ANNONS
Annons

Priserna i Japan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bor i Japan sedan några år tillbaks.
Det absolut billigaste sättet att köpa fotoprylar är att beställa från någon onlineshop.
Det går även utmärkt att förhandla om priser på dyrare saker.Om man talar om vad saker kostar på nätet så försöker många butiker att matcha priset om dom kan.
Det brukar även gå att få viss rabatt istället för att samla på sig poäng på kort.
Poängkorten funkar utan att man är bosatt i Japan.
Hos större butiker går det att handla tax free (-5%).

/Andreas

I våras kostade en 580EX 2700 på Yodobashi, ST-E2 halva priset jämfört med hemma och stativfäste B för tex. 100/2,8 lika så. Rena rean jämfört med hemma :)

Johan

Allra billigast var det dock för mig på BIC camera (tror jag det heter) i Tokyo förra sommaren. Skulle köpa ett par filter och när jag kom fram till kassan berättade kassören att jag var den 100:e kunden, vilket innebar att jag fick allt gratis! De hade nån sorts kampanj just då som gick ut på det...

Jag är i Japan nu med min fru, vi tog just en pizza och två öl på hotellet för motsvarande 500 SEK. Å andra sidan finns det billig optik på Yodobashi så det kanske går ihop sig om man köper tillräckligt mycket :)

Zoso skrev:
Även när du räknat av den Svenska alkoholskatten?
Vet inte, men spelar det roll egentligen? När du köper en japansk kamera i Sverige oroar du dig förmodligen inte över vad japanerna betalar för mervärdesskatt på sina produkter där hemma.

Jag åt inte pizza och drack öl på nåt hotell men jag var annars imponerad över att i princip allt var billigare. Imponerad därför jag inte hade räknat med det.
Även maten var billigare än i Sverige men vi åt mest japanskt. Jag drack japanskt också, wiskeyn var inte så dum. Och billig.
Men allt beror som sagt på valutakursen och skatter.
Jag är hemma nu men väntar på paket från mig själv. Det blev lätt så att resväskorna inte räckte till...

Kristoffer skrev:
Jag åt inte pizza och drack öl på nåt hotell men jag var annars imponerad över att i princip allt var billigare.

Håller helt med, på stan är priserna riktigt bra och det finns massor med kul grejjer. Men där vi bor nu är det rätt dyrt, billigaste varmrätten på hotellrestaurangen ligger på 1000 SEK. Pizzan såldes som snacks i baren ;)

Vet inte om det varit uppe i tråden men man handlar också taxfree på Yodobashi om beloppet överstiger ca 700 kr Skatten är visserligen bara 5 % men ändå.

Jo, jag fick mina grejer taxfree. Det var inget konstigt med det, inte heller på Map Camera.
På Yodobashis spelavdelning däremot där vi köpte PSP till ungarna så höll expediten på att bryta ihop när vi bad om taxfree. "Very long time" sa han. Det var ju lite papper att fylla i så vi struntade i de 5 procenten för att skona den stresstyngda expediten.

Jag ska till Tokyo i sep och hade tänkt köpa upp mig på 2 nya objektiv här hemma inför resan. Kanske läge att avvakta tills man kommer dit? Eller lönar det sig kanske inte (garantimässigt) i mitt fall då jag inte är ute efter nån värsting-optik utan mer runt 3000-kr klassen?

Har någon adresser till sjyssta butiker eller kanske andra sköna tips ang Tokyo?

maxzomborszki skrev:
När jag var i Japan kostade en flaska Absolut bra mycket mindre där än vad den kostade i Sverige...
Eftersom tråden handlar om vad fotoprylar kostar i Japan jämfört med Sverige kanske det vore intressantare att jämföra priset på någon av Hasselblads svensktillverkade modeller.
Blir resultatet detsamma då?

Olle

Man får internationell garanti men vad det är värt vet jag inte. Beroende på hur mycket billigare det blir så kan man ju chansa.
Vad gäller tips så överlämnar jag till mer erfarna tokyoresenärer. Jag såg bl.a. Tsukiji fiskmarknad, Cos-play-tjejerna vid Harajuku-station och Meiji-templet i Yoyogi-parken. Men det är nog sån alla ser.

Olle skrev:
Eftersom tråden handlar om vad fotoprylar kostar i Japan jämfört med Sverige kanske det vore intressantare att jämföra priset på någon av Hasselblads svensktillverkade modeller.
Blir resultatet detsamma då?
Jag vet inte. Frågan var "Vad tror du en Svensktillverkad produkt kostar i Japan?" och jag tog upp den enda Svenska produkt jag såg när jag var där (och som vi förbluffades över HUR mycket billigare det var).

Men helt korrekt, för denna tråd är det kanske mer intressant att jämföra kameraprylar. Min vän har köpt en hel del Hasselbladsprylar från USA begagnat eftersom han kunde hitta dem betydligt billigare där.

Min poäng var att prylar inte alltid är billigast där de tillverkas och att priser ofta är "konstgjorda" med skatter och andra regler, det är inte alltid marknaden som styr. Så om någon tycker det är "orättvist" så kan jag till viss del hålla med.

En gång i tiden när jag var intresserad av en Nikon 105mm/2 så kostade den i Sverige 16800, i USA 6400 och i Japan aningen dyrare än i USA. I den prisbilden är momsen och tullen inte de enda skurkarna, för även om de har bra mycket lägre skatt på dessa saker i USA så var de inte tillverkade där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar