Annons

Prisvärda studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Kan några hjälpa mig med råd om bra studioblixtar och vad som är vettigt pris för beg blixtar. Det finns ju två kategorier
1. de med inbyggd generator ofta enklare lite billigare
2. de med separat generator som ansluts till två eller fler blixtar.

Tacksam för råd.

Jan

Personligen skulle jag satsa på Elinchrome-blixtar. Jag är väl lite fantast av detta märke men fördelarna är att de har ett förhållandevis bra pris även som nya men framförallt har de ett bra utbud av tillbehör. Det finns många olika raster och bouncrar och mycket annat. Visst kan man tillverka en del själv men oftast blir det inte lika bra. Det beror givetvis på vilken nivå man vill lägga sig. Elinchrome har steglös ljusinställning, vilket är viktigt, som gör att de har allt från finaste stämningsljus till allt annat man kan tänkas vilja ha. En del av Elinchromes blixtar finns också med fast ljus för till exempel bakgrundsljus.
Pris? En regel jag lärt mig är att man inte ska betala mer än 50% av nypriset för begagnat. Vet inte riktigt hur det funkar eftersom jag inte handlar så mycket beg. Men ett studio-kit Elinchrome 250Ws kostar 6000.-. Vad som är rimligt att betala beg får du fundera på. Jag kan nog tänka mig att ge runt 3000.-

studioblixtar

Jag tycker också Photax(tillv i England) är till priset väldigt bra.Men efter ett tag kanske du vill ha mera klös i blixtarna och då är Elinchrome
även begagnade sådana suveräna.Tänk också på att du behöver minst 2 st.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar