Advertisement
Annons

Prisvärd begagnad fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju ett sätt att göra det på. Ett annat är ju att köpa begagnat via handlare som ger garanti och kollar kameran. Förmodligen ngt dyrare men mindre risk att köpa grisen i säcken.

Ok :) så som novis kan jag alltså ta ett kort på själva sensorn för att kolla efter eventuella prickar, fråga rakt ut om detta problem uppstått/be om bevis för detta, ta ett kort på plats med angivna inställningar för att se om prickarna finns där :)?

förlåt för ältandet, vill vara att det ska bli rätt :)!
En bild på sensorn hjälper nog inte om den inte är rätt proffsigt utförd med makroobjektiv, fokusstackning och så vidare för att kunna se allt i detalj. Bättre att be säljaren gå ut, blända ner till f/22 och ta en bild på himlen och skicka över. Det kommer att avslöja minsta lilla fnyk, och mikroskopiska fnyk finns i stort sett alltid, så du behöver inte idiotgranska bilden. Det är större mer uppenbara blobbor du bör hålla koll på, eller om skräpet är koncentrerat till kanterna (mer sannolikt olja då).

Edit: Sen är det såklart svårt att skilja på oljefläckar och damm. Är det inte så mycket så kan man nog anta att problemet är litet och det är bara att rengöra sensorn, eller lämna in den för rengöring. Brukar kosta trehundra spänn eller nåt sånt.

En bild på sensorn hjälper nog inte om den inte är rätt proffsigt utförd med makroobjektiv, fokusstackning och så vidare för att kunna se allt i detalj. Bättre att be säljaren gå ut, blända ner till f/22 och ta en bild på himlen och skicka över. Det kommer att avslöja minsta lilla fnyk, och mikroskopiska fnyk finns i stort sett alltid, så du behöver inte idiotgranska bilden. Det är större mer uppenbara blobbor du bör hålla koll på, eller om skräpet är koncentrerat till kanterna (mer sannolikt olja då).

Edit: Sen är det såklart svårt att skilja på oljefläckar och damm. Är det inte så mycket så kan man nog anta att problemet är litet och det är bara att rengöra sensorn, eller lämna in den för rengöring. Brukar kosta trehundra spänn eller nåt sånt.
Som jag förstår så har ju damm tendens att flytta på sig över sensorn, så vid flera bilder tagna på sättet du beskrev så kan fläckarna dyka upp på varierade områden. Och eftersom jag inte hade bytt objektiv och fläckarna blev större och tydligare på samma område så drog jag slutsatsen i mitt fall att det rörde sig om oljefläckar.

Tror jag köpte rengöringsprodukt från Scandinavian för 50 spänn drygt man får en våt och en torr swab. Men det dök upp igen då tre månader senare.

Ok :) så som novis kan jag alltså ta ett kort på själva sensorn för att kolla efter eventuella prickar, fråga rakt ut om detta problem uppstått/be om bevis för detta, ta ett kort på plats med angivna inställningar för att se om prickarna finns där :)?

förlåt för ältandet, vill vara att det ska bli rätt :)!
Personligen skulle jag köpa en D610 även om den har massvis med prickar på sensorn, om priset är rätt. Det är bara att lämna in den på rengöring eller att rengöra själv. Det kommer att ta lång tid innan det ansamlats för många prickar igen.

En avgörande aspekt är ju vad trådskaparen har för budget för sitt planerade inköp :)
Har man en tight budget så kan man komma billigt undan med en Nikon D700 + manuell optik. Exempelvis 85/1.8 ai/ai-s, 105/2.5ai/ai-s, 135/2.8 ai/ai-s, 180/2.8 ai/ai-s.
Håller med. Jag har en D700 och ett Samyang MF85/1.4 som jag använder för porträtt. Den kombon bör gå att få för en ganska billg peng begagnat. Sen finns ju även Nikon Serie E där 100/2.8, 75-150/3.5 och 70-210/4 (jag har och använder dom också) håller fullt tillräcklig kvalitet för amatörbruk. Brukar gå för 500 - 1000SEK på Tradera när dom dyker upp. En D700 ligger väl runt 4-5000 nu tror jag?

EDIT: Har man riktigt snäv budget och kan tänka sig APS-C så går en D300s och en AF-S 50/1.8 att hitta för under 2500:-

Senast ändrad:
Nu vet jag inte om det här jag skriver ger dig svar på din fråga , men...
Jag har plåtat i många år och de sista åren med en D7100. Helt ok kamera , men undermålig buffert , går knappt att använda bilder på de högre ISO-talen.
Nu köpte jag en beg D4:a för ett par mån sedan , och det kan jag säga...VILKET LYFT! Nu kan du få en D4 för överkomligt pris. Jag gav 7500:- för den med 120 tusen exponeringar. (Den skall klara minst 400.000). I den kameran kan du garanterat växa som fotograf. Det finns liksom inga begränsningar. Det är så klart ingen kamera för nybörjare , men har man intresset så lär man sig fort.
Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag skaffat fullformat direkt och därmed sparat väldigt mycket pengar. Som många här säger så är glaset minst lika viktigt som kameran och det kostar.

Lycka till med ditt beslut!

Tack för alla svar! Jag läser igenom dessa ett par ggr om dagen :)!

Antingen så blir det en aps-c eller en begåvad ff…

Men samtidigt så har jag tittat en del på yt och alla gör en så stor grej av att kameran inte spelar någon roll utan att kunskapen gör bilden, och det är ju vettigt.

Jag har insett att det viktigaste för mig i dagsläget förutom ändamålen beskrivna i trådstarten är att det är ett stort/greppvänligt hus…Jag provade en Canon M50 och den kändes liksom för liten i handen.

Nu till nästa fråga: Om jag vill ”börja om” med fotografering och lära mig grunderna på nytt, så kanske det är en idé att skaffa en instegsmodell med ett ok zoomobjektiv så att jag kan leka runt med olika avstånd och sen ok jag gillar att fota igen så tar jag det problemet då :)?
För visst är instegsmodellerna helt ok?

vilka är era erfarenheter av ex nikon 5600, Canon 850D osv?

jag är lite nervös över att köpa begagnat då jag inte vet hur jag ska kolla att allt är helt och rent (sensorgrejen med d610 tex)…

tips mottages tacksamt 🙏🏽🙏🏽

Men samtidigt så har jag tittat en del på yt och alla gör en så stor grej av att kameran inte spelar någon roll utan att kunskapen gör bilden, och det är ju vettigt.

Jag har insett att det viktigaste för mig i dagsläget förutom ändamålen beskrivna i trådstarten är att det är ett stort/greppvänligt hus…Jag provade en Canon M50 och den kändes liksom för liten i handen.

Nu till nästa fråga: Om jag vill ”börja om” med fotografering och lära mig grunderna på nytt, så kanske det är en idé att skaffa en instegsmodell med ett ok zoomobjektiv så att jag kan leka runt med olika avstånd och sen ok jag gillar att fota igen så tar jag det problemet då :)?

jag är lite nervös över att köpa begagnat då jag inte vet hur jag ska kolla att allt är helt och rent (sensorgrejen med d610 tex)…

Jag hade hoppat över Nikons D5??? och D3??? modeller då de saknar mikrosjustering av fokus, vilket innebär att det finns risk att du behöver lämna in kamera och objektiv på service om du köper nya objektiv. Dessa modeller har dessutom speglar istället för riktigt glasprisma för att bilden rätt i sökaren vilket ger mörkare och murrigare sökarbild. De ger heller inte autofokus med äldre nikonobjektiv där fokuseringsmekanismen drivs av en motor i kamerahuset, som saknas på dessa modeller.

Är du nervöst lagd hoppa över D6?0 serien så slipper du oroa dig för oljefläckar. Gå på något i D8?0 serien istället. Till skillnad från D7?00 och D6?0 serien byggdes D8?0 för proffesionellt bruk och fick därför slutare med längre livslängd än konsumentkamerorna.

Redan D800 ger mycket bra bildkvalitet, har bra autofocus och kan fås väldigt billigt.

Med tanken på att D7100 är något större och bekvämare att hålla i handen plus att det kostar lika mycket beg som en D5600, så skulle jag välja D7100. Livslängd på 150 000 exponeringar, det kommer ta dig lång tid att komma i närheten.

D5600 känns som en leksak i handen, plastkropp vs gedigen magnesium kropp av D7100.
nikon-d5600-vs-nikon-d7100-front-a.jpgNikon-D5600-vs-Nikon-D7100-back-view-size-comparison.jpg

Problemet med att diskutera optik för porträttfoto är att det är ett allt annat än entydigt begrepp. När jag tänker "porträtt" är det typiskt head-and-shoulders eller ännu tajtare, för någon annan kan det vara en helkroppsbild i miljö, och de respektive situationerna ställer olika krav på optiken, framförallt förstås brännvidden. Dessutom är just porträttfoto lite speciellt genom att man (läs: jag) ibland prioriterar karaktär (läs: "defekt") hos optiken snarare än exakthet. Av den anledningen tvekar jag att använda Nikons väldigt "analytiska" 85/1,8G för porträtt utom möjligen om jag vill fånga ett ärrat och "välanvänt" ansikte i minsta detalj (jag kör uteslutande Nikon).
Med det vill jag ha sagt att det finns anledning att ta med äldre, begagnad optik på önskelistan. En av mina favoriter är AF DC-Nikkor 105mm f/2D, ett väldigt speciellt objektiv där DC står för Defocus Control, så att man kan styra hur övergången från skarpt till oskarpt ska se ut. Vill jag ha ett extra "snällt" porträtt kan jag tänkas plocka fram den närmast legendariska AI Nikkor 105mm F2.5 – den glugg de flesta menar satt på kameran när "världens mest kända fotografiska porträtt", Steve McCurrys Afghan Girl, blev till. För riktigt tajta porträtt där jag är ute efter väldigt kort skärpedjup och en totalt såsig bakgrund kan jag tänkas montera "pansarvagnsoptiken" AF Nikkor 180mm f/2.8D IF-ED. Alla tre har jag hittat begagnade till mycket anständiga priser, och alla tre kräver manuellt fokus på ett kamerahus som inte kan hantera skruv-AF (eller, för den delen, ett Z-hus med FTZ-adaptern), men det är (väl?) sällan ett problem för porträtt av vuxna i en kontrollerad situation (livliga barn är en helt annan historia).
Jag har helt gått över till Nikons Z-system, men de tre objektiven ovan, och några andra klassiker, säljer jag nog aldrig.

Om du vill lära dig att fotografera porträtt så skulle jag börja med en begagnad Nikon Z6 och ett 50/1.8 S objektiv. Hoppa över alla DSLR, det hör till baktiden.

50mm kan kännas lite trist, men det är lätt att växla mellan ett helkroppsporträtt och ett närgånget ansikte genom att ta ett par steg framåt eller bakåt.

Det viktigaste med porträtt är att lära sig hur man får bra ljus. Experimentera med fönsterljus, lågt stående sol och såna saker.

När jag började tänka på ljuset gick jag från aha till aha.

Jag tog den här bilden förra veckan med min Z7 + 50/1.8 S

_NZ79978-Edit.jpg

Nej, det är självklart omöjligt. Hur skulle det gå till?

För den som kommer på knepet så är Canon 1DX en mycket kapabel fullformatare till lågt pris, när den nu är begagnad.

Hej!
Jag är eventuellt på jakt efter en begagnad fullformatskamera (Canon eller Nikon) där huvudsyftet inledningsvis är att ta porträttkort.

Jag tänker mig Canon 6D/Nikon D600

Filmning är inte intressant och inte heller ”ta-många-bilder-i-sekunden” heller :)

Enormt tacksam för tips🙏🏽!
Fundera på D810 om du inte är fågel eller sportfotograf. Om jag inte sparar till en begagnad D850 så har jag köpt D810.

Jag såg att på Rajala kan man just nu köpa två fullformatare, en Canon 1DX och en 1DX Mark II, för sammanlagt 30000 kronor.
Väl inkörda bägge två, men det är ju en spottstyver jämfört med nypriserna.

Om någon är intresserad av Nikon eller Canon fullformat DSLR i dag är det ett guldläge. Jag har själv haft Nikon D700 och D750 men idag skulle jag valt D800E, D810 eller D3s eller D4. Det finns många fynd att göra på dessa toppmodeller.

Hej!
Jag är eventuellt på jakt efter en begagnad fullformatskamera (Canon eller Nikon) där huvudsyftet inledningsvis är att ta porträttkort.

Jag tänker mig Canon 6D/Nikon D600

Filmning är inte intressant och inte heller ”ta-många-bilder-i-sekunden” heller :)

Enormt tacksam för tips🙏🏽!

Jag tycker ju att Nikon d810 är helt fenomenal på många sätt och vis. Sålde nyss min och köpte en Nikon z6II men köper nu en beg Nikon d810 så dom får komplettera varandra. Lite större sensor och 36 pixlar är grymt. Tycker jag =)

Jag tycker ju att Nikon d810 är helt fenomenal på många sätt och vis. Sålde nyss min och köpte en Nikon z6II men köper nu en beg Nikon d810 så dom får komplettera varandra. Lite större sensor och 36 pixlar är grymt. Tycker jag =)

Större sensor? Båda är ju fullformat? Och 36 pixlar?! Jäklar vilka mikroskopiska bilder det måste bli :ROFLMAO:

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar