Annons

Privata kostnader vid uppstart.

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har dragit igång en liten firma för att kunna fakturera kommuner. Inför detta behövde jag investera i ny dator och ett objektiv. Detta betalade jag med skattade pengar, med mitt privata kontokort. Jag tänkte höra hur jag i bokföringen skriver in detta, så att jag inte belastar min privata ekonomi nu när jag börjat fakturera? Sakerna införskaffades innan jag hade tjänat några pengar på uppragen.

Du bokför dem som ägarinsatt kapital och drar av momsen. Det resulterar i att firman har en skuld till dig som privatperson och när firman börjar dra in pengar kan du plocka ut lika mycket som du stoppat in i firman, utan att behöva skatta för uttagen.

Sålänge du köpte dem efter att du startat firman är det lugnt. Om du köpte dem innan så måste du "ta in" dem i företaget, då kan du dock inte dra av momsen längre (och om du haft dem ett tag så kan du inte heller ta in dem till nypris utan får göra en uppskattning för hur mycket du skulle fått för dem om du sålde det begagnat nu. Men grejerna verkade ju nyinköpta).

Sålänge du köpte dem efter att du startat firman är det lugnt. Om du köpte dem innan så måste du "ta in" dem i företaget, då kan du dock inte dra av momsen längre (och om du haft dem ett tag så kan du inte heller ta in dem till nypris utan får göra en uppskattning för hur mycket du skulle fått för dem om du sålde det begagnat nu. Men grejerna verkade ju nyinköpta).

Det finns även en möjlighet att ta in inköp från tiden före man startade firman, men då gäller det året före start och man kan då göra ett förlängt förstaår. Exakt brytpunkt i tid beror lite på när man startar firma och får den reggad för moms. Kan vara värt att kontrollera med Skatteverket ;)

Annars stämmer ovanstående, för inköp före denna period.

Jag kan bekräfta vad som skrivits tidigare:

* Kostnader du haft före start av firma, upp till ett år före, får dras av mot senare inkomster. Köper du en vara för 1000:- är momsen var inkluderad i dessa 1000:- och därmed är kostnaden du skall ta upp 1000:-. Moms får inte dras av eller separatredovisas osv förräns den dag du är registerad för moms. Din kostnad är 1000:- och du bokför det på eget kapital och kostnader (konto efter vad det nu är för vara).

* När ditt företag är registerat och momsregistrerat, DÅ får du dra av moms. Om du efter den dagen köper en vara för 1000:- så kan du bokföra det återigen på eget kapital 1000:-, men du bokar kostnaden för sig (800:) och momsen för sig (200:). Sedan skall du redovisa denna moms på saker du köpt och även den moms du debiterat dina kunder (ingående respektive utgående moms) varje år, kvartal eller månad beroende på vad du fick för redovisningsperiod.

Att registrera företag betyder just att man får dra av moms och lite annat. Före det är gjort får du jättegärna ha kostnader du kan kvitta mot senare inkomster, men att dra av moms är bara för de med registerat företag som kryssat för på blanketten att man är registerad för moms.

Jo, jag driver siten http://www.bokforamoms.se/ där jag förklarar mera om dettta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar