ANNONS
Annons

Prisuppgift på arbete.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag visste inte i vilket forum jag skulle fråga. Så jag tar frågan här.

Jag har gjort ett fotoarbete åt ett företag, där jag även gjort rätt mkt redigering av bilderna. (20 tal bilder sammanlagt)

Sen har jag ävern gjort en Presentation i Macromedia Flash åt företaget och bakat in lite bilder.

Jobbet sammanlagt med redigering, fotografering, tillverkning av presentation har tagit ca 20 timmar.

Självklart skulle jag sagt ett pris på jobbet innan jag börja, men jag är relativt ny så det blev ett misstag jag lär mig av.

Vad kan jag ta ut betalt för dessa tjälnster á timmen ?

MVH Andreas

Hejsan !
Jag har nu fått hem BLF häfte med prisuppgifter.

Det är några saker jag undrar över i samband med fakturering mm.

1. Bilderna jag tagit var till syfte till presentationen, men dom vill ha dem på deras hemsida, min fråga är då för enl blf häftet så har man rätt till ersättning för att dom publiceras på flera ställen (presentation + hemsida). Kan det anses "tattigt" (om man får använda det uttrycket) att ta betalt för att dom ska få publicera det på din hemsida MED ?

2. Jag har ingen F-skattsedel eller företag, HUR går jag tillväga när det gäller skatt etc ?

3.Ska jag skriva på fakturan att jag jag levererar bilderna på cd-rom åt dom ?

4. Om jag levererar bilderna till dom, hur kan jag ha koll på vart dom publicerar bilderna ? För som jag förstår så har jag rätt till ersättning varje gång dom publicerar dom, gäller detta även fast dom har upphovsrätt till dom (alltså köpt dom av mig), eller endast under "delad" upphovsrätt. Jag är lite förvirrad på denna front.

5.Sen är det så att jag känner inte riktigt att jag kan ta fullbetalt enl BLF listan då jag inte är på nått sätt professionell, men ändå ville ha en mall. Jag läste i en annan post här på fotosidan att man kan i det fallet skriva fullpris på fakuran och sedan skriva exempelvis: 50% rabatt. Så får dom det för vad jag tycker jag har presterat, men ändå så vet dom att det är rabatt och förväntar sig inte samma pris nästa gång.

Om någon har tid och ork, besvara gärna mina frågor.Det är rätt nytt gör mig

//Andreas

Hej Andreas.
Ett förslag: Ta timpenning på typ 500kr plus moms och påpeka att det är ett speciellt rabatterat pris och inte branchpris.

Skriv på fakturan att bilderna leverats på CD och hur bilderna får användas. Mejla mig om du vill så skickar jag över min offert/avtalsmall och fakturamall till dig om du vill. De är egenhändigt gjorda men tillräckligt korrekta och lätta att förstå.
Du får klippa och klistra från dem som du vill.
Ha det gott!
//
Nina

Happy Horse skrev:
Hej Andreas.
Ett förslag: Ta timpenning på typ 500kr plus moms och påpeka att det är ett speciellt rabatterat pris och inte branchpris.

Skriv på fakturan att bilderna leverats på CD och hur bilderna får användas. Mejla mig om du vill så skickar jag över min offert/avtalsmall och fakturamall till dig om du vill. De är egenhändigt gjorda men tillräckligt korrekta och lätta att förstå.
Du får klippa och klistra från dem som du vill.
Ha det gott!
//
Nina
Jag är väldigt intresserad av att få ta del av dina mallar då jag precis har börjat fundera på att starta eget. Vore jättesnällt om du vill dela med dig.

Mvh
/Reine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar