Pixeldensiteten har inte så mycket med brus att göra. Signal/brus-förhållandet beror till största delen på hur mycket ljus som kameran kan samla in, och det avgörs av sensorstorleken.
Diffraktion tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det blir aldrig sämre med fler pixlar.[/QUOTE
Kanske inte. Dock har jag från säljare på en icke oansenlig fotohandel fått klara besked på att de senare Canon croppade hus med höga pixeltal brusar mer än min 40D när jag diskuterade ett byte. En säljare som står inför en möjlig affär och pratar om nackdelarna med ett uppbyte? Då känner jag en viss trovärdighet.
Det senare med diffraktionen, läser man om på The Digital Pictures hemsida, där man menar att redan vid f6,3 (tror jag det var) kommer detta smygande för en 7D. Jag vill minnas att jag testade själv i deras ISO charts med både 50D och 7D, vilka var på tapeten innan jag istället valde behålla 40D och istället komplettera med FF.
Jag har noterat själv, vid de tillfällen jag haft för mycket ljus på mina egna blixtar och kompenserat med mindre bländare att bilderna blivit mjuka. Jag försöker numer att fota mellan max öppning och som minst f11 för att inte få dessa effekter med min 40D. Samma tabell visar att gamla 5D är bättre och där denna effekt inte börjar förrän vid f13. Detta har jag själv inte fått någon bild av ännu.
Detta är en intressant diskussion. Det blir lite OT här, men jag tycker det är viktiga kunskaper, eller i mitt fall tyckanden, då jag inte alls står på den jätteplattform av kunskap många av er har, utan hänvisas till att läsa mycket, samt se på min blygsamma nivå om jag finner samma sak.
Tack för bra inlägg!