Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt långt tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Funderar utan vara riktigt framme vid inköp; ett så vettigt 500 som möjligt? De nyare Canon 4L IS går inte lösa för mina pengar. Undrar över 500 4,5L Udda ljusstyrka. Vad händer med 1,4X II på ett 40D-hus? Blir det 5,6 eller 6,3 (dvs AF eller MF)? Finns det egentligen något tredjeparts att överväga? Hittills har alla icke-Canon blivit en besvikelse och jag begriper inte otyget att kalla ett objektiv exv bländare 4, men behöver bländas ner ett-två hack innan det blir skarpt....

Jättetacksam om någon som faktiskt har egen erfarenhet kunde utveckla ämnet lite hör för mig (och kanske andra också?).

Tack på förhand

Skaffar du ett 400/5,6L och byter till 60D så får du med beskärning till 10mp (samma som 40D) så får du samma komposition som om du haft en brännvidd på 536mm på 40D. Det blir billigare än att köpa ett 500/4,5 och 400/5,6 tillverkas fortfarande och går att laga.

Annars, om du köper en beg 1DIII kan du sätta på en 1,4x TC på 400/5,6 och ändå få autofokus.

500/4,5 + 1,4x TC blir ju bl 6,3 - osäker på AF på 40D.

Ett ännu bättre alternativ skulle vara en beg Canon 400/4,0 DO IS USM för ca 25.000:- beg. Den klarar en 1,4x TC med alla hus och har bildstab. Dessa tveksamma ryckte (ffa låg kontrast) har sänkt beg priset rejält men med efterarbetning i datorn blir det riktigt bra - har själv ägt det. Väger bara strax under 2Kg!

Skaffar du ett 400/5,6L och byter till 60D så får du med beskärning till 10mp (samma som 40D) så får du samma komposition som om du haft en brännvidd på 536mm på 40D. Det blir billigare än att köpa ett 500/4,5 och 400/5,6 tillverkas fortfarande och går att laga.

Annars, om du köper en beg 1DIII kan du sätta på en 1,4x TC på 400/5,6 och ändå få autofokus.

500/4,5 + 1,4x TC blir ju bl 6,3 - osäker på AF på 40D.

Tack för svar! 60D blir inte en aktuell kamera för mig, då jag känner den som ett steg mot toy camera-nivå med sitt mindre hus och lösa skärm. Det jag är orolig för med de senare husens höga pixeldensitet på croppat att bruset blir påtagligt samt att filerna mjuknar med början 6-7 pga diffraktion. Inte kollat själv på bilder utan via sidan The Digital Picture, som jag upplever visat det jag sedan sett när jag fotat i sina ISO-charts. Min brusar ganska rejält redan 800 och man får lägga omsorg i RAW-editorn för brusreducering. De senare är ju ännu värre vad jag sett och hört trots sin ökande ISO-pressning(?). En EOS 1D har jag länge funderat på. Det som varit mest intressant är en 1D mkIIn. Detta borde ge (med 400/5,6) 400 * 1,3 * 1,4 = 768mm. Vinner inte så mycket på det jfrt med min 40D+ 300/4L IS+1,4X om ens något med tanke på 8Mp sensor mot 10Mp. Dessutom tappar jag IS. Då är 1D mkIII bättre, men inte med mycket samt utan IS. Kanske ett 1D mkIIn+mitt 300/4L IS+2,0X Ext = 600 * 1,3 = 780mm med IS ... Snurrar mkt fram och tillbaks här ;-)

Ett ännu bättre alternativ skulle vara en beg Canon 400/4,0 DO IS USM för ca 25.000:- beg. Den klarar en 1,4x TC med alla hus och har bildstab. Dessa tveksamma ryckte (ffa låg kontrast) har sänkt beg priset rejält men med efterarbetning i datorn blir det riktigt bra - har själv ägt det. Väger bara strax under 2Kg!

Tack! Ska leta lite bilder på denna glugg!

Funderar utan vara riktigt framme vid inköp; ett så vettigt 500 som möjligt? De nyare Canon 4L IS går inte lösa för mina pengar. Undrar över 500 4,5L Udda ljusstyrka. Vad händer med 1,4X II på ett 40D-hus? Blir det 5,6 eller 6,3 (dvs AF eller MF)?
En 1,4x telekonverterare sänker väl ljusstyrkan ett steg? Det blir i så fall f/6,3

Finns det egentligen något tredjeparts att överväga? Hittills har alla icke-Canon blivit en besvikelse och jag begriper inte otyget att kalla ett objektiv exv bländare 4, men behöver bländas ner ett-två hack innan det blir skarpt....
Tja, jag har en Sigma 150-500mm och är hyfsat nöjd med den. Jag tycker inte att jag behöver blända ner den för att den ska bli skarp, men så börjar den å andra sidan inte på f/4 heller. Det är bara den sista biten bort mot 500mm som den inte är riktigt skarp.

En 1,4x telekonverterare sänker väl ljusstyrkan ett steg? Det blir i så fall f/6,3

Tja, jag har en Sigma 150-500mm och är hyfsat nöjd med den. Jag tycker inte att jag behöver blända ner den för att den ska bli skarp, men så börjar den å andra sidan inte på f/4 heller. Det är bara den sista biten bort mot 500mm som den inte är riktigt skarp.

Sigma är i huvudsak det märke jag testat eftersom deras produkter känns robusta. Men hittills har det inte blivit bra. Testade ett 70-200mm 2,8 EX HSM första utgåvan med och utan deras egen 1,4 konverter. Detta blev aldrig skarpt. Filerna blev väl hyggligt användbara från 5,6, men aldrig vad jag menar skarpa. Vi testade hos en god vän med en Canon 70-200 4L och det var en sån skillnad så det inte var en fråga att ens överväga. Canons var dessutom razorsharp redan från största öppning. Kan vara skit bakom spakarna, det vore inte första gången, men min gode vän som varit proffs i snart 20 år, lyckades inte heller.

Jag är dock nyfiken på Sigmas 500mm f/4,5 EX HSM. Den får kritik som motsvarande original. Vore kul kunna testa nån gång...

Tack för svaret!

Tack för svar! 60D blir inte en aktuell kamera för mig, då jag känner den som ett steg mot toy camera-nivå med sitt mindre hus och lösa skärm. Det jag är orolig för med de senare husens höga pixeldensitet på croppat att bruset blir påtagligt samt att filerna mjuknar med början 6-7 pga diffraktion. Inte kollat själv på bilder utan via sidan The Digital Picture, som jag upplever visat det jag sedan sett när jag fotat i sina ISO-charts. Min brusar ganska rejält redan 800 och man får lägga omsorg i RAW-editorn för brusreducering. De senare är ju ännu värre vad jag sett och hört trots sin ökande ISO-pressning(?). En EOS 1D har jag länge funderat på. Det som varit mest intressant är en 1D mkIIn. Detta borde ge (med 400/5,6) 400 * 1,3 * 1,4 = 768mm. Vinner inte så mycket på det jfrt med min 40D+ 300/4L IS+1,4X om ens något med tanke på 8Mp sensor mot 10Mp. Dessutom tappar jag IS. Då är 1D mkIII bättre, men inte med mycket samt utan IS. Kanske ett 1D mkIIn+mitt 300/4L IS+2,0X Ext = 600 * 1,3 = 780mm med IS ... Snurrar mkt fram och tillbaks här ;-)

Tyvärr är 300/4 IS inte så skarp som 400/5,6 och att sedan sätta på en 2x TC blir nog inte så bra. 1DIII har börjat falla en del i pris och kan fås nu för 7-8000:- eller ibland lägre jf med 1DIIn för 4000:-. Då får man mycket bättre batteri med III:an då man kan ha kameran liggande i lådan i några veckor och ta fram den och plåta. Med IIn måste man ladda batteriet i 1,5-2h om kameran legat då NiMH batterier laddar ur om de ligger. III har även större sökare trors samma 1,3x beskärning.

Tyvärr är 300/4 IS inte så skarp som 400/5,6 och att sedan sätta på en 2x TC blir nog inte så bra. 1DIII har börjat falla en del i pris och kan fås nu för 7-8000:- eller ibland lägre jf med 1DIIn för 4000:-. Då får man mycket bättre batteri med III:an då man kan ha kameran liggande i lådan i några veckor och ta fram den och plåta. Med IIn måste man ladda batteriet i 1,5-2h om kameran legat då NiMH batterier laddar ur om de ligger. III har även större sökare trors samma 1,3x beskärning.

Viktiga argument! Tack för input!

Helt klart, har man råd, för smidig fotografering är 400 DO en pärla. Man får använda lite trick - överexp aldrig (vid hög kontrast - halo runt vitt) och efterbehandla med högre kontrast än vanligt men då blir det bra. 2Kg och IS gör den smidig för handhållen foto.

Annars, lite tyngre, men 300/2,8 L IS som kostar runt 30.000:- beg tål 2x TC väl (har provat) men väger 2,5Kg och skillnaden mot 400DO i vikt märks. Däremot är kontrasten och den fina bokeh i naket tillstånd (utan TC) fantastisk! Kontrasten försämras med TC och åtminstone 1,4 II tillför lite CA.

Helt klart, har man råd, för smidig fotografering är 400 DO en pärla. Man får använda lite trick - överexp aldrig (vid hög kontrast - halo runt vitt) och efterbehandla med högre kontrast än vanligt men då blir det bra. 2Kg och IS gör den smidig för handhållen foto.

Annars, lite tyngre, men 300/2,8 L IS som kostar runt 30.000:- beg tål 2x TC väl (har provat) men väger 2,5Kg och skillnaden mot 400DO i vikt märks. Däremot är kontrasten och den fina bokeh i naket tillstånd (utan TC) fantastisk! Kontrasten försämras med TC och åtminstone 1,4 II tillför lite CA.

Du har ingen erfarenhet av gamla 300/2,8 USM? Kombinerat med 1,4X och 2,0X blir den aldrig ljussvagare än 5,6. Vikt inget hinder. Har alltid pinnen med mig. Samt att jag gillar när grejorna väger och man får den solida känslan.

Sista tipset ovan kan vara lite huvvet på spiken. Funkar den bra med Extenders, blir det ju tre gluggar i en. Samt ytterligare ett brännviddsområde på min 5D.

Intressant! Tackar!

Du har ingen erfarenhet av gamla 300/2,8 USM? Kombinerat med 1,4X och 2,0X blir den aldrig ljussvagare än 5,6. Vikt inget hinder. Har alltid pinnen med mig. Samt att jag gillar när grejorna väger och man får den solida känslan.

Sista tipset ovan kan vara lite huvvet på spiken. Funkar den bra med Extenders, blir det ju tre gluggar i en. Samt ytterligare ett brännviddsområde på min 5D.

Intressant! Tackar!

Jo då, jag har använt 300/2,8 L USM också. Lika skarp som IS. Dock väger den 3Kg och saknar ju IS vilket gör åtminstone enbensstativ ett måste och gärna ett trebent med TC på. Tänk på att detta inte längre lagas av Canon om det går sönder. Betala max ca 13.500:- för det!

Funderar utan vara riktigt framme vid inköp; ett så vettigt 500 som möjligt? De nyare Canon 4L IS går inte lösa för mina pengar. Undrar över 500 4,5L Udda ljusstyrka. Vad händer med 1,4X II på ett 40D-hus? Blir det 5,6 eller 6,3 (dvs AF eller MF)? Finns det egentligen något tredjeparts att överväga? Hittills har alla icke-Canon blivit en besvikelse och jag begriper inte otyget att kalla ett objektiv exv bländare 4, men behöver bländas ner ett-två hack innan det blir skarpt....

Jättetacksam om någon som faktiskt har egen erfarenhet kunde utveckla ämnet lite hör för mig (och kanske andra också?).

Tack på förhand

500/4,5 är en riktigt bra o prisvärd glugg, har själv jobbat med den i flera år.
400/4 DO är en lätt optik, men skärpa och upplösning är dessvärre inte i klass med Canons långa vita L gluggar!

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

500/4,5 är en riktigt bra o prisvärd glugg, har själv jobbat med den i flera år.
400/4 DO är en lätt optik, men skärpa och upplösning är dessvärre inte i klass med Canons långa vita L gluggar!

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Nja, kontrasten med DO är sämre ffa. L supertelen är ju kända för ffa hög kontrast. Nu har jag bara jämfört med 300/2,8 som har intryck av bättre skärpa än DO, men om upplösningen är så mycket högre i praktiken är lite svårare att sia om. Det kan säkert vara så att 500/4,5 har bättre upplösning också (500/4 IS är nog ett snäpp för dyrt) men då blir det ju också stativ och mer att bära på samt att skakningsoskärpa, även aldeles så lite, kan sudda ut även större skillnader i skärpa. Så, jag skulle inte alls vara förvånad om för naturfotoproffs att 500/4 eller 600/4 vinner men om man inte är det har 400/4 DO många fördelar bl a för att den är skarp, fokuserar väldigt fort, har bra IS och väger väldigt lite.

Tack! Ska leta lite bilder på denna glugg!

Du kan kika på min blogg om du vill.

Samtliga bilder i dessa poster är tagna med 400/4 DO IS USM:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/03/la-kings-st-louis-blues-fight-night.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/05/speedway-elit-vetlanda-vargarna.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/11/soccer-ifk-varnamo-lunds-bk-with-4004.html

I denna bloggposten är samtliga utan den näst sista bilden tagna med det objektivet:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/05/soccer-j-sodra-orgryte.html

Visst saknar det lite kontrast i jämrförelse med L-optik.
Men jag tycker helt klart att det är bättre än det rykte det har.

Gör du som jag och plåtar i RAW, så är det inga som helst problem att få till det bra i "post" (redigeringsarbetet).

Nytt är det dyrt. (ungefär 50.000 exkl. moms).
Men begagnat är det möjligt att få tag på billigt.

Köpte mitt i kanon-skick för 17.500 + moms (ca 22.000 inkl. moms).

Den låga vikten är helt underbar.

Tack för svar! 60D blir inte en aktuell kamera för mig, då jag känner den som ett steg mot toy camera-nivå med sitt mindre hus och lösa skärm.

Där tror jag att du misstar dig. Jag har inte använt min EOS 40D sen jag köpte en EOS 60D för cirka två och ett halvt år sen. Det enda som jag kan påminna mig om att 40D är bättre på är bildfrekvensen (6.5 bilder/sekund mot 5.3 bilder/sekund. Jag tar oftast en bild i taget så det är ingenting jag saknar speciellt ofta.

EOS 60D kan styra externa blixtar trådlösa med sin inbyggda blixt vilket är något jag ofta har utnyttjat. Jag har två stycken 430EX II som jag kan placera ut strategiskt för att få bra ljus i rummet.

Den utfällbar skärmen är mycket trevlig vid videofilmning samt vid makrofoto. Jag använder den vridbara skärmen rätt mycket så fort kameran hamnar på ett stativ. Mycket praktisk grunka. Vill man inte fälla ut den så kan man låta bli, och då fungerar den som en vanlig fast skärm. Att man kan fälla in skärmen "baklänges" och därmed ha den helt skyddad är en finess som saknas hos kameror med fasta skärmar.

Det jag är orolig för med de senare husens höga pixeldensitet på croppat att bruset blir påtagligt samt att filerna mjuknar med början 6-7 pga diffraktion.

Pixeldensiteten har inte så mycket med brus att göra. Signal/brus-förhållandet beror till största delen på hur mycket ljus som kameran kan samla in, och det avgörs av sensorstorleken.

Diffraktion tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det blir aldrig sämre med fler pixlar.

Jo, det var det där med diffraktion. Tabellerna i "the digital picture" stämmer säkert och kan ha rimliga antaganden. Men diffraktionens effekt är inte ett 1/0 fenomen så att inget märks vid f/5,6 och sedan är det påtagligt vid f/8. För det andra så är objektiven sällan så skarpa att diffraktion spelar praktisk roll förrän objektivet är rejält nedbländat.

Pixeldensiteten har inte så mycket med brus att göra. Signal/brus-förhållandet beror till största delen på hur mycket ljus som kameran kan samla in, och det avgörs av sensorstorleken.

Diffraktion tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det blir aldrig sämre med fler pixlar.[/QUOTE

Kanske inte. Dock har jag från säljare på en icke oansenlig fotohandel fått klara besked på att de senare Canon croppade hus med höga pixeltal brusar mer än min 40D när jag diskuterade ett byte. En säljare som står inför en möjlig affär och pratar om nackdelarna med ett uppbyte? Då känner jag en viss trovärdighet.

Det senare med diffraktionen, läser man om på The Digital Pictures hemsida, där man menar att redan vid f6,3 (tror jag det var) kommer detta smygande för en 7D. Jag vill minnas att jag testade själv i deras ISO charts med både 50D och 7D, vilka var på tapeten innan jag istället valde behålla 40D och istället komplettera med FF.

Jag har noterat själv, vid de tillfällen jag haft för mycket ljus på mina egna blixtar och kompenserat med mindre bländare att bilderna blivit mjuka. Jag försöker numer att fota mellan max öppning och som minst f11 för att inte få dessa effekter med min 40D. Samma tabell visar att gamla 5D är bättre och där denna effekt inte börjar förrän vid f13. Detta har jag själv inte fått någon bild av ännu.

Detta är en intressant diskussion. Det blir lite OT här, men jag tycker det är viktiga kunskaper, eller i mitt fall tyckanden, då jag inte alls står på den jätteplattform av kunskap många av er har, utan hänvisas till att läsa mycket, samt se på min blygsamma nivå om jag finner samma sak.

Tack för bra inlägg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar