Annons

Priserna i Japan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rayden

Aktiv medlem
Kollade lite priser i Japan.
Mitt Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM gav ca: 6600kr när jag köpte det här i Sverige.
I Japan kostar samma objektiv 4001kr. Grymma prisskillnader det kan vara! Orättvist.

Canon 5D kostar utan cashback ca: 20.000kr och cashback summan i Japan är på ca: 1400kr. Prisskillnaden var kanske inte så jättestor om man jämför med att beställa en 5D ifrån Tyskland.

Men prisskillnaden när det gäller objektiv är ju monstruös.
 
www.kakaku.com är Japanernas motsvarighet till vårt Pricerunner.se
Men som sagt siten är helt på japanska. Dessutom brukar Japanerna inte vara så sugna på att skicka saker utomlands, men känner du någon som ska till Japan *host, host*.
Eller om du har någon bekant som bor i Japan så kanske dom kan köpa det åt dig i Japan.
 
Vad tror du en Svensktillverkad produkt kostar i Japan ?
Betydligt dyrare en här hemma skulle jag tro, är det också orättvist ?

kent.
 
Zoso skrev:
Vad tror du en Svensktillverkad produkt kostar i Japan ?
Betydligt dyrare en här hemma skulle jag tro, är det också orättvist ?

kent.

Ja tänk va hemskt att behöva betala 70kr för ett paket med "Annas pepparkakor" i Japan. Ojoj..
Du har rätt Kent vi har det så bra här i lilla Sverige ;)
 
Made in Japan brukar vara lite billigare i Japan än resten av värden men www.kakaku.com måste man även noga läsa vad som står hos den site som säljer varan. I många fall kan det vara en extraerbjudande eller till och med en auktion med utgångspris.

Jag har köpt en hel del i Japan när jag har varit där och kan med min erfarenhet säga att i butik så är det fortfarande billigare än i Sverige/Tyskland men det beror mycket på att momsen i Japan är bara ca 5%.

Tar man en kedja som Yodobashi så har de ett poängsystem som gör att man får mellan 5-15% rabatt på saker man köper om man är en återkommande kund.

/Ola
 
Yodobashi är ju inte speciellt billiga om du frågar mig. Visst om man prutar så kan det löna sig att handla där. Poängsystemet dom kör med funkar bara om man är bosatt i Japan.
I Japan liksom många andra länder är det förväntat av kunden att pruta.

I mitt föregående kaku-exempel på 5Dn och 17-85 gluggen handlar det om fysiska affärer och inte om nätauktioner. Men som det kan mycket väl handla om specialerbjudanden eller nåt liknande det håller jag med om.
 
Nu har jag då turen att ha en address i Tokyo så jag har ett Yodobashi kort :) annars har du rätt att de inte är billigast utan oftast dyrast.

www.mapcamera.com är en butik i Tokyo som jag också kan rekommedera, inte billigast de heller men bra priser och oftast allt på hyllan. De har även ofta stort utbud på begagnat.

/Ola
 
WeeGull skrev:
Nu har jag då turen att ha en address i Tokyo så jag har ett Yodobashi kort :) annars har du rätt att de inte är billigast utan oftast dyrast.
Vilka är genomgående billigare än Yodobashi? Det är iaf inte svårt att hitta affärer som är dyrare.
WeeGull skrev:
www.mapcamera.com är en butik i Tokyo som jag också kan rekommedera, inte billigast de heller men bra priser och oftast allt på hyllan. De har även ofta stort utbud på begagnat.
Map Camera är dyrare än Yodobashi på nytt och dit går man för begagnatutbudet. Här kan man t ex hitta EF 200/1.8 eller Contax 35/1.4. Liten affär men hela sex våningar att dregla på. Ligger ett stenkast från Yodobashi, västerut.
 

Bilagor

  • map_camera_060301_fs.jpg
    map_camera_060301_fs.jpg
    65.2 KB · Visningar: 1,225
Sukiya Camera i Ginza hade åtminstone tidigare ett väl tilltaget begagnat-utbud. Här Nikon-filialen, en hel affär med Nikon-prylar, belägen mellan Ginza Yon-chome och Yurakucho.
 

Bilagor

  • sukiya_camera_fs_060301.jpg
    sukiya_camera_fs_060301.jpg
    71.4 KB · Visningar: 1,223
Är det knepigt att hitta? Jag får väl erkänna att jag ska dit och leta.
Kameraprylar är ju inte huvudsyftet men det hade varit en rolig bonus!
Tillkommer det nån slags moms på priserna som anges på Kakaku och kan man rent utav få TaxFree erbjudanden?
 
niklasl skrev:
Det är det inte, utom möjligen hos Yodobashi förut. I Japan betalar man vad som står på prislappen.

Sorry men jag är japan. Kan förstå om utlänningar inte lyckas pruta, men fråga vilken japan som helst, inte många som erkänner att dom inte skulle pruta på en elektronikpryl. Däremot mat e.t.c prutar man inte på :) Det är ju trots allt Japan vi snackar om och inte något land i mellan östern, där folk prutar till förbannelse.
 
Rayden skrev:
Sorry men jag är japan. Kan förstå om utlänningar inte lyckas pruta, men fråga vilken japan som helst, inte många som erkänner att dom inte skulle pruta på en elektronikpryl. Däremot mat e.t.c prutar man inte på :) Det är ju trots allt Japan vi snackar om och inte något land i mellan östern, där folk prutar till förbannelse.
Sumimasen, Kondo-san, min fru är japanska och innan jag skrev om prutning i Japan frågade jag förstås henne först så att jag inte missuppfattat något. Vi var där senast i februari och hälsade på släktingar och inget hade ändrats mot tidigare (förutom att Yodobashi inte ens gav enstaka procent i rabatt eftersom de har sitt "pointo kaado" - dessutom var minnekorten dyra där, dyrare än i Sverige).
 
Priserna är billiga om man jämför med Sverige. Men det är snarare de svenska priserna som är dyra. Andra ställe i Asien t.ex. Thailand, Singapore, Malaysia och Hongkong har ungefär samma priser. Och USA är i regel ännu billigare.

Sen är det skillnad att se priser på ställe typ Price runner och liknande som finns i alla länder och att verkligen köpa dem för det priset. Oftast kan du inte få dem för det billigaste priset på de sajterna
 
Nu har jag shoppat både på Yodobashi och Map Camera. Tack vare valutakurserna så var det rätt fördelaktigt. Jag sparde drygt 5000 på det jag handlade (EFs 10-22, EF 50 1,8 och 580ex) jämfört med svensk internethandel (Cyberphoto).
Först hittade jag inte Map Camera men det visade sig vara den trevligare av afffärerna och kan rekommenderas.
Yodobashi finns ju på flera håll i Tokyo och affären i Akihabara var bland det mest vansinniga jag varit på i försäljarväg. Att skrika erbjudanden i megafon till blivande kunder är att ta i...men det var en, hm.. upplevelse.
Att handla i Japan är mycket redigt och ordentligt men tänk vad dom blev förtvivlade på Map Camera när mitt kreditkort inte funkade. Dom kunde inte nog be om ursäkt även om jag inte begrep allt vad dom sa. Pinsamt nog så var det ju jag som glömt att kontot var tomt. Suck!
 
Både yen- och dollarkurs har blivit fördelaktigare för en svensk under våren och alla åsikter om priser är ju kursberoende. Sedan jag var i Japan för första gången 1988 har yenkursen varierat mellan knappt ca 4:50 och drygt 9:- för 100 yen. Det har tidvis varit riktigt billigt för en svensk att vistas i Japan men tidvis ingen större skillnad.

Jag visste faktiskt inte att det fanns Yodobashi i Akihabara, trots att vi köpt både TV och annan elektronik till hemmet i Akihabara. Map Camera i Shinjuku är inte helt lätt att hitta till, själva entrén är inte stor men som du skriver väl värt ett besök.

Medan rättvisa är honnörsordet i Sverige är det i Japan harmoni. Att försätta en kund i en pinsam situation genom att påvisa att hans bankkort inte funkar skapar disharmoni och förlägenhet hos en japan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.