Annons

Priser vid bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozii

Aktiv medlem
Från att aldrig har fått betalt för ett specifikt fotojobb har jag plötsligt fått två förfrågningar om att fotografera på bröllop. Det är vänners vänner och inga jag känner, och frågan jag står inför nu är hur mycket jag ska ta betalt.

Jag har googlat runt lite och hittat "proffsfotografer" med priser från allt mellan 1800 kr. till 5000 kr. 3500-4500 verkar vara normalt och då får man en CD med de färdigredigerade bilderna och eventuellt ett bildspel eller annan rolig presentation.

Är det någon som har någon erfarenhet kring detta som kan ge ytterligare kommentarer? Jag har som sagt aldrig gjort ett fotojobb som det här förr.
 
Om du letar lite i forumet hittar du nog massor av trådar som diskuterar just detta. Och om jag minns rätt ligger priserna ofta åtskilligt högre än de summor du nämner.
 
mitt förslag är att du kollar bröllopsfotografer på tex bröllopstorget.se för där kan du dels se bilder o kanske få en hint om vilken nivå du ligger på i din fotografi o sedan är det många som skriver ut priser där. Innan du tar skarpa bröllops uppdrag så måste du ha koll på tekniken o att du har en plan för sämsta väder etc. Det är en väldigt viktig dag för dina kunder så det är viktigt att du går igenom med dom vad dom vill ha så att dom blir nöjda.
 
Bröllopsfoto

Professionella bröllopsfotografer tar inte sällan från 17-18 k och betydligt mer för en heldag:) Men prisbilden varierar... att fotografera bröllop är ett av de svårare uppdragen, och kräver mycket engagemang, kärlek och glädje. Det är väldigt givande, jag hoppas du får uppdragen.
 
det kan variera

Hej!
Jag har fotot runt 10 bröllop och tar mellan 1500 och 4000 SEK, men jag trö att det mesta tar mer an så. Men på min första så fick jag bara 300 betalt... Det tar några bröllop innan man kan holla upp tempo och tar bildar på alt som händer även om man är hur bra som helst och uttrustning är hur bra som helst.

Jag rekomendera personligt att man ska var försiktig i början och inte tar för mycket. Jag börjar med 2 timme till 1500 SEK och 8 timme för 4000 Kr.

lycka till!
 
Hej!
Jag tar fotot runt 10 bröllop och tar mellan 1500 och 4000 SEK, men jag trö att det mesta tar mer an så. Men på min första så fick jag bara 300 betalt... Det tar några bröllop innan man kan holla upp tempo och tar bildar på alt som händer även om man är hur bra som helst och uttrustning är hur bra som helst.

Jag rekomendera personligt att man ska var försiktig i början och inte tar för mycket. Jag börjar med 2 timme till 1500 SEK och 8 timme för 4000 Kr.

lycka till!

Jag har 8000 för en heldag, och då ingår inte något annat än min närvaro med kamera. allt annat kostar extra. Man måste räkna på det totala antalet arbetstimmar för ett jobb, och när det handlar om bröllop blir det inte mycket per timme hur man än bär sig åt. Förberedande samtal om förväntningar, beredskap om det blir regn och mycket annat tar massvis med tid. Ofta blir det många samtal efter bröllopet dessutom...

Som redan påpekats är bröllopsfoto kanske det mest givande man kan pyssla med som fotograf, men det är också oerhört krävande om det ska bli ett maximalt resultat med nöjda kunder.

Värt att notera är att jag lägger mig väldigt billigt. De flesta som vänder sig till mig har fått prisförslag mellan 12-18 000 kr av andra fotografer.
 
Tack för alla svar! Upp till 18 tusen lär jag aldrig ta, och särskilt inte en gång som denna. Det blir mitt andra bröllop (mitt första var faktiskt i går och det körde jag som ett test med minimalt betalt).

Hej!
Jag har fotot runt 10 bröllop och tar mellan 1500 och 4000 SEK, men jag trö att det mesta tar mer an så. Men på min första så fick jag bara 300 betalt... Det tar några bröllop innan man kan holla upp tempo och tar bildar på alt som händer även om man är hur bra som helst och uttrustning är hur bra som helst.

Jag rekomendera personligt att man ska var försiktig i början och inte tar för mycket. Jag börjar med 2 timme till 1500 SEK och 8 timme för 4000 Kr.

lycka till!

Det här känner jag igen mig i! För mitt nästa bröllop har jag lagt mig på 3500. Då får de min närvaro samt bilderna sorterade och grundredigerade. Baserat på kommentarerna här här det ganska lite, men är ingen proffsfotograf och känner mig inte bekväm med att börja högre.

I framtiden kommer jag antagligen att lägga till 500 kr. per jobb tills jag är på en nivå jag är nöjd med och som jag känner att jag kan leverera på :)
 
Hur ser skattesituationen ut för en egenföretagare?
Hur mycket av 1000 kr får väl en egenföretagare behållanär skatter & avgifter är betalda?
 
Hur ser skattesituationen ut för en egenföretagare?
Hur mycket av 1000 kr får väl en egenföretagare behållanär skatter & avgifter är betalda?

Jag gissar att alla siffror som angivits i tråden är inklusive moms. I så fall kan man på en tusenlapp räkna bort 200 kronor direkt.

De återstående 800 kronorna ska räcka till skatt, omkostnader och lön.

Enkelt räknat kan man säga att hälften "går bort" till ovanstående. Av 1.000 kronor brutto från kund blir det alltså kvar cirka 400 kronor.
 
Jag gissar att alla siffror som angivits i tråden är inklusive moms. I så fall kan man på en tusenlapp räkna bort 200 kronor direkt.

De återstående 800 kronorna ska räcka till skatt, omkostnader och lön.

Enkelt räknat kan man säga att hälften "går bort" till ovanstående. Av 1.000 kronor brutto från kund blir det alltså kvar cirka 400 kronor.

När vi nu är inne på detta har jag en följdfråga: var går gränsen mellan hobbyverksamhet och när man ska skaffa eget företag? Hur beskattas hobbyverksamhet?
 
När vi nu är inne på detta har jag en följdfråga: var går gränsen mellan hobbyverksamhet och när man ska skaffa eget företag? Hur beskattas hobbyverksamhet?

Det bästa du kan göra är att ställa frågan till Skatteverket. Dels är de väldigt hjälpsamma, och så får du korrekta uppgifter. Det är mycket att hålla reda på kring skatter och företagande, så jag pratar alltid direkt med Skatteverket - då slipper du vara osäker på om du faktiskt fått rätt svar.
 
Hur ser skattesituationen ut för en egenföretagare?
Hur mycket av 1000 kr får väl en egenföretagare behållanär skatter & avgifter är betalda?

I runda slängar kan man säga att en intäkt på 1000 kr (plus moms) motsvarar en lön på 650 kr.

(Hur stor del av lönen som sedan blir inkomstskatt är omöjligt att säga, det kan ju variera mellan noll och 60 procent beroende på vem man är.)
 
När vi nu är inne på detta har jag en följdfråga: var går gränsen mellan hobbyverksamhet och när man ska skaffa eget företag? Hur beskattas hobbyverksamhet?

Det bästa du kan göra är att ställa frågan till Skatteverket. Dels är de väldigt hjälpsamma, och så får du korrekta uppgifter. Det är mycket att hålla reda på kring skatter och företagande, så jag pratar alltid direkt med Skatteverket - då slipper du vara osäker på om du faktiskt fått rätt svar.

Håller med Magnus, de är jättebra på Skatteverket, jag hade exakt denna konversation när jag gick från hobby till företag, och i korthet är det;

en näringsverksamhet måste ha tre ben;
- självständighet ("ungefär" mer än en kund)
- varaktighet
- vinstsyfte

faller något av dessa (förutom 1) så kan det handla om hobby.

Det får inte heller vara din huvudsakliga inkomstkälla.

När det gäller skatter etc så i runda slängar så beskattas du som vanligt på vinst (men ökade möjligheter att putta vinsten till efterföljande år i 5 år) och om du tjänar mer än 30k så måste du momsregga dig.

I korthet.

Men som sagt, läs broschyren "Hobbyverksamhet" (SKV344) på skatteverket.se och prata med någon handläggare. De kan verkligen sin grej där borta...
 
Med andra ord: så länge man bara gör det någon gång i bland, inte har det som sin huvudsakliga inkomstkälla och inte tjänar mer än 30 000 på ett år, så är det hobbyverksamhet? :)
 
Med andra ord: så länge man bara gör det någon gång i bland, inte har det som sin huvudsakliga inkomstkälla och inte tjänar mer än 30 000 på ett år, så är det hobbyverksamhet? :)

Som sagt, prata direkt med skatteverket, men han jag pratade med sa att oftast när det gäller foto så handlar det om vinstsyftet. Jag sa att jag kommer alltid köpa grejer för mer än jag tjänar så länge det är en hobby, då var det lugnt.

Men alla fall är ju olika så prata med dem, då får du rätt svar utifrån dina förutsättningar och slipper massa spekulationer :)
 
Med andra ord: så länge man bara gör det någon gång i bland, inte har det som sin huvudsakliga inkomstkälla och inte tjänar mer än 30 000 på ett år, så är det hobbyverksamhet? :)

tyvärr så får du betala egenavgifter o kommunalskatt som alla andra i alla fall men du slipper momsen,slipper registrera bolag.
 
I runda slängar kan man säga att en intäkt på 1000 kr (plus moms) motsvarar en lön på 650 kr.

(Hur stor del av lönen som sedan blir inkomstskatt är omöjligt att säga, det kan ju variera mellan noll och 60 procent beroende på vem man är.)

ligger du under brytpunkten på 390000 kr så får du betala ungefär 44% du får alltså behålla ca 56%.
 
ligger du under brytpunkten på 390000 kr så får du betala ungefär 44% du får alltså behålla ca 56%.

Nej, tyvärr är vårt inkomstskattesystem inte så enkelt. Har du en låg inkomst blir skatten mycket lägre än siffran du anger. Och kommunalskatten skiljer mer än fem procentenheter beroende på var du bor. Som sagt: Hur stor del av lönen som blir inkomstskatt är omöjligt att säga utan att veta vilken kommun och vilken inkomst det handlar om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.