Annons

prissättning digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasandersson

Aktiv medlem
En av de vanligast förekommande frågorna på detta forum, så jag skäms lite som startar en ny sån här tråd...

I somras drog jag igång en egen hemsida (http://tanderssonfoto.se) för att sälja bilder som jag har tagit på islandshästtävlingar. Allt sker på hobbybasis och jag fotar bara på tävlingar som jag ändå hade åkt och tittat på. Tanken är att ryttarna ska kunna köpa förstoringar av sina insatser att ha som minne och kanske sätta på väggen. Pengarna går oavkortat till budgeten för ny kamerautrustning.

Hittills har jag endast sålt papperbilder och tycker jag har hittat en prisnivå som både jag och kunderna är nöjda med (tex 200kr/A4). Nu börjar folk fråga efter digitala bildfiler och jag har ingen aning om hur jag ska lägga prisnivån.

En kund vill ha högupplösta filer för att kunna skriva ut bilder själv och även skicka in till en lokal klubbtidning.

Några vill ha bilder i webbupplösning för att lägga ut på sina personliga hemsidor.

En hingstägare kanske vill använda en bild på sin flotta avelshingst i sin marknadsföring (webbupplösning).

För privat bruk funderar jag på ca 50kr/bild i webbupplösning och ca 500kr/bild i full upplösning (dvs priset för en A4 x 2,5).

För kommersiellt bruk har jag ingen aning om vad jag ska ta (nu är jag rätt säker på att någon rekommenderar blf.se).

Vad anser ni om priserna som jag har angett?
 
Hej!
Ett trevligt dilema du hamnat i!
Jag skulle nog om jag vore du försöka få sälja bilder direkt till den klubbtidning dom vill ha filer till och du bör klart deklara att ditt namn ska klart skall framgå vid publisering.
Vad det gäller att skicka iväg högupplösta bildfiler för egen utskrift så är det ju som att låta dit ta bilden och sen inte låta dig sälja kopian på den?! Nja där skulle jag nog försöka komma överens med den som vill, att ni gör en speciell fotosession på ju det objektet och att du tar betlat därefter. Typ körersättning, traktamenten timersättning och ersättning för "slitage" eller liknade kanske då med x antal bilder som ingår helt efter kundens önskemål.
Då kan du sälja ensamrätten till bildköparen eller sälja rättigheten att använda bilderna fritt(vilket är bättre). Vad det gäller web bilder så kan du lägga in din logga över bilden och på så sätt stoppa ev. nerladdning och kopiering av dina bilder utan ditt tillstånd.
Ska bilden användas i marknadsföring så får du tänka på att den personen skall tjäna pengar på ditt jobb och då bör du ta betalt därefter.
Hur mycket kostar en springavgift eller vad det heter? Hur många sådanana får han på ett år, vad får bildköparen i provision i övrigt för ett lyckat föl osv.
Givetvis så är detta något du sysslar med som fritidsintresse men därmed ska du inte låta bildköpare få bilder för billigt då de helt klart inte kan producera liknade bilder själv och är villig att betala för ditt jobb och din kunskap.
Lycka till!
 
hj.cs skrev:
Hej!
Ett trevligt dilema du hamnat i!

Visst är det :-D

Tack för dina råd! Vet dock inte om jag blev så mycket klokare. Det är precis de här funderingarna som snurrar i skallen.

Att ordna med egen fotosession är en i grunden mycket bra idé. Tyvärr har jag inte så mycket tid över som jag kan avsätta, så det faller på den punkten.

Anledningen till att kunden ville kunna göra egna förstoringar var att ge bort som present till släkt och vänner, men då kanske jag ska erbjuda mängdrabatt på pappersbilder istället och hålla hårdare i mina digitala original.

Jag ska fundera lite till på saken.
 
Fundera på detta ett tag till... du står inför lite olika problem som kräver grundliga eftertankar.

Att sälja på priset är enkelt men sällan effektivt.
Jag kan springa runt på stan o sälja bilder i A4 format för 25:-, garanterat kommer ajg sälja en jäkla massa bilder. Inte för att bilderna är så ohyggligt bra utan mer föratt dom ser ok ut och priset är gratis nästan.

Skulle jag däremot ta samma bilder och sälja för 900:- så är nog utfallet inte i närheten som innan. Nu börjar nämligen folket komma med krav. Bilderna skall vara helt outstanding osv. Det jag vill komma fram till är att ett lågt pris säljer, men det betyder itne att kunden verkligen efterfrågar varan.

Jag säger inte att dina bilder är dåliga men eftersom det börjar bli ett problem för dig med hur du skall göra så måste du böraj fundera på hur du skall göra.

Att sälja bildfiler billigt som dom sedan kan göra vad som helst med eller bli affärsmässig och ta vettigt betalt. Om du tar 900:- bildfil kanske ditt kundunderlag försvinenr helt för att dom tycker inte det är värt det, dom kan ju ta nästan lika bra bilder själva.
Många är prisrädda och vågar inte ta betalt. Men ska du harva runt och ta dåligt betalt eller ska du ta riktigt betalt? Så problemet är nog egentligen inte så mycket priset utan hur du vill profilera dig och hur mycket du vill lägga ner på denna verksamheten.
 
tomasandersson skrev:
Visst är det :-D


Anledningen till att kunden ville kunna göra egna förstoringar var att ge bort som present till släkt och vänner, men då kanske jag ska erbjuda mängdrabatt på pappersbilder istället och hålla hårdare i mina digitala original.


Helt klart ska du sälja dina bilder till dem själv! Erbjud då som du säger mängdrabatt men var inte för frikostig med rabatten.
Tänk oxå på att om du börjar bli för inriktad på att ta bilder för att kunna sälja så finns en överhängande risk för att du tappar intresset och DET är inte kul.
Det ska inte kännas som ett tvång att ta bilder utan man ska göra det med glädje.
Detta är en baksida med att vilja tjäna pengar på sitt intresse och att fortsätta att ha det som "bara" intresse.
Din prisnivå på A4 bilder som du idag säljer ligger nog rätt för en bra volym.
Skulle du gå upp till 30X40 med inramning skulle du nog kunna ta ut ytterligare 100-200:- /bild men sen är nog smärtgränsen nådd.
En fotosession som jag skrev om skulle du nog kunna ta ut en 5000:- för en heldag och kanske ett 50 tal bilder i digitalformat + extra om kunden vill ha förstoringar enligt din tidigare prislista. Bilder till reklam för hingstar får du nog lägga dig högre på. Kanske 1000lappen /bild.
Nu är det bara DU som kan känna vad du vill ta ut för en bild eller liknade och känner du att du kan erbjuda något som ingen av dina kunder klarar av så finns det ju möjlighet att ta mer betalt men då ställer det som skrivits innan högre krav på dig och det du producerar.
 
Jag tar ca 500 kr för 30*40 cm papperskopia.
Tyckte att det var rätt nivå med tanke på att jag lämnar över framkallningen åt någon annan.

Hade en kund som ville ha 60*40 canvas. För det topg jag faktiskt 1000 kr och det tyckte kunde var värt.

/Stefan
 
Kalle_B skrev:
Fundera på detta ett tag till... du står inför lite olika problem som kräver grundliga eftertankar.

Minst sagt.


Att sälja bildfiler billigt som dom sedan kan göra vad som helst med eller bli affärsmässig och ta vettigt betalt. Om du tar 900:- bildfil kanske ditt kundunderlag försvinenr helt för att dom tycker inte det är värt det, dom kan ju ta nästan lika bra bilder själva.

De flesta kan inte det, men skulle bli bortskrämda ändå... ;-)

Målgruppen från början har varit hobbyryttare som vill ha ett fint minne från en tävling. Jag tror tyvärr inte att jag skulle kunna höja priserna speciellt mycket mer innan kundunderlaget försvinner. Kundunderlaget sträcker sig inte längre än till de kanske 50-100 ekipagen som deltar i en tävling.


Många är prisrädda och vågar inte ta betalt. Men ska du harva runt och ta dåligt betalt eller ska du ta riktigt betalt? Så problemet är nog egentligen inte så mycket priset utan hur du vill profilera dig och hur mycket du vill lägga ner på denna verksamheten.

Ok jag erkänner. Jag är prisrädd... Det är väl det som är kärnfrågan: Vad som är "riktigt betalt" i det här fallet? Jag får intrycket att du tycker de priser jag håller idag är på tok för låga, stämmer det?

Nu gör jag ju det här helt frivilligt på min fritid. Syftet är inte att jag ska försörja mig på detta, utan snarare minska kostnaderna för min hobby (i dagsläget har verksamheten sponsrat ett stativ). Det innebär i och för sig inte att jag ska undervärdera mina bilder, men det är nog lätt gjort.
 
Tack för alla svar!

Jag lutar åt att jag kommer att undvika att sälja digitala original och profilera mig lite tydligare mot att det är pappersbilder som gäller.

Jag hoppas på ett uppsving när kompisar till de som har köpt bilder får se resultatet. Blir trycket för stort så får jag höja priserna lite.
 
ANNONS