett på ett USB-minne och det funkade! Det verkar alltså inte vara problem med programmet. Finns det någon inställning på kameran som jag har missat? Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få!!
/Anna-Lena

Du måste uppdatera Adobe Camera Raw till version 6.3 eller senare.
 
Har du provat att uppdatera programmet genom att kolla om det finns uppdateringar?
Det finns under hjälpmenyn som någon redan påpekat.

Ursäkta min okunnighet när det gäller datorer, men var hittar jag uppdateringarna? Går jag in på Adobes hemsida eller menar ni hjälpfliken i Photoshop?
 
Gå in under hjälpfliken i Elements och välj alternativet som heter något i stil med Sök efter uppdateringar. Välj det och följ instruktionerna. (Jag kommer inte ihåg vad alternativet heter exakt, men det hittar du nog)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.