Annons

Prissänkning 300D ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har fått en indikation, genom ett mail (EOS-mailing list), från en som läst senaste nummret "Chasseur D'Images", att priset på 300D kommer att sänkas till 599€ i September.

Hursomhelst så är detta just nu bara ett obekräftat rykte. Men kanske värt att ta i beaktning, ni som har köptankar.
 
Jeppe>

Inte alls omöjligt med en prissänkning av flera skäl;

- Kameramodellen är ett år gammal och blir mer svårsåld i takt med att köparna för högre priser redan har köpt.

- Nya modeller kommer ständigt som får överta 300D:s gamla pris ungefär.

- Konkurenterna har kameror som säljer bättre och för att möta konkurensen från dessa krävs att priset sänks för att återvinna spekulanterna.

- Minolta träder in på makrknaden med en kamera med inbyggd bildstabilisering. Helt klart ett stort hot mot befintliga leverantörer. Det gäller nu att vinna över ägare av Minoltautrustning innan de köper en Minolta digital.
 
Från en av landets fototidningsredaktörer fick jag höra rykten att en billigare och bättre modell än 300D ska släppas.

Jagkan tänka mig att 300D "åker ner ett hack" och en liknande men bättre modell kommer med samma pris. Den nya modellen skulle i så fall dela teknik med efterträdaren till 10D.

Jag tror att 300D och dess efterföljare är den viktigaste modellen för Canon just nu.
 
En prissänkning redan, kameran Canon 300D, har ju bara varit ute på marknaden under knappt ett år?
Ny modell, skall matcha konkurrenternas nya modeller, ah!
Är det inte alltid bäst, att vara först ute med en konsument D-SLR?
Det tyckte jag, att de flesta Canon fans ansåg , ...Canon har längst erfarenhet av digitalt, de övriga hinner inte i kapp, nu kommer de flesta att gå över till Canon .....osv.....!
Pentax har redan kommit, Nikon har nyss kommit, Minolta väntas komma till hösten, Canon får nu det hett om öronen!
Nu vässar konkurrenterna sina kommande produkter, de stora vinnarna blir köparna, samt givetvis även de tillverkare, som har orken och kunskapen till ständig förnyelse.
Priser ner och prestanda upp, precis som i den övriga digitala världen, hurra!
 
larsborg skrev:
En prissänkning redan, kameran Canon 300D, har ju bara varit ute på marknaden under knappt ett år?

Segmentet runt 10 000 är det viktigaste och största segmentet för D-ESR. Jämför marknadsföringen för 300D med den för 10D... Därför är det inte helt otroligt att Canon kommer med en bättre version redan nu till hösten för att ständigt vara bäst.

Canon lär tjäna snusigt bra på varje 300D så det finns säkert utrymme för att sänka priset och ha "gamla 300D" sin instegsmodell, som "inropare".

300D är egenligen äldre än 1 år eftersom det är en 10D. Canon har haft gott om tid på sig att ta fram en bättre sensor. Dessutom finns det ju E-TTL II och en snabbare processor att stoppa in.
 
Jagharfunderat på varför det ska ta 3 s från det att fotografen bestämmer sig för att slå på kameran tills den är klar att använda. En bil med röliga delar och bränsle som ska pumpas fram startar fortare. Centralåset i samma bil regarerar direkt, trots att bilen är viloläge...Det finns nog rätt mycket spärarr inbyggda i dagens kameror som med lätt het kan släppas. Ett sätt att sälja samma produkt flera gånger och kunna kalla det för förbättring. T o m en teve med kataodstrålerör startar snabbare än 300D...
 
RolandM skrev:
Ett sätt att sälja samma produkt flera gånger och kunna kalla det för förbättring. T o m en teve med kataodstrålerör startar snabbare än 300D...

Canon är inte ensamma om att paketera gammal teknik i ny förpackning och sälja lite billigare för att suga ut allt ur marknaden. Ett smart drag.

Men de flesta som köpet 300D är nog mycket nöjda med sin kamera. De reagerar nog inte på de 3 sekunderna.

Jag antar att dagarna för D70 i rampljuset är räknade. Jag skulle inte vara förvånad om Canon släpper en 8MP för att tvåla till alla ordentligt.
 
RolandM skrev:
Jagharfunderat på varför det ska ta 3 s från det att fotografen bestämmer sig för att slå på kameran tills den är klar att använda. En bil med röliga delar och bränsle som ska pumpas fram startar fortare. Centralåset i samma bil regarerar direkt, trots att bilen är viloläge...Det finns nog rätt mycket spärarr inbyggda i dagens kameror som med lätt het kan släppas. Ett sätt att sälja samma produkt flera gånger och kunna kalla det för förbättring. T o m en teve med kataodstrålerör startar snabbare än 300D...

lite svårt att jämföra det med en TV eller en bil. Jämför istället med din dator, hur lång tid tar det att starta den?? betydligt mer än 3 sekunder...
 
RolandM skrev:
Jagharfunderat på varför det ska ta 3 s från det att fotografen bestämmer sig för att slå på kameran tills den är klar att använda. En bil med röliga delar och bränsle som ska pumpas fram startar fortare. Centralåset i samma bil regarerar direkt, trots att bilen är viloläge...Det finns nog rätt mycket spärarr inbyggda i dagens kameror som med lätt het kan släppas. Ett sätt att sälja samma produkt flera gånger och kunna kalla det för förbättring. T o m en teve med kataodstrålerör startar snabbare än 300D...

Menar du 8MP i consumer klassen eller prosumer? 8MP finns ju redan genom MK II. Jag hoppas nog som du menar. 8MP i Consumer. runt 10 000
 
Tror att det egentligen är närmare att jämföra en digitalkamera med datorkomponenter som processorer och grafikkort. Det kommer alltid att finnas en marknad för de som vill ha det senaste och är beredda att betala för det, medan många nöjer sig med 6 månader gammal teknik för halva priset och flertalet köper 12 månader gammal teknik ännu mycket billigare.
Kan tänka mig att vi får räkna med en period med nya modeller av digitalkameror var 12:e-18:e månad och där är både 10D och 300D mogna för utbyte/nedflyttning på modellstegen. Kan tänka mig en ersättare till 10D i ungefär samma utförande med 8 Mpixel och lite långsammare än 1DMk2 och en efterträdare till 300D nuvarande hus men 10D funktionalitet och nuvarande 300D kvar 40% billigare...
 
vbg_snake skrev:
Menar du 8MP i consumer klassen eller prosumer? 8MP finns ju redan genom MK II. Jag hoppas nog som du menar. 8MP i Consumer. runt 10 000

Jag tror på 8MP i en ersättare till 300D. Canon har ju i 300D/10D lägre brus än i betydligt nyare Nikon D70. I mark II är bruset ännu lägre än i 10D/300D. Canon skulle alltså kunna släppa en kamera med 8MP och lika lågt brus som i 10D/300D.
 
defiant skrev:
lite svårt att jämföra det med en TV eller en bil. Jämför istället med din dator, hur lång tid tar det att starta den?? betydligt mer än 3 sekunder...

Undrar även där vad som är svårt med att starta en dator. Sannolikt ser den väldigt lika ut varje gång jag startar den som när jag stängde av den.

Mekaniska telefonväxlar hade en uppstartstid när det gällde att koppla in kopplingston till abbonenten när denne lyfte luren, det tog någon sekund att hitta ledig sladd med kopplingston och få fram den till rätt telefon. Med AXE-växelns inträde på 70-talet kom kopplingstonen direkt eftr att luren lyfts av klykan, på samma sätt som min Canon EOS 1000F från 1992/93 är fotograferingsbereed omedelbart efter att jag vridit på startknappen. Att det ska ta tid att starta maskiner är sannolikt en bristande insikt hos marknadsfolket, som tror at det är fint att vänta på något, som t ex en bil som tar åtta veckor från order till leverans trots att det finns överskott på kapacitet i bilfabrikerna. Givetvis går det att få klamerorna att vara fotograferingsberedda direkt bara det konstrueras med brukaren i fokus.
 
Magnus Fröderberg (froderberg) skrev:

"Jag antar att dagarna för D70 i rampljuset är räknade. Jag skulle inte vara förvånad om Canon släpper en 8MP för att tvåla till alla ordentligt.

- Kan nog så vara, vi har våra favorit märken!
Du vet säkert, att ju tätare bildsensorerna ligger, ju högre brus, tyvärr.
Jag väntar att köpa, tills en standard på bildsensorn, för konsument D-SLR, fullstor (24x36 mm), blir aktuell!
15-20Mp kanske inte är en dröm, utan en verklighet, för måttliga pengar!
Priset kan säkert bli ännu lägre än dagens "magiska gräns" på 10.000 kr.
Den digitala fotovärlden är ju ändå bara i sin början, eller hur?
 
larsborg skrev:
- Kan nog så vara, vi har våra favorit märken!
Du vet säkert, att ju tätare bildsensorerna ligger, ju högre brus, tyvärr.

Jo jag känner till förhållandet mellan pixlar och brus, men skrev också så här tidigare:

Jag tror på 8MP i en ersättare till 300D. Canon har ju i 300D/10D lägre brus än i betydligt nyare Nikon D70. I mark II är bruset ännu lägre än i 10D/300D. Canon skulle alltså kunna släppa en kamera med 8MP och lika lågt brus som i 10D/300D.

Canon har andra muskler än konkurrenterna och kommer naturligtvis inte vilja släppa greppet om marknaden.

Jag väntar att köpa, tills en standard på bildsensorn, för konsument D-SLR, fullstor (24x36 mm), blir aktuell!
15-20Mp kanske inte är en dröm, utan en verklighet, för måttliga pengar!
Priset kan säkert bli ännu lägre än dagens "magiska gräns" på 10.000 kr.
Den digitala fotovärlden är ju ändå bara i sin början, eller hur?

Vill man vänta så, visst. Redan idag är tekniken så bra, och framförallt smidig att det är väldigt lockande att köpa D-ESR (D-SLR heter så på svenska).

Jag upplever min Eos 1D mark II som väldigt rimlig i pris. För 15 000 mer än samma analoga hus får man en extremt avancerad digital teknik.

Men visst kommer det bättre efterträdare, men då har jag redan förlorat pengar på film och kunder på att ge sämre service.
 
Re: Re: Prissänkning 300D ???

froderberg skrev:
Canon lär tjäna snusigt bra på varje 300D så det finns säkert utrymme för att sänka priset och ha "gamla 300D" sin instegsmodell, som "inropare".

Enligt ett rykte (en högt uppsatt Canon-snubbe sa det till mig så det är väl mer än bara ett rykte egentligen) kostar ett 300D-hus och ett 300V-hus ungefär lika mycket att tillverka. Han sa också att de (Canon alltså) inte var så oroliga inför den närmaste framtiden.

Det låter inte alls orimligt då den delar mycket med 10D, är tillverkad i ganska billiga material, har klart färre rörliga delar än analoga huset osv osv.

Gissa om Canon tjänar pengar...
 
Magnus Fröderberg (froderberg) skrev:
"Men visst kommer det bättre efterträdare, men då har jag redan förlorat pengar på film och kunder på att ge sämre service."

- Jorå, visst har man bråttom, som yrkesfotograf, hinna till pressläggningen, då slår ingen annan metod den digitala!
Polaroid metoden har väl gått och gömt sig, iaf när färgbilden efter några år bara är mörk, något blått kan urskiljas, ha-ha!
Film kostnaden är för mig ganska liten, köper stora kvantiteter, får kraftig rabatt, lägger dessa i frysen, ända upp till fem år efter "senaste datum" går det att använda filmerna.
Den sv/v utan problem, färg åldras fort, måste användas rakt hela rullen på en dag.
Finkornig film håller jag fortfarande som i särklass bäst, den digitala har ingenting där ännu att erbjuda.
Merkostnaden för en digital D-ESR (D-SLR heter det på engelska, ha-ha), jämfört med en analog D-ESR är ännu för hög.
Det finns mängder med film kvar i frysen, flera års användning, varför då nu hoppa av?
Dessutom tycker jag att dagens D-ESR är alldeles för tjocka och klumpiga.
Måste bli i storlek av en Minolta Dynax 5 eller en Olympus OM-1, datorer går ner i storlek, kretskorten bli bara kompaktare för varje år, så ....?
 
Är man nöjd med kvalitet och kostnad för sitt analoga system är det väl bara att köra på. Finns inget tvång att köra digitalt.

På sätt och viss är ett analogt arbetsflöde väldigt mycket smidigare. Man kan ju låta andra göra mycket av jobbet. Slipper ladda massa batterier.. osv...
 
RolandM skrev:
Att det ska ta tid att starta maskiner är sannolikt en bristande insikt hos marknadsfolket, som tror at det är fint att vänta på något, som t ex en bil som tar åtta veckor från order till leverans trots att det finns överskott på kapacitet i bilfabrikerna. Givetvis går det att få klamerorna att vara fotograferingsberedda direkt bara det konstrueras med brukaren i fokus.
Stor suck!
Tror du det är marknadsförare som utvecklar kameror? Varför tror du inte ens Canons nya 1D Mk2 har noll sekunders uppstarttid? Givetvis för att det finns tekniska orsaker.
När och OM tillräckligt många smarta ingenjörer och annat folk med teknisk kunskap lyckas kläcka ett större antal snilleblixtar kommer uppstarttiden att bli nära noll. Varken förr eller senare... Marknadsförarna har absolut noll och intet att bidra med i den frågan.
Att Nikons kameror har noll fördröjning vid uppstart kan bero på att de kör med CCD istället för CMOS. Vad vet jag?...
 
Jag skrev tidigare:
"Merkostnaden för en digital D-ESR (D-SLR heter det på engelska, ha-ha), jämfört med en analog D-ESR är ännu för hög.

Den analoga D-ESR har ännu inte tillverkats, jag menade naturligtvis (analog) A-ESR!
 
Linmajon skrev:
Stor suck!
Tror du det är marknadsförare som utvecklar kameror? Varför tror du inte ens Canons nya 1D Mk2 har noll sekunders uppstarttid? Givetvis för att det finns tekniska orsaker.
När och OM tillräckligt många smarta ingenjörer och annat folk med teknisk kunskap lyckas kläcka ett större antal snilleblixtar kommer uppstarttiden att bli nära noll. Varken förr eller senare... Marknadsförarna har absolut noll och intet att bidra med i den frågan.
Att Nikons kameror har noll fördröjning vid uppstart kan bero på att de kör med CCD istället för CMOS. Vad vet jag?...

Marknadsavdelningarna styr oehört mycket vad produktutveckling gör. I de flesta företag är det marknadsavdelningarna som gör beställningar och krav på de produkter som kommer fram. Och självklart för stt styra köpa till olika modeller ligger det olika saker med som är bättre och sämre även om det utan kostnad kunnat ligga med i alla modeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.