ANNONS
Annons

Pro-2 aggregat som trilskas

Produkter
(logga in för att koppla)

edtbjon

Medlem
Hej!
Jag har kommit över ett gammalt Pro-2 aggregat som inte riktigt vill vara med. Det lyser grönt, men löser inte ut när man trycker på blindavfyrningsknappen. (Ja, jag har kopplat in ett blixthuvud.) Det låter inte heller någonting om aggregatet.
Är detta ett enkelt fel att fixa eller blir det verkstad???

Lyser blixtknappen vitt? Det borde den göra när aggregatet är uppladdat, om inte lampan är trasig. Inställningsljuset, fungerar det?

Den gröna lampan lyser. Inställningsljuset lyser och går att justera. Aggregatet är en "Vario" modell, men det är inte den biten som krånglar, utan det faktum att blixten inte blixtrar...

Jag talade nyligen med Profotos serviceavdelning och fick både bra och dåliga nyheter.
Det finns ett sätt att kolla om det är en komponent på ett av kretskorten som är relativt enkel att byta. Den komponenten (en likriktare av något slag) brukar gå sönder. Jag återkommer om hur detta går till väga.
De dåliga nyheterna är att de inte har några komponenter kvar själva att reparera Pro2 serien. Det finns heller inga blixtrör eller inställningslampor att tillgå.
Förhoppningsvis går det att fixa aggregatet. Sedan blir det till att vara rädd om blixthuvudena. Pro-aggregat tål vanligtvis en hel del smällar och annat, men det får bli varsam hantering framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar