Det är sant att C1 verkligen kan vara utmanande för en novis men sant är också att man faktiskt kan göra saker i C1 som man faktiskt inte kan göra i vare sig LR eller DxO i alla fall.
Jag tycker också filerna som kommer ur C1 är ett snäpp bättre än både DxO och LR (som i sin tur är lite bättre än LR). Nackdelen med C1 som jag ser det är att priset för dessa bättre filer faktiskt är en mindre effektiv process. Så om jag bara ska göra en snabb behandling av några hundra semesterbilder blir det DxO men om jag verkligen vill få ut allt ur mina bilder som jag förmår, så blir det tveklöst C1. I version 12 har verkligen allt fallit på plats och jag är verkligen imponerad över vad danskarna fått till så långt. Fortfarande har de lyckats motivera mig att uppgradera och jag har väl åtminstone varit med sedan version 7.0.
Tycker dock att det är att hårdra att kräva NASA-ingenjörskompetens för att ratta C1, men det krävs ofta att man åtminstone läser på och studerar de ofta pedagogiska videos Phase One lagt ut.
Ta bara detta lilla exempel på hur man kan arbeta för att få ut max kontroll över "dodge and burn"-hanteringen i C1. Mask- och lagerhanteringstekniken är i en helt annat division än de som finns i både mina versioner av LR- och DxO.
https://www.youtube.com/watch?v=t_KlWLc1ESQ
Tyvärr räcker det inte med lite killgissning att få ut vad som är möjligt ur det programmet och det kan ju vara möjligt att det gör att många fortsätter med LR trots allt. Både LR och DxO har en betydligt lägre ribba än C1. Jag tycker det är synd om folk rundar C1 av detta skäl då jag faktiskt tycker den investeringen i kunskap är värd sitt pris.