Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt beg. Tele?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sätt ut en annons under "Köpes", då kan det dyka upp många trevliga objektiv. Jag sålde själv ett Nikkor 300/4.5 Ai för ett par veckor sedan till en medlem på FS som annonserade under köpes. Objektivet var princip i nyskick, i originalförpackning och med perfekt känsla i fokuseringen, pris 900kr.

Om man klarar sig med manuell fokusering blir det väldigt mycket teleobjektiv för pengarna.

Du får nog tala om vad du menar med manuellt, för de flesta manuella Nikkor saknar CPU och D90 har ingen AI-koppling. Det betyder att du inte ens får ljusmätning, utan får gissa dig fram i manuellt läge.

Vad är låg prislapp i din värld?

Jag har precis köpt ett äldre Sigma 400, 5.6 med Nikonfattning som passar på min D700. Får dock ingen ordning på bländaren, den står i f22 hela tiden. Det finns en liten spak i objektivets bajonettfattning som öppnar upp, men det verkar inte vara någon koppling som passar till huset. Har jag gjort fel, eller skulle man på något sätt kunna göra bländaren helt manuell, d v s att jag fokuserar fullt öppet och sedan bländar ner och tar bilden? Med lite experimenterande brukar det gå bra. Gör så med min Panasonic G6 och gamla Minolta MD-Rokkor-objektiv och det fungerar fint. Tacksam för råd.

Eller kanske Tokina 400-AT-X/5.6, eller den nyare Tokina AT-X-AF/5.6 med autofokus.
Ett ganska behändigt litet 400mm som inte borde kosta mycket numera

Hittade ett sådant (Tokina 400mm AT-X f5,6 SD) i bra skick på blocket för 1700kr... Fungerande AF, inget eller minimalt damm vad jag kan se på bilderna, inga repor eller liknande på linsen, mycket sparsamt använt.

Säljaren lät seriös och trovärdig, men får väl se när det kommer fram.

På ebay verkar de gå från allt mellan 500-3000kr vad jag sett, men ofta är de "haze" eller "fungus" i dem. Har kollat lite bilder tagna med objektivet på flickr mm och det verkar vara mycket prisvärt.

Håller tummarna!

Jag har precis köpt ett äldre Sigma 400, 5.6 med Nikonfattning som passar på min D700. Får dock ingen ordning på bländaren, den står i f22 hela tiden. Det finns en liten spak i objektivets bajonettfattning som öppnar upp, men det verkar inte vara någon koppling som passar till huset. Har jag gjort fel, eller skulle man på något sätt kunna göra bländaren helt manuell, d v s att jag fokuserar fullt öppet och sedan bländar ner och tar bilden? Med lite experimenterande brukar det gå bra. Gör så med min Panasonic G6 och gamla Minolta MD-Rokkor-objektiv och det fungerar fint. Tacksam för råd.

Var det ett sådant? http://www.tradera.com/sigma-400mm-f-5-6-22-till-nikon-ais-auktion_301999_201147865

Ja. Ett sådant är det. Fast svart.

Då får du länka några bilder sen om du får rätt med det. förlorade budgivningen på det i länken nämnligen :p

Jämför var den "pinnen" sitter om du har något objektiv att jämföra med. kameran ska hålla pinnen så att bländaren är på största öppning innan du trycker av då den släpper pinnen ner till angivet f.

kan du inte ändra bländartalet på objektivet? Om mekanismen är trasig kan du ju alltid skjuta i manuellt läge då kameran inte vet vilken bländare du kör på.

Då får du länka några bilder sen om du får rätt med det. förlorade budgivningen på det i länken nämnligen :p

Jämför var den "pinnen" sitter om du har något objektiv att jämföra med. kameran ska hålla pinnen så att bländaren är på största öppning innan du trycker av då den släpper pinnen ner till angivet f.

kan du inte ändra bländartalet på objektivet? Om mekanismen är trasig kan du ju alltid skjuta i manuellt läge då kameran inte vet vilken bländare du kör på.

Som du kan se på bilderna: http://www.flickr.com/photos/par_bygdeson/sets/72157641003424675/
sitter bländarklacken (heter det så?) på olika ställen. Objektivet till vänster är ett modernt objektiv so m fungerar. Telet har dock i grunden en skruvgänga med en nikonadapter på och det kanske finns andra nikonadaptrar som passar? Jag gav 102 $ för detta på ebay. Plus 22 dollar i frakt och det är i bra skick, dee vore roligt att kunna använda det.

Som du kan se på bilderna: http://www.flickr.com/photos/par_bygdeson/sets/72157641003424675/
sitter bländarklacken (heter det så?) på olika ställen. Objektivet till vänster är ett modernt objektiv so m fungerar. Telet har dock i grunden en skruvgänga med en nikonadapter på och det kanske finns andra nikonadaptrar som passar? Jag gav 102 $ för detta på ebay. Plus 22 dollar i frakt och det är i bra skick, dee vore roligt att kunna använda det.

När jag jämför dina bilder med mina objektiv ser bländarklacken ut att sitta rätt.

Eller kanske Tokina 400-AT-X/5.6, eller den nyare Tokina AT-X-AF/5.6 med autofokus.
Ett ganska behändigt litet 400mm som inte borde kosta mycket numera

Som sagt fick tag i detta objektiv för 1700kr

Har hunnit ta några bilder med det nu och det var kanske i mjukaste laget, dock verkar det vara skarpast när objektet befinner sig ca 20 meter eller närmre. Tycker det är svårt att sätta skärpan på längre avstånd.

här är några bilder: http://www.flickr.com/photos/albinivik/sets/72157641390717415/

re

Har haft ett Tamron 400/4 det av microvibrationer, hopplöst svårt att få bra bilder med i praktiken.
Har ett Tokina ATX 300 2.8 manuellt som bara står på hyllan, superskarpt (Har the red line)
Har även ett 180/ 2.8 ais som bara står. Fina glas på bägge och mycket skarptecknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar