Annons

Prisvärd kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
JO, tredje handval är en möjlighet. Man får ju se vad man kan få tag på också. Vet itne om jag orkar lära mig ännu mera objektivs namn nu dock. Känner att jag håller på att drunkna i objektivdjungeln som det är.

Kalle: Självklart vill man egentligen ha en lineup men man får ju se vad pengarna räcker till. Jag trodde det skulle vara billigare att köpa ett "alround" objektiv istälelt för flera specefika men ser nu att de objektiven är de dyrste nästan.

Två frågor
1) Vad menar du med att multiplicera med 1,6? Är 50mm brännvidd på en analog kamera samma sak som 50 x 1,6 på en digital?
2) Menar du att man kan klara sig med ett 17-40 bara? För i så fall sattsar jag nog på det. I annat fall köper jag ett fast 50mm och ett vidvinkel. Som du föreslår

tack igen för hjälpen
 
1) Vad menar du med att multiplicera med 1,6? Är 50mm brännvidd på en analog kamera samma sak som 50 x 1,6 på en digital?

Japp, eftersom sensorn i en digital systemkamera är mindre än den i en analog så ändras bildvinklen med 1,6x på Canon och 1,5x på Nikon.

Nu kommer ett tips angående Nikon`s modeller med, kör ju själv med D80.

Satsa på en D80 med t.ex Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED som på D80 motsvarar 27-105 mm.

En beg D80 bör du kunna få för c.a 5 000:- och 18-70 för 1 500:- .

18-70 är ett riktigt bra objektiv som dock saknar lite ljusstyrka, men detta löser vi genom att köpa ett beg 50/1,8 för drygt 800:- .

Samman lagt pris:
D80 5000:-
18-70 1500:-
50/1,8 800:-

7300:-
 
Mattias Andersson skrev:


Nu kommer ett tips angående Nikon`s modeller med, kör ju själv med D80.

Satsa på en D80 med t.ex Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED som på D80 motsvarar 27-105 mm.

En beg D80 bör du kunna få för c.a 5 000:- och 18-70 för 1 500:- .

18-70 är ett riktigt bra objektiv som dock saknar lite ljusstyrka, men detta löser vi genom att köpa ett beg 50/1,8 för drygt 800:- .

Samman lagt pris:
D80 5000:-
18-70 1500:-
50/1,8 800:-

7300:-

haha, när man väl tyckte att man började få gräpp på alla förkortningar och modeller. Nu öppnades ju en helt ny värld av möjligheter. nice.

Hur bra är D80 gemfört med canon 20d och 30d. Jag har fått erbjudanden att köpa 20d för 4000 och 30d för 5000 nu nämligen. Är D80 en instegs eller semi-proffs kamera?
 
Synneby skrev:
haha, när man väl tyckte att man började få gräpp på alla förkortningar och modeller. Nu öppnades ju en helt ny värld av möjligheter. nice.

Hur bra är D80 gemfört med canon 20d och 30d. Jag har fått erbjudanden att köpa 20d för 4000 och 30d för 5000 nu nämligen. Är D80 en instegs eller semi-proffs kamera?

Personligen så bytte jag från just 30D till D80.

30D är snabbare och brusfriare, men D80 är mer ergonomisk och har bättre blixtsystem.

Ska du fota mycket action/sportfoto så kanske 30D passar bättre, men för min del så är valet klart, 80D!!

Edit: Sen så har D80 bättre sökare (enligt mig)
Edit 2: D80 har även en funktion som kallas auto ISO....
 
okey. Det är kasnke något att tänka på. Men jag tror jag slår fast vid cannon. Jag gillar att frysa bilder (inga sport elelr action bilder dock) och blixt är inte något jag använder alls ofta. Har aldrig använt auto iso. Är det verkligen så viktigt att ha tycker du? Man ser väll på ljuset ganska bra vilken typ av iso inställning man skall ha. I annat fall märker man väll det på bilderna när de dyker upp på displayen.
 
Synneby skrev:
Pentax låter bra Kent, men jag vill nog köra på ett mera "erkännt märke" då jag inte vet mycket själv

Annars så är Pentax ett minst lika erkänt märke som Canon och Nikon, och räknas som ett utav dom riktigt klassiska märkena, med innovationer som används på alla dslr kameror idag, bla, Pentaprismat.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.