Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda objektiv till Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Nu finns ju två prisvärda objektiv om man inte vill hålla på med alla klassiska via adapter.
Sony FE 28mm/2,0 och Sony FE 50mm/1.8.
Den senare har inte kommit än men visst är priset intressant ca 250 USD, 28mm/2.0 ligger på ca 440 USD.
50mm/1.7 handlar tydligen om en klassisk Gauss. Nytt är dock en lins med sfärisk slipning enligt DPReview.
Jag har inte sett om det ser ut så på APS-C varianten.

---
Nytt är dock en lins med sfärisk slipning enligt DPReview.
Jag har inte sett om det ser ut så på APS-C varianten.

Sfärisk slipning är ju inte särskilt nytt, så du avsåg förstås att skriva asfärisk.

Sony E 50/1,8 OSS har inga asfäriska linser. Men folk verkar tycka att det är bra i alla fall, fast inte för FF förstås...

Tycker att detta humant prissatta FE 50/1,8 är ett mycket intressant tillskott, med tanke på att A7 går att få så billigt nu. En smidig och ej alltför blodigt dyrbar kombination som lär räcka väldigt långt för oss som inte har så tjocka plånböcker.

Sfärisk slipning är ju inte särskilt nytt, så du avsåg förstås att skriva asfärisk.

Sony E 50/1,8 OSS har inga asfäriska linser. Men folk verkar tycka att det är bra i alla fall, fast inte för FF förstås...

Tycker att detta humant prissatta FE 50/1,8 är ett mycket intressant tillskott, med tanke på att A7 går att få så billigt nu. En smidig och ej alltför blodigt dyrbar kombination som lär räcka väldigt långt för oss som inte har så tjocka plånböcker.

Javisst asfärisk lins ska det vara. A7 med någon av dessa två objektiv blir en behändig kamera lätt att ta med.

FE50mm/1.8

DPReview har nu testat och där finns några bilder över storstan- troligen Seattle.
Bländare 4 ger bra skärpa i centrum (som väntat) men bländare 8 krävs för bra kantskärpa.

Jag har ett Sony Zeiss 24-70mm f4 som jag är mycket nöjd med. Otroligt smidigt allroundobjektiv. Ger också bättre bilder än mitt gamla Canon 24-70mm f2.8 L, som var mitt förra favoritobjektiv.

Jag har ett Sony Zeiss 24-70mm f4 som jag är mycket nöjd med. Otroligt smidigt allroundobjektiv. Ger också bättre bilder än mitt gamla Canon 24-70mm f2.8 L, som var mitt förra favoritobjektiv.

Zeiss 24-70/4 har ju fått väldigt kassa omdömen i tester, deras billiga 28-70 anses nästan likvärdigt. Men antar att zeissfärger och kontrast ändå finns där.

Zeiss 24-70/4 har ju fått väldigt kassa omdömen i tester, deras billiga 28-70 anses nästan likvärdigt. Men antar att zeissfärger och kontrast ändå finns där.

Det som tester funnit som negativt har handlat om stor distorsion (helt korrekt, men inuti raw-filen finns en profil inbyggd som gör att det korrigeras och blir osynligt i redigeringsprogram) och att kanterna inte är lika skarpa i båda extremändarna (också korrekt, men jag fotar mest människor och detaljer, så kanterna är oftast ur fokus, så jag bryr mig inte. Behöver jag kant-till-kant-skärpa i t ex landskaps- eller arkitekturfoto slänger jag på ett fast Zeissobjektiv). Zeisskontrasten och Zeissfärgerna finns absolut där. Som sagt, jag har tagit många tusen bilder med Canons L-variant och min Sony-Zeiss klår den med hästlängder. Mycket bättre stuns och kraft i bilderna, framförallt porträtten jag tar. Dessutom väger det väldigt lite, vilket är ett stort plus i min bok.

LA-EA3 har fruktansvärt långsam AF, så den skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende. Då går det faktiskt snabbare att fokusera manuellt. Kolla Youtube så förstår du vad jag menar. LA-EA4, däremot, är fasdetekterande och blixtsnabb, därav priset.

Storleken beror på att LA-EA4 har inbyggd fokusmotor, vilket vissa äldre Minoltaobjektiv behöver eftersom de saknar egen motor.

Okej tack för det svaret. Hade för mig att uppdateringen till A7ii/A7R skulle göra dessa mer kompatibla med Laea3.. men men måste ha missförstått

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar