Annons

Pro2 4800 ws

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Tja, som rubriken säger... Pro2 4800 ws...
Jag funderar på att köpa sådan begagnad men har dåligt med erfarenhet av dem.

Pro är ju bra men vad finns för fällor med denna.. den är ju väldigt stark..så hur funkar det tex med huvuden??

allt av intresse..

/b

Du har inte tittat på Pro och kollat om det inte finns gamla manualer att ladda hem.
Jag vet att jag har hämtat manual till bl a Pro3 därifrån.

4800WS är riktigt rejäla doningar. Går utmärkt att plåta storformat med sådana.

Vad ska du ha den till?

Bertil Lindgren skrev:
Tja, som rubriken säger... Pro2 4800 ws...
Jag funderar på att köpa sådan begagnad men har dåligt med erfarenhet av dem.

Pro är ju bra men vad finns för fällor med denna.. den är ju väldigt stark..så hur funkar det tex med huvuden??

allt av intresse..

/b
Jag tror att Pro2 inte har samma kontakter som de senare, från Pro3 och uppåt. Sedan har den annan diameter på paraplyfästena, har jag för mig. Tänk på att det är gamla blixtar, kolla hur det är med reservdelar. Kolla kondingarna, kolla blixtrören.
Hur billigt du än får den är det ett dåligt köp om det inte finns reservdelar.
Kom ihåg att ju fler skallar du kopplar till den, desto lägre blir effekten. Har du bara ett huvud till den kan du köra den på 4800ws, kopplar du in ett till sjunker maxeffekten ner till 2400 per huvud, och med tre skallar, som jag tror är max, 1600ws.

Jag tror också att kntakterna är annorlunda. Avlånga, scartliknande på 2:an medan 3:an och nyare har runda "släpvagns"-kontakter.

4800 J är mycket effekt. Tänk på att på ett Pro-2-aggregat är det svårt att minska effekten. Paraplyfästet är standard. Det som inte är som Pro-3 och uppåt är stativfästet och reflektorerna. Dåligt med reservdelar gör att man inte kan lägga några större pengar på Pro-2-grejer.

Den totala effekten är alltid den samma. Pro-2-aggregaten brukar ha 4 kontakter. Hel-, halv- och två kvartsstegskontakt/er. Med ett huvud kan man välja 1200 J, 2400 J eller 4800 J. Dvs i en liten studion får man bländare 22 eller mindre.

Själv har jag haft en Pro-2 1200.

Vad ska du ha den till?

hehe...vet inte.. eller så här är det..

efter fem år med liten studio och mest ute jobb så skaffade jag en extra lokal, ett rum 9x9m plus hyggligt i tak.

50% behov (max) resten för att jag fick för mig att jag ville...

Så nu behövde jag lite mer ljus.. tänkte mest använda den för att stå på ett ställe (typ) och studsa i ett taksegel..

/b

PerFogelberg skrev:
Den totala effekten är alltid den samma. Pro-2-aggregaten brukar ha 4 kontakter. Hel-, halv- och två kvartsstegskontakt/er. Med ett huvud kan man välja 1200 J, 2400 J eller 4800 J.
Aha. Men kan man köra 4800ws med två eller tre skallar? Jag hade för mig att den halverades per inkopplat huvud?

Pro2 har inte samma pålitliga kontakt som de senare Pro3,5,6 o 7.
Det finns mycket gott om beg studioblixtar av modernare snitt än Pro 2 4800!!

Betala inte för mycket för en beg 2;a

/Janne

Calle S skrev:
Aha. Men kan man köra 4800ws med två eller tre skallar? Jag hade för mig att den halverades per inkopplat huvud?
Du kan aldrig få ut mer än totalt 4800 J. Har du två huvuden fördelas effekten på dom tillsammans. Genom att välja olika kontakter kan du få olika asymetriska förhållanden i blixteffekt per huvud. Har du tre huvuden fördelas den totala effekten över de tre huvudena. Kopplar du ett huvud i 1/2-kontakten och dom två andra i 1/4-kontakterna får du ett huvud med 2400 J och två med 1200 J.

När jag hade en Pro-2:a använde jag mig av fördelningsdosor för att kunna koppla alla blixhuvuden på 1/4-kontakten. Detta innebar att jag fick effekten fördelad på 1 st 150 J och 2 st 75 J. Dvs lagom för en porträttstudio. Med de styrkorna fick jag bländare 8 på ISO 50-film.

Janne H skrev:
Pro2 har inte samma pålitliga kontakt som de senare Pro3,5,6 o 7.

Är det någon som vet var man kan få tag på kontakter till en PRO-1 (antar den är samma som PRO-2)?

Jag har 2 st huvuden, där kontakterna börjar naggas i kanten, och det tom luktar illa om man inte trycker i den till 100%.

f skrev:
Är det någon som vet var man kan få tag på kontakter till en PRO-1 (antar den är samma som PRO-2)?

Jag har 2 st huvuden, där kontakterna börjar naggas i kanten, och det tom luktar illa om man inte trycker i den till 100%.
Pro-1 och Pro-2 har inte samma kontakter! Ett tips är att ringa till Molanders på Norrmälarstrand.

Jag tror att på Pro1 an så kunde man byta ut stiften i kontakter och socklar ett och ett och på så vis renovera kontakterna, eller rättare man var tvungen att göra så med jämna mellanrum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar