Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof R

Aktiv medlem
Det finns verkligen riktigt bra objektiv till Canon. En del kostar stora mängder pengar. Men det finns också objektiv som ger otroligt mycket för pengarna.
Här är några av mina personliga favoriter:

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 Jag har använt både detta och L -modellen. Båda är fantastiskt skarpa. Skillnaden i skärpa är väldigt liten vid vanlig fotografering. Däremot tycker jag att L-modellen är ett snäpp vassare vid macro -fotografering. Den är även mekaniskt stabilare och har bildstabilisering. Men för sitt pris tycker jag det är ett fynd.

- Canon EF 70-200/4,0 L USM Om man inte har stort behov av bildstabilisering tycker jag att även detta är ett fynd! Det är skarpt, har robust mekanik och snabb autofokus.

- Canon EF 50/1,8 STM Det här är ett objektiv som man bara inte kan hoppa över i listan av prisvärda objektiv. Bra optiska prestanda, litet och smidigt, ljusstarkt till ett riktigt bra pris.

Alla de här objektiven säljs fortfarande nya idag. Men om man också tar med utgångna modeller så finns det några riktigt bra som dyker upp begagnat på trevliga prisnivåer ibland.
T.ex har jag ett Canon 300/4,0 L som jag är mycket nöjd med. Detta är nu ersatt med en modell med bildstabilisering. Tycker dock att modellen utan bildstabilisering är skarpare. Dessutom är objektivet mekaniskt robust samt relativt kompakt och lätt. Har sett dem säljas begagnade för mellan 4500kr och 7000kr i OK skick.

Är det någon som har fler idéer om särskilt prisvärda objektiv för Canon?

/Olof
 
Det finns verkligen riktigt bra objektiv till Canon. En del kostar stora mängder pengar. Men det finns också objektiv som ger otroligt mycket för pengarna.
Här är några av mina personliga favoriter:

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 Jag har använt både detta och L -modellen. Båda är fantastiskt skarpa. Skillnaden i skärpa är väldigt liten vid vanlig fotografering. Däremot tycker jag att L-modellen är ett snäpp vassare vid macro -fotografering. Den är även mekaniskt stabilare och har bildstabilisering. Men för sitt pris tycker jag det är ett fynd.

- Canon EF 70-200/4,0 L USM Om man inte har stort behov av bildstabilisering tycker jag att även detta är ett fynd! Det är skarpt, har robust mekanik och snabb autofokus.

- Canon EF 50/1,8 STM Det här är ett objektiv som man bara inte kan hoppa över i listan av prisvärda objektiv. Bra optiska prestanda, litet och smidigt, ljusstarkt till ett riktigt bra pris.

Alla de här objektiven säljs fortfarande nya idag. Men om man också tar med utgångna modeller så finns det några riktigt bra som dyker upp begagnat på trevliga prisnivåer ibland.
T.ex har jag ett Canon 300/4,0 L som jag är mycket nöjd med. Detta är nu ersatt med en modell med bildstabilisering. Tycker dock att modellen utan bildstabilisering är skarpare. Dessutom är objektivet mekaniskt robust samt relativt kompakt och lätt. Har sett dem säljas begagnade för mellan 4500kr och 7000kr i OK skick.

Är det någon som har fler idéer om särskilt prisvärda objektiv för Canon?

/Olof


Här hittar du säkert intressanta uppslag: http://www.objektivtest.se/

/RL
 
Som "bang for the buck" för Canon (finns till andra också) måste jag nämna Tamrons klassiska 90 mm. Både för makro och för porträtt (ffa fullformat men även apc-s).
 
Som "bang for the buck" för Canon (finns till andra också) måste jag nämna Tamrons klassiska 90 mm. Både för makro och för porträtt (ffa fullformat men även apc-s).

Jo det är ett bra objektiv. Har testat det här: http://www.objektivtest.se/tester/test-tamron-sp-af-90-mm-f28-di-macro-en-narbildsklassiker/

Men prisskillnaden mot nya 90 mm f/2,8 Di VC USD är endast ett par hundra kronor. Och det nya objektivet erbjuder både snabbare och tystare fokus med ultraljudsmotor samt bildstabilisering, vädertätning och ännu bättre skärpa. Så då känns inte det gamla SP 90/2,8 Macrot längre lika prisvärt.
 
Jo det är ett bra objektiv. Har testat det här: http://www.objektivtest.se/tester/test-tamron-sp-af-90-mm-f28-di-macro-en-narbildsklassiker/

Men prisskillnaden mot nya 90 mm f/2,8 Di VC USD är endast ett par hundra kronor. Och det nya objektivet erbjuder både snabbare och tystare fokus med ultraljudsmotor samt bildstabilisering, vädertätning och ännu bättre skärpa. Så då känns inte det gamla SP 90/2,8 Macrot längre lika prisvärt.

Jag räknade in det nya i det inlägget implicit. Nypris på det nya med antiskak är givetvis mer prisvärt men finns det nån som köper det gamla nytt? Är rejäl prutläge på det på begagnat marknaden på den gamla versionen vilket gör den billig för den kvalitet den levererar.
 
Senast ändrad:
Joda, detta vet jag om😀. Det är ju det här med avsaknad av AF som förstör festen för mig.. Zeiss Apo är nog världens bästa objektiv och hade det bara varit AF så hade jag köpt två direkt ! Man måste också komma ihåg att Canon 135 är en konstruktion från -90 talet så att den torskar mot 20 år yngre objektiv anser jag som nåt helt normalt.

Mvh Martin
 
Joda, detta vet jag om😀. Det är ju det här med avsaknad av AF som förstör festen för mig.. Zeiss Apo är nog världens bästa objektiv och hade det bara varit AF så hade jag köpt två direkt ! Man måste också komma ihåg att Canon 135 är en konstruktion från -90 talet så att den torskar mot 20 år yngre objektiv anser jag som nåt helt normalt.

Mvh Martin

Ja, det är knappast lätt att ställa skärpan manuellt med en sån brännvidd och ljusstyrka. Och naturligtvis bör man ha lite överseende med ett objektiv som är så pass gammalt som Canons 135:a. Fast det är fortfarande väldigt bra. Det blir ju knappast krossat av Zeiss eller Samyang. Så stor är inte skillnaden.
 
Det finns verkligen riktigt bra objektiv till Canon. En del kostar stora mängder pengar. Men det finns också objektiv som ger otroligt mycket för pengarna.
Här är några av mina personliga favoriter:

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 Jag har använt både detta och L -modellen. Båda är fantastiskt skarpa. Skillnaden i skärpa är väldigt liten vid vanlig fotografering. Däremot tycker jag att L-modellen är ett snäpp vassare vid macro -fotografering. Den är även mekaniskt stabilare och har bildstabilisering. Men för sitt pris tycker jag det är ett fynd.

- Canon EF 70-200/4,0 L USM Om man inte har stort behov av bildstabilisering tycker jag att även detta är ett fynd! Det är skarpt, har robust mekanik och snabb autofokus.

- Canon EF 50/1,8 STM Det här är ett objektiv som man bara inte kan hoppa över i listan av prisvärda objektiv. Bra optiska prestanda, litet och smidigt, ljusstarkt till ett riktigt bra pris.

Alla de här objektiven säljs fortfarande nya idag. Men om man också tar med utgångna modeller så finns det några riktigt bra som dyker upp begagnat på trevliga prisnivåer ibland.
T.ex har jag ett Canon 300/4,0 L som jag är mycket nöjd med. Detta är nu ersatt med en modell med bildstabilisering. Tycker dock att modellen utan bildstabilisering är skarpare. Dessutom är objektivet mekaniskt robust samt relativt kompakt och lätt. Har sett dem säljas begagnade för mellan 4500kr och 7000kr i OK skick.

Är det någon som har fler idéer om särskilt prisvärda objektiv för Canon?

/Olof

Glöm inte Canon 17-55 f2.8, Canon 400 5.6L och även doldisen 100 2.0. Alla har funnit med ett tag och finns till bra begpriser. Min favorit är klassikern 135 f2.0 men en ny 100 f2 får du dock får nästan samma pris som en beg 135 f2.0. Har kört Samyang 135 på ett Fujihus (med peaking) och då är den underbar. På en 5D Mk III var det dock inte lika roligt.

Canon 100 f2 vs 135 f2
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=108&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
 
Glöm inte Canon 17-55 f2.8, Canon 400 5.6L och även doldisen 100 2.0. Alla har funnit med ett tag och finns till bra begpriser. Min favorit är klassikern 135 f2.0 men en ny 100 f2 får du dock får nästan samma pris som en beg 135 f2.0. Har kört Samyang 135 på ett Fujihus (med peaking) och då är den underbar. På en 5D Mk III var det dock inte lika roligt.

Canon 100 f2 vs 135 f2
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=108&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Om man tittar på beg. priser får man nog nästan räkna med Canon 24-105/4 L också. Det är ett riktigt trevlig all-round objektiv. Inte bäst på något men ändå väldigt bra på det mesta. Och eftersom det finns så stort utbud begagnat blir prisnivån attraktiv.
 
Jag har bara två objektiv just nu.
EF 70-200 2.8 L IS II
EF 100-400 4-5,6 L IS II.
Köpt båda nya i butik och tycker att båda är värda prisetvjag betalade.
Både optiskt och hanteringsmäsdigt samt stryktåligheten bidrar till att jag njuter varje gång jag använder de.

Petter...
 
I mitt tycke Zeiss APO Sonnar 135/2,0. Har dessvärre inga bildexempel som jag kan publicera på webben men här är i alla fall testet:

http://www.objektivtest.se/tester/zeiss-apo-sonnar-135-mm-f20-test-en-mastare-i-skarpa/

Alla tycker givetvis att deras köp var smart. Ett sätt att försvara att man lagt ut mer pengar än frun skulle godkänt.
Så låt mig mig komma med 2 budget alternativ.
24/2,8 IS och 35/2.0 IS. De har ingen röd ring men borde ha det. Räknar vi in stabiliseringen är de ljusstarkare än deras 1,4 bröder. Så länge motivet sitter still.
Jag kör gärna zoomar som är lätta. Har ofta med mig en ganska omfattande utrustning på resan.
Så objektiven får inte väga för mycket per styck.
Här har också saker och ting förändrats.
Jag kör numera mycket mer brännviddslöst.
Det vill säga att jag kan vandra runt i en stad med endast 24/2,8 IS och låta den vara både 24 , 35 och 50 mm.Med 50 Mpix finns det massor att ta av.
Så nu har jag 3 ljusstarka objektiv att ta till när det blir riktigt mörkt. 24/2.68 IS, 35/2 IS och min gamla favorit 85/1,2. Den senare ingen lättviktare.
Så tekniken förändras och vi med den.
Idag är jag i mindre behov av mina zoomobjektiv och kan istället använda fasta objektiv.
Sedan endera zooma med fötterna. Fungerar inte det eller jag inte hinner med kan jag zooma digitalt.
Så att ha 50 Mpix har redan ändrat mitt sätt att välja utrustning och hur jag fotogarferar.
 
Canon 50 mm 1.4 (och Sigmas äldre 50 1.4) köps nu begagnat undder 2000kr!

Canon 200mm 2.8 köpte jag begagnat för 4000:- helt fantastiskt teleobjektiv.

Ett av mina bästa köp någonsin -->

Nytt Canon EF 28mm 1.8 USM - 3300kr. Den kommer jag nog aldrig sälja. Helt underbart. Köpte den då jag läste en del dåligt om canon 17-40 och efter att ha testat 28 mm blev det givet. Liten, smidig, fast, låg bländare och mkt skarp från 2.8. Jag hoppas den levererar lika bra i mörker och norrskensfoto som är planerna i framtiden!

Någon som fotat norrsken med Canon 28mm 1.8 ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.