Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd blixt till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Är inte så insatt i blixtar, men har nyligen insett att jag inte klarar mig utan en. Har fotograferat porträtt och insåg att jag var i behöv att köra en upplättningsblixt. Drog upp den inbyggda blixten i min A100 bara för att se ut som ett frågetecken när jag såg att ja bara kunde köra 1/125 slutartid, vilket va helt uteslutet då jag vill ha mjuk bakgrund i bilden och kör bländare 1,7-3,2.

Så nu behöver jag en blixt som har hi-speed sync, och som helst går att köra trådlöst.

Har tittat på dessa två:

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=244040213

http://www.dustinhome.se/product/50...ital-sony/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5100

Men hittar ingen info om dessa har hi speed sync eller inte? Kan tänka mig att kolla efter begagnat också, men måste isf veta vad det är jag letar efter. Helst ska blixten också va kompatibel med nyare Sony hus, har tänkt att uppgradera mig till A77 eventuellt.

Tacksam för lite råd :)

Köp Sony HVL-F43AM

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865318

Kostar c:a 2500 kr, vilket är en tusenlapp mer än Sigma/Metz/Dörr/Nissin osv., men är värd merkostnaden många gånger om!

Sony har ett suveränt system för trådlös blixtstyrning med ADI-mätning (utökad TTL) som funkar med alla Sony-kameror och alla Snoyblixtar, men inte med tredjeparts. Min personliga åsiktär att det är helt bortkastat att köpa en icke-Sony blixt.

Detta har diskuterats åtskilliga gånger här i forumet. Här är lite inklistrad text från det jag skrev förra gången frågan var uppe.

Så här är det!

Sony har ett mycket bra blixtsystem med trådlös blixtstyrning!

Det funkar så att om du vill använda trådlös blixt väljer du WL under Fn-knappen på kameran, sen är det bara att ta bort blixten från kameran och fälla upp den interna. Sedan är det bara att fotografera på och placera den externa blixten på massor av kreativa sätt och det blir perfekt reultat varje gång tack vare avancerad automatisk exponeringsmätning med ADI som är en förbättrad version av TTL som även mäter avstån och automatiskt justerar efter det.

Du kan ha flera blixtar och samma smidiga funktionalitet. Om du har en F43 eller F58-blixt på kameran finns ännu mer avancerade "studioinställningar" att göra där man kan dela in blixtarna upp til tre olika grupper med olika relativ styrka, men då införs istälet en "krångelfaktor" som minskar nyttan av det tycker jag. Med en eller två blxitar är det bara supersmidigt.

Det här fungerar exakt likadant på ALLA Sony-kameror med ALLA Sony-blixtar, samt även Minolta-blixtarna 3600HS(D) och 5600HS(D). (Sony A850 och A900 har ingen inbyggd blixt som fungerar som utlösare, så på dem måste man montera en extern blixt, det finns en billig F20AM som är till specifikt för det).

Det här gör att det är värdelöst att köpa någon DÖRR eller NISSIN eller nåt, då degraderar du din kamera till samma låga nivå som en Canon 550D eller nåt.

Jag rekommenderar att du köper an Sony HVL-F43AM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865318

Den kostar 1 000 kr mer än Dörr-blixten, men det är det värt.
Den är dessutom vädertätad och har väldigt smarta vinklingsmöjligheter och om du blir biten av mer avancerad blixtfoto med flera blixtar så blir den en avancerad styrblixt.

Brukar också finnas begagnade Sony eller Minolta-blixtar, fast de brukar vara ganska dyra så att det är värt att köpa en ny. Bra att tänka på också om du ska sälja den nån gång i framtiden, en tredjepartsblixt har väl ett andrahandsvärde på typ 10 kr.

Ibland finns föregångaren till F43 som heter F42 till lågt pris på Elgiganten osv., men annars skiljer priset bara nån hundring så då är F43 ett givet val. F58AM är den häftigaste blixten och liknar F43, men är större och starkare (och dyrare).

Gary Friedman har skrivit en artikel om Sony/Minoltas trådlösa blixtsystem som kan vara intressant.
http://friedmanarchives.com/flash.htm
http://friedmanarchives.com/newslett...9-01/index.htm

Enligt min åsikt är direkt ovanpå kameran typ det dummaste stället att sätta en blixt på. Mina blitar är alltid inställda i WL-läge. Funkar utmärkt till masor av saker, även utomhus i dagsljus och vid makro-foto osv.

/Mats

Jag är själv lite sugen på en HVL-F43AM till min NEX, men av någon outgrundlig anledning går det ju inte att köra den trådlöst på den kameran. Annars håller jag med Mats om att det nog är värt att lägga de extra pengarna på en originalblixt - det fungerar oftast bättre (åtminstone enligt mina erfarenheter från Canon och Nikon).

Jag antar för övrigt att det finns TTL-kablar att köpa till Sony så att man kan använda blixten på annat sätt än i blixtskon?

Enligt min åsikt är direkt ovanpå kameran typ det dummaste stället att sätta en blixt på.

För exempelvis vimmelfoto är ovanpå kameran det klart bästa stället att ha blixten (tycker jag) ;) Finns det dessutom nåt bra hörn att studsa blixten i funkar det bra till annat också.

För exempelvis vimmelfoto är ovanpå kameran det klart bästa stället att ha blixten (tycker jag) ;) Finns det dessutom nåt bra hörn att studsa blixten i funkar det bra till annat också.

Vi får väl konstatera att vi tycker olika då.

Fasst visst funkar det i den situationen och har kanske fördelen att det är praktiskt och man kan hålla i kameran med bägge händer.

Jag brukar hålla den i vänster hand och hålla ut den uppåt och åt sidan drygt en halvmeter. Gör underverk för att slippa röda ögon och konstiga ansiktsskuggor, fast med en bouncer eller om man studsar den i tak eller vägg så funkar det att ha den på kameran också.

Att vara begränsad så att det är enda möjligheten att ha den fast monterad på kameran tycker jag är dumt när det finns alternativ, även om det kan finnas situationer där det fungerar att ha den på kameran.

Blixtfästet är annars bra förvaringsplats och med Sonys snygga lösning där man inte behöver skruva och hålla på, utan bara trycker in en knapp och drar bort blixten så är det hur smdigt som helst att använda den på kameran för att ögonblicket efter plocka bort den och köra trådlöst.

/Mats

Jag är själv lite sugen på en HVL-F43AM till min NEX, men av någon outgrundlig anledning går det ju inte att köra den trådlöst på den kameran. Annars håller jag med Mats om att det nog är värt att lägga de extra pengarna på en originalblixt - det fungerar oftast bättre (åtminstone enligt mina erfarenheter från Canon och Nikon).

Jag antar för övrigt att det finns TTL-kablar att köpa till Sony så att man kan använda blixten på annat sätt än i blixtskon?

Ja, det är mycket underligt att NEXarna inte har samma blixtprotokoll så att den inbyggda kan fungera som trigger.

Synk-uttag finns inte på alla kameror, bara de lite mer "avancerade", A700, A850, A900, A77. Tror inte det finns på NEX-7 (vet inte). Däremot kan man sätta en "sockerbit", alltså en blixtskoadapter för blixtar med ISO-fäste och den adaptern har en synk-kontakt

NEX-7 däremot har ju en riktig I-ISO blixtsko och med en F20, F43 eller F58 i den kan den blixten fungera som trigger för andra blixtar.

HVL-F20 AM är specifikt gjord för detta, framtagen för främst A900 och A850 som inte har inbyggd blixt. Den är billig och mycket liten och smidig och skulle vara perfekt för en NEX-7 tycker jag. Jag hade en, men sålde den i samband med att jag sålde mini A900. Jag köpte min på Tradera för drygt 500 kr helt i nyskick. Kostar bara knappt 1200 kr ny och brukar gå att hitta begagnad för runt 700-800 kr.

Sätt en sådan på din NEX-7, dels som liten blixt som matchar kameran och sitter lite högre och är starkare än den inbyggda och den kan också användas till triggning av en externblixt.

F43 är ju rätt cool tack vare sin vridningsmöjlighet, men om man endast ska använda den som fjärrblixt gör ju ine det någon nytta. Kanske bättre kombo för en NEX-7 är Sony F20 och en Minolta 5600.

/Mats

Med TTL-kabel menar jag en kabel som sätts i i blixtskon på kameran i ena änden och en blixt i andra. Inga konstigheter :) hade sån till min nikon för 20 år sedan.

Är själv lite nyfiken på Pixel King's radiosändare och mottagare för trådlös TTL-kontroll av blixten. I dagsläget verkar Sonyversionen inte stöda vissa SLT-kameror (gissar att det kanske även gäller NEX med SLT-adaptern?), men de jobbar på en firmware som ska lösa det.
http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=158

Med TTL-kabel menar jag en kabel som sätts i i blixtskon på kameran i ena änden och en blixt i andra. Inga konstigheter :) hade sån till min nikon för 20 år sedan.

Aha!
Jo, en sån hade ju jag med i min ungdom. Bara en förlängningssladd för blixten alltså, tänkte inte på det.

Sonys original sådan är visst dyr och uppdelad i 2 delar med sladden och blixtskon för sig så att sladden också kan anslutas till blixtar med synkkontakt, men det finns ju tredjeparts.
http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5258

/Mats

Blixtstyrning

Hej på er!
läste lite om WL styrning och alt. styrning av blixtar.

Det finns ett alt. till detta med, och kanske blir bättre räckvidd, inte lika känsligt Vart blixten finns..

Har hittat ett alt. även om jag kan styra blixtarna med 58;an..

Positiva med detta ska vara att detta är kompatibelt med Nikon, Canon, Pentax blixtarna. Så att man ska kunna styra dem med även fast man har en Sony kamera =)

Har dock ej hunnit testa detta..

Men läs gärna mer på länken nedanför

http://cms.kreativfotografi.se/inde...temid=1&category_id=10&product_id=949&lang=se

Ps. 43;an hade jag med valt om man nu inte vill ha 58..

/M

Tack för en utförlig förklaring. Förstår dock inte riktigt, även tredjeparts blixtarna har ju ADI och TTL? Fungerar inte dessa på samma sätt då?

Jo, men bara när de sitter monterade i blixtskon på kameran.

Med Sony-blixtarna kan du koppla loss blixten och låta kamerans inbyggda popup-blixt fungera som utlösare för den andra blixten och då med fullständig exponeringskontroll.

Tredjepartsblixtarna stödjer inte att bli styrda på det sättet trådlöst.

Det här är enligt mítt tycke en avgörande fördel och jag använder det i princip hela tiden när jag använder blixt.

Läs gärna länkarna till Gary Friedmans förklaring om blixtsystemet i mit tidigare inlägg.

/Mats

Jo, men bara när de sitter monterade i blixtskon på kameran.

Med Sony-blixtarna kan du koppla loss blixten och låta kamerans inbyggda popup-blixt fungera som utlösare för den andra blixten och då med fullständig exponeringskontroll.

Tredjepartsblixtarna stödjer inte att bli styrda på det sättet trådlöst.

Det här är enligt mítt tycke en avgörande fördel och jag använder det i princip hela tiden när jag använder blixt.

Läs gärna länkarna till Gary Friedmans förklaring om blixtsystemet i mit tidigare inlägg.

/Mats

Har kollat länkarna, och det verkar ju som att popupblixten inte syns i bild utan enbart styr huvudblixten trådlös genom ljudsignaler. Det är ett stort plus enl. mig, trodde att man skulle få leva med att även ljuset från popupblixten kommer med när man utlöser den stora blixten trådlöst.

Har tittat lite på HVL-F42AM, finns för runt 800-1300kr. Skiljer den sig mycket mot HVL-F43AM? Verkar också som att alla funktioner inte är tillgängliga när man kör den på A100:an också :(

Hej på er!
läste lite om WL styrning och alt. styrning av blixtar.

Det finns ett alt. till detta med, och kanske blir bättre räckvidd, inte lika känsligt Vart blixten finns..

Har hittat ett alt. även om jag kan styra blixtarna med 58;an..

Positiva med detta ska vara att detta är kompatibelt med Nikon, Canon, Pentax blixtarna. Så att man ska kunna styra dem med även fast man har en Sony kamera =)

Har dock ej hunnit testa detta..

Men läs gärna mer på länken nedanför

http://cms.kreativfotografi.se/inde...temid=1&category_id=10&product_id=949&lang=se

Ps. 43;an hade jag med valt om man nu inte vill ha 58..

/M

Du kan köpa gamla Minolta FS1100 som gör samma sak, dock enbart för minotla/sony blixtar. Men den är mycket billigare, runt 300kr på ebay.

Har kollat länkarna, och det verkar ju som att popupblixten inte syns i bild utan enbart styr huvudblixten trådlös genom ljudsignaler. Det är ett stort plus enl. mig, trodde att man skulle få leva med att även ljuset från popupblixten kommer med när man utlöser den stora blixten trådlöst.

Har tittat lite på HVL-F42AM, finns för runt 800-1300kr. Skiljer den sig mycket mot HVL-F43AM? Verkar också som att alla funktioner inte är tillgängliga när man kör den på A100:an också :(

F42 för 800 =KÖP!

Brukar dock skilja mindre. F43 är vädertätad, kan fungera som avancerad trigger med flera blixtgrupper där kamerablixten är en, har en väldigt smart vridningsfunktion och känns mycket mer välbyggd.

Det är inte ljud, det är ljus :)

Den inbyggda blixten skickar "morsekod" till den externa och deltar inte själv i belysningen. Den "kan= dock göra det lite i vissa situationer vid lång synktid och förstaridån. Vissa som fotograferat rök på det sättet har rapporterat att det blir lite svagt belyst även från kamerablixten. Det går att fixa genom att sätta lite exponerad film framför blixten, men det är i yttersta specialfall. Tror det står om det i Friedmans epistlar.

Med en F43 eller F58 som controller kan den som sitter på kameran tilldelas en blixtgrupp med valfritt ratio. Men allt det där är specialkonfig. Det stora värdet som jag ser det är enkelheten med kamerans inbyggda blixt och en fjärr. Då medverkar inte kamerans blixt till exponeringen.

/Mats

Just beställt en kabel till min blixt, fick en Sony 43M i 50 års present, mycket nöjd med den som sagt, busenkelt att få bra bilder o jämn belysning. Har redan blixtskena med fäste, så nu kan jag köra den bredvid kameran, i handen eller på stativ (max 1,5 m) med full TTL/ADI.

http://www.ebay.com/itm/251056700806?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

136 :-, använt den firman tidigare :)

För att köra trådlöst finns ju många system, men de flesta av dessa stöder ju inte TTL i någon form.

Se denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140409

/Leif

Just beställt en kabel till min blixt, fick en Sony 43M i 50 års present, mycket nöjd med den som sagt, busenkelt att få bra bilder o jämn belysning. Har redan blixtskena med fäste, så nu kan jag köra den bredvid kameran, i handen eller på stativ (max 1,5 m) med full TTL/ADI.

http://www.ebay.com/itm/251056700806?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

För att köra trådlöst finns ju många system, men de flesta av dessa stöder ju inte TTL i någon form.

Se denna tråd:

/Leif

Men du har en Sony A500 och en sony HVL-F43AM. Då har du kunnat göra det även innan du inhandlade sladden.

Du behöver inte något extra alls,varken sladd eller radiotillbehör för att använda blixten trådlöst off-camera med fullständig TTL/ADI exponeringsmätning med Sony-systemet.

Gör så här:
  • Sätt blixten på kameran.
  • Tryck på Fn-knappen
  • Välj blixtalternativet WL
  • Ta bort blixten från kameran
  • Fäll upp den inbyggda blixten

Sådär, nu är det bara att hålla eller placera den externa blixten där du vill och fotografera så får du perfekt exponering.

Vill du använda två eller tre blixtar så är det inte heller något problem.
Det här är superenkelt, blir superbra, fullständigt perfekt exponeringsautomatik och finns inbyggt som standard i varenda Sony-kamera (A-mount och även Konica-Minolta eller de senare Minolta film-kamerorna) och funkar exakt likadant med alla Sony-blixtar och de senaste Minoltablixtarna.

Det är det här som är tjusningen! Med Sony finns allt det här inbyggt från början, så den där sladden behöver du egentligen inte.

Det där krånglet dyra extratillbehör och avsaknad av exponeringskontroll och inkompatibilitet osv. är ju sånt som de som kör t.ex. Canon är hänvisade till, men inte om du kör Sony.

/Mats

Se denna tråd:

/Leif

Pixel King stöder både TTL och HSS vilket är ett måste enl mig. Men den är dock något dyr. Ska se först om det räcker att använda pop-up blixten som utlösare, om det inte funkar tillräckligt bra så får ja börja snegla på radiosändrare.

http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=158

Men du har en Sony A500 och en sony HVL-F43AM. Då har du kunnat göra det även innan du inhandlade sladden.

Du behöver inte något extra alls,varken sladd eller radiotillbehör för att använda blixten trådlöst off-camera med fullständig TTL/ADI exponeringsmätning med Sony-systemet.

Gör så här:
  • Sätt blixten på kameran.
  • Tryck på Fn-knappen
  • Välj blixtalternativet WL
  • Ta bort blixten från kameran
  • Fäll upp den inbyggda blixten

...........

Kan HVL-F43AM styra äldre blixtar också? Som 3600HS, 5600HS, F36AM, F56AM och F42AM?

I så fall kan jag ju lugnt köpa en F42AM nu och om jag sedan vill köra med två blixtar kan ja köpa en F43AM till.

För jag antar att det inte funkar att köra 2x F42AM utan någon form av radioutlösare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar