Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättn bildspel till marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Hej...

Återigen en prissättningsfråga och frågor om råd... Hoppas någon vill komma med någon synpunkt.

En kund (ett företag) vill köpa 50-100 resebilder som de vill sprida vidare i digital form (på CD alltså) till sina presumtiva kunder för att locka dem att köpa deras resor.

1. Kan man lösa detta på något bra sätt utan att helt tappa kontrollen över bilderna? Kan bildspel vara en lösning för att begränsa spridning av enskilda bilder?

2. Hur svårt (relativ fråga...) är det att "få lös" bilder som man lagt in i ett bildspel?

3. Vad kan vara ett vettigt pris för ett bildspel som kunden får sprida vidare?

Tacksam för råd!

Eg en variant på den här tråden, men med några skillnader:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47179&highlight=priss%E4tt%2A

Hej hej!
Vet inte hur länga du har jobbat men som frilansfotograf kan jag bara ge dig rådet att gå med i SFF och få tillgång till en prislista som kan hjälpa dig i situationer som denna. Det är till stor hjälp särkilt i början, innan man vet "sitt värde".

Men några saker att tänka på är väl
- Vad är det för kund? Stort företag eller mindre.
- Om det är kommersiellt eller redaktionellt.
- Hur många kopior av denna CD rom kommer att skickas ut och under hur lång tid.

Lycka till!
//Mi mi milla

Camilla skrev mycket bra.
Flikar dock in att SFF:s lista med riktpriser kan du nog köpa även om du inte är/får bli medlem. BLF har en lista de med.

Sen har jag några tankar till.
Resebolag får ofta bilder från turismen, hotellen, städerna och relevanta för de platser de säljer resor till. Dessa bilder brukar bolagen inte själva bruka utan om de t.ex säljer resor till Skagen så har Skagens turism (eller vad det heter där) i många fall bilder att erbjuda de som tar dit turister. Alltså kan det vara värt att luska lite i företagets möjligheter till andra bilder och tänka lite på såna omständigheter vid prisdiskussion/offertförslag också. Kanske inte i första skedet, men iaf så man är beredd på diskussion och sänkning om kunden vill diskutera.

Jag jobbar/har jobbat med flera resebolag och har märkt att de gärna betalar mycket för presentationer mm, men att bilder till dem oftast är lätt att få billigt eller gratis. Så är inte bilderna unika rekommenderar jag dig att ställa in dig på att kanske bli tvungen sänka en del utifrån rekommenderade listor om kunden inte ska gå till någon annan.

Avtal om bildanvändningen är viktigt.

Och förresten, bilder ut movfiler går att plocka lös med skärmdumpar, men bildfilerna ligger inte lättplockade för vanligt folk som inte går in för att ta.

Tack för era svar!

Jag har BLF:s lista och brukar kolla den för riktpriser och justerar från fall till fall.

Det är, precis som ni säger, så att företaget har samarbete med landets turistbyrå för allmänna bilder från landet och att jag bör ta det med i bedömningen. Jag tror att bilderna i fråga är lite mer specifikt inriktade på deras verksamhet och därför intressanta (till rätt pris...förståss).

Låter som ett enkelt bildspel är det som gäller...

Tar gärna emot fler synpunkter.

/Tomas

Senast ändrad:
ANNONS