Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser på D70, Bangkok.

Produkter
(logga in för att koppla)

TStyle

Aktiv medlem
Hej hej!
Jag åker ner till Bangkok om någon vecka. Funderingen min är om någon har erfarenhet av inköp av kameror i Asien. Jag hade tänkt köpa en D70 där nere, förutsatt att den är så pass mycket billigare att det lönar sig.
Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av det?
 
Det är ungefär samma priser på kameror i Thailand som här, däremot kan man hitta billigare objektiv i thailand
 
Kamerapriser känner jag inte till, men som Bert skriver så kan du mycket väl snubbla över billiga gluggar! Fick min Canon EF 90-300 USM från Kuala Lumpur (inte thailand nej, men nära i alla fall...) för 170 euro. I butiken gär hemma kostar samma glugg 300 euro!
 
Om du får problem med kameran, så kan det bli problem med garantin, vet ej om Nikon har worldwide garanti.

Har varit ett antal ggr i Thailand och tycker inte priserna på kameror/ elektronik skiljer sig så mycket från Sverige. På objektiv kanske du kan spara något!
 
Hej!

Var i Thailand för någon vecka sedan och kollade priserna i lite olika butiker, bland annat den rena Nikonbutiken Sunny Camera. Priserna på de nya kamerahusen är helt jämförbara med Sverige. F80 tex är däremot billigare.

Nya linser är något billare, tex G och DX linser. Jag tittade på Nikkor 12-24 lins och den kan man få för knappt 10'. Andra linser kan man göra ordentliga klipp på, tex 70-400 VR mm för ca 9500 och 17-35 mm för lite drygt 10', 18-35 mm för ca 3,5'.

Vad dom berättade för mig får man world wide garanti på linser och tillbehör men inte på kameror.

Hoppas att detta kan var lite hjälp.

/Erland
 
Akta dig för förfalskningar. Det du tittar/känner på behöver nödvändigtvis inte följa med i kartongen som du får med dig hem. Det gäller att hitta de seriösa handlarna.
/Michael
 
hkkbs skrev:
Om du får problem med kameran, så kan det bli problem med garantin, vet ej om Nikon har worldwide garanti.

Har varit ett antal ggr i Thailand och tycker inte priserna på kameror/ elektronik skiljer sig så mycket från Sverige. På objektiv kanske du kan spara något!

Jag köpte min D70 (kamerahuset endast då) i Singapore. Den har Worldwide-garanti och kostade runt 7000 kronor. Jag har hittils bara bra erfarenheter av både köpet och kameran.

Lycka till!

Mvh /Rikard
 
Köpte min D70 i Malaysia förra veckan, iof inte Taihland men iaf... Det var inte världsgaranti på huset, men däremot på objektivet (köpte med kit-objektivet men fick dom i separata lådor). Men affären ringde Nikon i Malaysia och dom påstod att det ska gå att få garantireparationer utförda i sverige, mot att man betalar frakt till och från verkstad. Så det kanske är möjligt... Tog chansen med tanke på priset, och i värsta fall har jag släktingar som bor i Malaysia.

Kollade i Singapore först, och där sa man att D70'an kom med världsgaranti. Men jag köpte inte där (eftersom säljaren vägrade sälja bara kit'et, utan dyra tillbehör), så jag vet inte om det stämmer. Å andra sidan sa dom det i Malaysia också, innan jag läste pappret.

Generella tips:
---------------
Lita inte på vad försäljaren säger, läs garantibeviset själv, och blir det köp se till att affären fyller i det korrekt.

Fråga om dom har fler enheter än demokameran, dvs se till att du verkligen får en ny kamera.

Börja inte fråga om tillbehör ifall du verkligen inte vill ha dom, ifall du ändrar dig i efterhand kan det hända att dom inte vill sälja bara kameran.

BTW, ifall någon är intresserad fick jag följande priser:

Singapore:
D70-kit S$1980+GST, men jag fick inte köpa bara kit'et till det priset... Han ville ha orimligt mycket för ett 1GB CF, som jag var tvungen att köpa samtidigt.

Malaysia (Penang):
D70-huset: MR 3850 (tror jag det var)
D70+kit-objektivet: MR 4350 (separata kartonger, inte kit-lådan)
1GB CF, Kingston (påstods vara high speed, men jag tror det är vanilj): MR 1000.

1 singdollar = ca 4.5 SEK
1 MR = ca 2 SEK

Mvh,
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.