Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt, eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
När jag nu står i begrepp att införskaffa lite fototillbehör, så har jag därför tittat igenom några av de mest erkända svenska fotobutikernas webbsortiment efter lämpliga prylar. Jag tror att jag lyckats ganska bra (se här nedanför). Jag är inte proffs/yrkesfotograf utan plåtar mer som en hobby/frilans.

Men kan någon förklara för mig varför det skiljer nästan 100% mellan den billigaste och dyraste butiken? Är den relativt höga prisskillnaden motiverad med att servicen är dubbelt så hög? Eller är produkterna helt enkelt dubbelt så bra, stabila, snabba, lätta, smidiga, ...? Eller duger faktiskt grejerna från billigaste butiken lika bra i det här fallet?

I just det här scenariot har jag jämfört vad jag uppfattar är hyfsat likvärdiga/motsvarande produkter från 1. Scandinavian Photo, 2. Cyberphoto och 3. Kaffebrus - fast av olika fabrikat eftersom butikerna inte har samma tillbehörssortiment. Har jag valt fel? Du kanske föreslår andra bättre/billigare grejer istället?

Är verkligen Kaffebrus produkter så hälften så bra bara för att de inte erbjuder namnkunniga varumärken? Eller kommer jag bara vara nöjd första tiden med Kaffebrus-grejerna och sedan märka att de inte håller måttet i alla fall? Att de har dålig passform, trasiga dragkedjor, saknar luftdämpning, bristfälliga snabblås, har för hög/låg vikt, inte erbjuder reservdelar, saknar service och support, ...?

Eller finns det helt andra aspekter som jag bör ta i beaktande innan jag shoppar loss? Ska jag kanske köpa vissa grejer i en butik, och andra grejer i en annan butik?

Jag är medveten om detta inte är en särskilt stor och avgörande investering, men jag tycker att det kan stå modell för ett lämpligt räkneexempel - plus att jag faktiskt ska köpa sådana här grejer (och lite till) så jag är faktiskt genuint nyfiken på hur du resonerar!

Mitt exempelpaket innehåller:
- 1 reflexskärm 5-i-1 (drygt 100 cm)
- 1 reflexskärmshållare
- 1 belysningsstativ (helst luftdämpat)
- 1 hot shoe-fäste (för vanlig kamerablixt)
- 1 väska

Scandinavian Photo vill ha drygt 3300 kr, Cyberphoto drygt 2100 kr medans Kaffebrus nöjer sig med under 1800 kr...
 

Bilagor

  • Scandinavian_3330.jpg
    Scandinavian_3330.jpg
    48.2 KB · Visningar: 791
  • Cyber_2119.jpg
    Cyber_2119.jpg
    43.4 KB · Visningar: 792
  • Kaffe_1743.jpg
    Kaffe_1743.jpg
    34.5 KB · Visningar: 787
"det man förlorar på gungorna"...

dom var ju inte särskillt billiga om man exempelvis ska köpa en 450d...
 
Och vad är egentligen "Dörr" för märke (Cyberphoto's lågprisalternativ)? Förvisso tyskt, vilket borde borga för god kvalitet (särskilt om man drar paralleller med tyska bilar och vitvaror). Å andra sidan är väl även Lidl tyskt, och det känns ju inte lika bra. Dessutom har jag sett några recensioner här på fotosidan.se om prylar från tyska Dörr där ägarna irriterar sig på dåliga smådetaljer... vad nu det innebär?
 
Är det verkligen så att man bara får vad man betalar för (alltså att det billiga är sämre)? Eller är Kaffebrus och Cyperphotos grejer lika bra som Scandinavian Photos märkesprylar? Jag känner mig förvirrad...
 
Varning: generalisering följer:

Det brukar väl ofta vara så med lågprisalternativ att dom har en lite lägre kvalitet, tunnare material, sämre passform, m.m. Det behöver inte vara ett problem, för "hobbybruk" funkar det mesta, kvalitetsbristerna brukar visa sig med lite hårdare hantering då prylar börjar strula och gå sönder.

Jag vet inte hur det är med just dom här produkterna, man måste se från fall till fall, men min erfarenhet är att det i genomsnitt oftast lönar sig med dyrare prylar och att man i längden blir irriterad på småstrul med dom billiga. Jag handlar ibland billigt när jag bara vill prova något men det slutar nästan alltid med byte till dyrare om jag vill fortsätta på ett spår.
 
En grej som är lite synd med paraply-hållaren från Kaffebrus är att själva "hålet" som paraplyt fästs i inte är vinklat så att blixten slår mot mitten av paraplyet. Min SB-600 kan inte vinklas neråt, så nu slår blixten snett i paraplyet...

Å andra sidan vet jag inte om det har någon praktisk betydelse =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.