Annons

Får inte betalt för jobb!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Väldigt samma siutaition

AronAkesson skrev:
Nu vill hon inte betala för det och tre andra uppdrag. Hur bra funkar det att ha modeller som vittnen? Modellerna hatar den här tanten, så dom vittnar nog gärna.

Kul för henne om hon har stämt modellen (eller Lunarstorm? *ASG*). Med vilken bevisning? Bilder som tillhör någon annan (dig)?

Nu vet jag inte om jag skulle dra en sån här sak till domstol (eller jo, det skulle jag om jag råkade ut för det, i studiesyfte) men det är iaf. så att modellen är skyldig att vittna (mot ersättning för resor, förlorad arbetsinkomst, osv. som du eller förloraren får betala). Så länge inte "reklamtanten" även representerar "skäggig motorcykelburen ungdom" så borde en ed få fram sanningen... ;-)
 
En liten uppdatering på denna tråd.

Skickade för ett tag sedan en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden, så nu är det bara att vänta.

Uppdaterar när jag vet mer.
 
Hm. för övrigt. om de hävdar att jobbet var "på spekulation" så kan de ju inte använda bilderna heller då de i så fall godkänner jobbet och måste betala full ersättning.

Och om de påstår att det skall vara någon annan ersättning så måste dom bevisa det. Och eftersom det är ett muntligt avtal har de lika svårt att hävda det. Speciellt om ersättningen du begär är skälig med tanke på jobbets omfattning. Du kan blåvägra att släppa på publiceringsrätten om du inte får den ersättning du begär.
 
Snacka om att vissa männsikor inte drar sig för någonting. Bara väntar på att utnyttja någon.

Ska med glädje följa den här tråden.

/madde
 
Själv har jag lånat ut pengar för att en fs-medlem skulle kunna köpa sin kamera. Dessa skulle återbetalats vid årsskiftet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.