ulltand
Aktiv medlem
Kanske du kan hänvisa till det här?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1900
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1900
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är fråga om ett gammalt erbjudande. Han accepterade prisförslaget jag gav under introduktionstiden för 1,5 år sedan. Mellan fotograferingstillfället och beställningen gick det ca ett år.LeadHead skrev:
Hade ni ett avtal sen tidigare eller är det bara fråga om ett gammalt erbjudande? Kom ni överens redan tidigare eller inte? Om det senare fallet så lär nog acceptfristen ha gått ut.
Varifrån har ni fått att en offert skulle vara bindande i just 90 dagar?
EDIT: Här trillade det in många svar...
Dajo skrev:
ok, det var lite otydligt.
Jag trodde du menade privatkund/enskild företagare. [/QUOT]
Bra att vi redde ut det.
Nja. Jag känner spontant att olikheterna är för många och för stora, men jag lyssnar gärna om du vill utveckla hur du tänkte. Du kanske såg en koppling jag missade?FILM) (ulltand skrev:
Kanske du kan hänvisa till det här?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1900
Ni har ju ännu inte ingått något avtal, och då är det väl dig fritt att "stiga av"?amyla skrev:
...Du kanske såg en koppling jag missade?...
Jo, vi har ingått avtal. Jag har ju fotograferat. Min fråga är hur länge prisuppgiften jag gav innan fotograferingstillfället ska gälla; under en begränsad tid - i så fall hur länge - eller för evigt?FILM) (ulltand skrev:
Ni har ju ännu inte ingått något avtal, och då är det väl dig fritt att "stiga av"?
LeadHead skrev:
Jag sitter just och undrar över vilken verkan ert "avtal" om introduktionspriset egentligen skulle ha. Ni hade alltså inte definitivt kommit överens om att kunden verkligen skulle köpa bilder senare?
Isf. kan jag tänka mig två alternativ:
1) Prisöverenskommelsen innebar att ni avtalade om fotografering och du gav kunden ett erbjudande om att inom rimlig tid köpa bilder till ett visst pris. I så fall lär det erbjudandet ha gått ut för länge sedan.
2) Prisöverenskommelsen innebar att ni har ingått ett avtal om, förutom fotograferingen, att du i framtiden ska tillhandahålla bilder från fotograferingen till ett visst pris. Det skulle då innebära att ni har ett gällande avtal om någon sorts leverans "on demand" mot överenskommen betalning. Ett typiskt avtal som kan vara bra att tidsbegränsa...
Jag vet inte riktigt vilket alternativ som passar, eller om, speciellt det senare, håller rättsligt.
I det senare fallet borde det iaf. finnas utrymme för jämkning eller t.o.m. ogiltighet till din fördel med tanke på prishöjningar efter så här lång tid.
amyla skrev:
Detta är riktigt. Även om det är underförstått att han skulle köpa bilder av mig som en följd av att han anlitade mig till att fotografera är det inte reglerat i något avtal.
1. Det är det jag känner. Jag vill återigen understryka att jag är ute efter att tjäna grova pengar på min kund, men vill samtidigt helst undvika att betala för att få jobbet avslutat. Han visste om att det handlade om ett introduktionspris och jag kan inte låta bli att tänka att om det varit jag som skulle beställa bilder hade jag troligtvis inte väntat i ett år innan jag fick tummen ur. Även om jag hade velat få en förvarning om kommande prisregleringar måste jag ju också ta ett eget-ansvar. Mina personliga funderingar gäller ju dock självfallet inte som relevant grund till en diskussion varför jag ställer frågan om rätt kontra fel här på fotosidan.
2. Jag inser naturligtvis vidden av mitt slarv att inte tidsbegränsa mig i avtalet och kommer inte att upprepa det. Det är fördelen med att hamna i situationer som denna; man lär sig något nytt.
Det jag gör nu är att gå igenom diverse lagar så att jag kan hänvisa min prisdiskussion med hänvisning till konkret paragraf. Jag vill ha detta ur världen gärna som jag helst inte vill gå minus på affären. Jag uppskattar allas engagemang mycket. Tack för hjälpen!
Fredrik Ivarsson skrev:
Har lite samma tankar som Erik om det kan anses som ett avtal om fotograferingen och ett anbud om bilderna - men varför skulle man betala bara för fotografering utan att få något resultat från det?
Stod det något i avtalet om att leverans skulle ske när kunden begärde det eller var det helt utelämnat? Står det inte ska leverans ske "inom skälig tid".
I propen för konsumentköplagen står på s. 71
"Från huvudregeln att säljaren svarar för kostnaderna för varan tills den är avlämnad, görs undantag för kostnader som beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida. Undantaget avser alltså bara sådana tilläggskostnader som förseningen har medfört."
Kanske går att argumentera för, tillsammans med 36§ avtalslagen även om lagstiftningen i Sverige ger starkt skydd för konsument.
Jag har sökt lite praxis men inte hittat något användbart.
Ingen som har Johnny Herre, Konsumentköplagen och se om det finns närmare information?
Angående 90 dagar för offert så finns det ingen fast regel för det utan accept ska ske inom skälig tid vilket kan variera, t.ex. i olika branscher.
Hej Mikael,mike islandman skrev:
Hej
jag har läst den här tråden och vad jag förstår så är det en uppgörelse mellan två företagare, rätta mig om jag har fel och då kan ni glömma konsumentköplagen och det var förmodligen därför damen på konsumentverket blev arg.
Avtal mellan två företagare görs enligt köplagen och avtalslagen, vi läste lite om det på en kurs i entreprenadjuridik när jag gick på högskolan.
Fördelen för dig som säljare är att köplagen är tuffare mot köparen än vad konsumentköplagen är, lycka till.
/Mikael
amyla skrev:
Jag håller med dig om att det är ologiskt att anlita någon för fotografering utan att sedan dra nytta av resultatet, men de facto är inte detta (heller) reglerat i avtalet. Det står inte när leverans ska ske eller när beställning ska ske eller leverans efter mottagen beställning. Nu i efterhand kan jag lika litet som ni förstå hur jag kunde missa denna grundkurs, men så är det. Jag är glad att vi inte sitter fast i en diskussion om detta.
"Från huvudregeln att säljaren svarar för kostnaderna för varan tills den är avlämnad, görs undantag för kostnader som beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida. Undantaget avser alltså bara sådana tilläggskostnader som förseningen har medfört." - skulle mitt byte av leverantör och därmed en annan kostnadsbild passa in under detta måntro?
Ursäkta, detta kommer inte föra tråden framåt, men ovanstående mening är kanske lite väl rättfram? ;-)amyla skrev:
Jag vill återigen understryka att jag är ute efter att tjäna grova pengar på min kund, men vill samtidigt helst undvika att betala för att få jobbet avslutat.
mike islandman skrev:
Hej
det var ju synd att det var en privatperson och inte en annan näringsidkare, eftersom konsumentköplagen är väldigt mycket på kundens sida. Mitt tips är att rådfråga någon som kan det här proffessionellt, för vi som svarar i detta forum är oftast bara glada amatörer, speciellt i juridikdjungeln.
/Mikael
... jävlar rent ut sagt. Vilken felskrivning. *blir galen över att man inte kan korrigera i efterhand*StefanN skrev:
Ursäkta, detta kommer inte föra tråden framåt, men ovanstående mening är kanske lite väl rättfram? ;-)
Jag tycker det är rätt synd att situationen uppstått från början, missnöjd kund som missnöjd kund liksom. Tjänar inte så mycket till att önska att situationen var annorlunda utan jag får helt enkelt ta och lära mig av den smäll som mitt slarv resulterar i.mike islandman skrev:
Hej
det var ju synd att det var en privatperson och inte en annan näringsidkare, eftersom konsumentköplagen är väldigt mycket på kundens sida. Mitt tips är att rådfråga någon som kan det här proffessionellt, för vi som svarar i detta forum är oftast bara glada amatörer, speciellt i juridikdjungeln.
/Mikael
Dajo skrev:
Jag hade nog gjort som jag kännt var rätt (använt min nuvarande prislista) och rekomendera kunden att ta upp det med ARN om han är missnöjd och i samma andetag lova att respektera deras beslut.
Man kan också rådfråga någon konsumentombudsman och vända på det så att du är kunden och ber om deras råd ur den synvinklen.