Pixeldensiteten har inte så mycket med brus att göra. Signal/brus-förhållandet beror till största delen på hur mycket ljus som kameran kan samla in, och det avgörs av sensorstorleken. Diffraktion tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det blir aldrig sämre med fler pixlar.
Jag skulle vilja påstå motsatsen till dessa påståenden (om man antar att samma signalbehandling sker).
Pixeldensiteten (dvs antalet fotoceller per kvadratmillimeter) är ju precis vad som avgör hur stor yta varje pixel har, och därav hur mycket ljus som kan falla på varje fotocell.
Canon 40D är känd just för att ha lägre brus i sina råfiler än t.ex. 50D just på grund av lägre pixeldensitet. (Jag kan själv intyga detta).
Det samma gäller kompaktkameror med väldigt små sensorer, dessa brusar mycket mer jämfört med både cropsensor och fullformat med samma upplösning.
Anledningen till att fullformat brusar mindre är just lägre pixeldensitet än cropsensorer, alltså får varje fotocell mer ljus.
Exempel Pixeldensitet:
Canon G12: 10 000 000 pixlar / (7.44*5.58 mm) ~= 241 000 pixlar/mm^2
Canon 40D: 10 000 000 / (22.2*14.8) ~= 30 000 pixlar/mm^2
Canon 60D: 18 000 000 / (22.3*14.9) ~= 54 000 pixlar/mm^2
Canon 5D Mark II: 21 000 000 / (36*24) ~= 24 000 pixlar/mm^2
Jag kan hålla med att diffraktionen inte blir sämre med fler antal pixlar (det är ett optiskt fenomen som uppstår i objektivet, oberoende av sensorupplösning/storlek), men däremot så "förstoras" felet mer ju fler antal pixlar man använder per sensoryta. (Det samma gäller skakningsoskärpa som också förstoras upp ju fler antal pixlar per sensoryta.)
Ovanstående gäller om man kollar på bilden i 100%. Om man däremot ändrar bildernas storlek så att t.ex. 60D's bilder förminskas till 10 megapixlar, så kommer brusnivån att bli ungefär densamma som för 40D.
Här kommer den stora fördelen med större sensor, om man förminskar 5D Mark IIs bilder till 10 megapixlar, så kommer brusnivån vara betydligt lägre än hos 40D.