Annons

Privat forum eller offentligt publicerat

Produkter
(logga in för att koppla)

Svenpa

Ny medlem
Jag undrar över hur detta forum räknas, dvs. fotosidan.se?

Om man lägger upp något på denna sida, dvs. detta är ju en, vad jag kallar klubb. Då är den bild man lägger upp inte "offentligt" publicerad, enligt min mening. Alltså kan man lämna in den i en tävling där man sätter krav på ej publicerade bilder.

Är det korrekt uppfattat eller???
Jag önskar både ett öppna åsiker samt svar från fotosidan,se

Jo att lägga något på en Internetsida räknas som offentlig publicering. Men du kan ju fråga tävlingsansvariga om vad *de* anser vara likvärdigt med publicering - det är dom som sätter sina regler.

Min bedömning är också att ett verk som har laddats upp på Fotosidan har blivit offentligt publicerat eftersom vem som helst kan komma åt bilderna (man behöver inte vara registrerad).

Redigerat: Second place is first place loser. -- Christer svarar snabbare än sin egen skugga...

Senast ändrad:
Detta har jag grubblat över en tid.

Och jag har kommit fram till att för mig så spelar syftet med uppladdningen stor roll. Alltså, laddar jag upp bilden för att marknadsföra mig och mina bilder, dvs laddar upp till portfolio, så är det publicering. Laddar jag däremot upp för kritik så likställer jag det med att be vännerna i fotoklubben om hjälp med att utveckla en bild vidare, dvs inte publicering.

Jag är medveten om att min tolkning är min egen och att det stora flertalet inte håller med mig. Jag tar dock det säkra före det osäkra och laddar inte upp bilder som jag känner att jag kanske kan komma att vilja tävla med. Detta just för att det finns olika åsikter om när en bild är publicerad och att jag vill undvika strul så långt det går. Däremot så händer det att jag laddar upp snarlika bilder för kritik, men alltså inte samma bild.

Bilderna i Fotosidans kritikfunktion ligger tillgängliga på webben precis som annat normalt hemsidestoff. De är tillgängliga för allmänheten. Därmed måste de anses publicerade.

Webben är aldrig privat, annat än möjligen om innehållet är väl lösenordsskyddat (men ändå ev. tveksamt, jag är osäker).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto