Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser för bildförsäljning

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet jag ser är att om amatörfotografer tar underpriser på sina bilder. De kan ju göra det eftersom de har andra inkomster.
Men tar men Mikael till exempel som måste leva på sitt fotograferande är detta en mycket ojuste konkurrans, det är konkurrens på helt olika villkor.
Och det är en principsak också, varför ska bilder från en amatörfotograf vara värda mindre än från en proffsfotograf även om bilderna är lika bra...?

Håller med Linus. Helt plötsligt kan företag börja sätta villkoren för priset istället om det blir för låg prissättning bland oss "amatörer"...

I Sussies fall så är det roligt att någon uppmärksammat hennes bilder, men 600:- för alla fyra ? vad får man för 600:- ?

Man kanske får se detta som ett steg i marknadsföringen att komma ut på marknaden ;)

Men det gäller nog att inte sälja sina bilder till underpriser, bara för att man ska sälja. Ibland kan det nog vara sunt att inte sälja en bild om man erbjuds för "lite" pengar...om inte annat för att bibehålla en rimlig prisnivå på våra alster.

Hej Sussie.
Jag blir så upprörd och förbannad varje gång jag hör hur tidningar och företag utnyttjar okunniga amatörer. Ja. Det finns till och med sådana som har satt detta i system. Jag har jobbat med foto i 50 år och har sett hårresande exempel på otillbörligt utnyttjande. Nu skriver Du att inte ens Fjällräven betalt något för dom bilderna dom använt på sin hemsida. Fullständigt horribelt att ett så stort och i övrigt välrenomerat företag inte betalat för bilder dom använt. Jag blir så glad varje gång jag ser fina amatörbilder men att bli utnyttjad på det sättet det tycker jag inte om. Du får också tänka på att Du kanske dumpar priset även för andra i samma situation. :confused: :confused: :confused:

Det är jätte kul att mina bilder blivit uppmärksammade, det gör en jätte glad. Ang summan så har jag tidigare nämnt att jag har begärt 600:- stycket, inte 600:- för alla fyra bilder. Det priset känns bra för tillfället och jag inte haft en tanke på att det skulle konkurrera med proffsfotografer. Jag ber jätte mycket om ursäkt att jag gjort er upprörda ang detta. Om tillfället att sälja bilder igen dyker upp så ska jag gå mera efter de priser som nämnts. Allt är nytt i början, tänkt tillbaka hur det var för er själva när ni proffsfotografer skulle sälja er första bild. Med tiden så lär man sig hur man ska beté sig.

Nä men det är väl en helt OK ersättning. 2400:- (under bordet) annars får man lägga på moms :(

Mr. G skrev:
Hej Sussie.
Jag blir så upprörd och förbannad varje gång jag hör hur tidningar och företag utnyttjar okunniga amatörer. Ja. Det finns till och med sådana som har satt detta i system. Jag har jobbat med foto i 50 år och har sett hårresande exempel på otillbörligt utnyttjande. Nu skriver Du att inte ens Fjällräven betalt något för dom bilderna dom använt på sin hemsida. Fullständigt horribelt att ett så stort och i övrigt välrenomerat företag inte betalat för bilder dom använt. Jag blir så glad varje gång jag ser fina amatörbilder men att bli utnyttjad på det sättet det tycker jag inte om. Du får också tänka på att Du kanske dumpar priset även för andra i samma situation. :confused: :confused: :confused:
Utnyttjad blir man väl bara om man känner sig utnyttjad själv? Ska man ha dåligt samvete för att man ger bort bilder? Ska man lägga någon slags prisdumpningsansvar på en amatör som skall sälja sin första bild? Ni pratar som om ni sitter i styrelsen för den största råoljekartellen i världen. Nä, Susanne, var stolt och gläd dej allt vad du orkar!

Ett pris är en överenskommelse mellan två personer.

Men jag tycker du kunde fått lite mer.

Jag har försökt hitta dina bilder på fjallraven.se men inte lyckats, vill gärna se de omtalade bilderna.

Och Grattis till den underbara känslan av att någon vill ha dina bilder.

Hej igen.
Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan kännas bra att bli lurad. Själv skulle jag vara jätteförbannad, för en sak är ju helt säker. Dom som vill köpa bilderna av Dej DOM VET vad bilder egentligen kostar. Alltså har dom helt enkelt lurat Dej.
Vi yrkesfotografer klarar oss nog ändå. I varje fall jag, upplever inte Dej som någon konkurrent. Tvärt om. Jag är alltid glad när jag träffar duktiga amatörer och det finns många sådana, och jag har många gånger gett råd till dom hur dom ska göra i olika situationer men jag tycker väldigt illa om när folk blir lurade, sen må det vara amatörfotografer eller vem som helst.
Att det sedan finns yrkesfotografer som i den allmänna konkurrensen dumpar priserna, det är en annan sak. Dom vet i alla fall vad det skall kosta och vill dom sedan sälja billigare så är det deras ensak.

adde-I: Jag har inte hört nått från dom sen jag la ett bud. Tråkigt att ett stort företag inte ens hör av sig med ett negativt eller positivt svar, utan bara struntar i det. Men det kanske är så det funkar i den världen.

Kärt barn har ju många namn sägs det ju :)

Det är ju tråkigt att de inte hör av sig och det verkar vara mycket märkligt,
man får hoppas att det kommer fler tilfällen :)

Att få vänta på besked är inte alla ovanligt.
Jag skickade bilder till en tidning för 2 år sedan. Efter en tid började jag undra om dom över huvud taget kommit fram och ringde tidningen ifråga och dom visste ingenting ej heller vid senare telefonkontakter, så jag hade börjat tro att bilderna kommit bort. Tyvärr så skickade jag dom bara i ett vanligt brev. Man ska ju alltid rekommendera försändelserna.
Plötsligt för någon månad sedan kom det ett meddelande att bilderna hade kommit till användning och en check på arvodet.
Så ge inte upp hoppet ännu, men jag tycker naturligtvis att det vore på sin plats med ett besked i endera riktningen.

Tja, så dök vi upp lite sent men här kommer en liten förklaring till hur elektronisk-pengaöverföring fungerar... Köparen gör så att han gå in till ett kontor som handhar moneygram eller western union servicen, där sätter han helt enkelt in pengarna på ditt namn. Sedan skickas pengarna via ett datasystem till sverige, på ca tio minuter. Köparen ringer dig och ger dig ett så kallat reference-number, därefter beger du dig till FOREX som är moneygram-agent... Uppger ditt ref.nummer, visar körkort/id-kort och så får du dina pengar... Allt på ca tio minuter! Nackdel: Är det snabbt så kostar det, minimi avgiftern är 20$ och det stiger snabbt desstu fler pengar som skickas...

Tja, kan ju vara bra att veta till en annan gång!

-Marcus

gör som du vill

Jag har sålt bilder, allt från 250 kr styck till 2800 kr styck.Jag har satt priset i överrenskommelse med köparen,och skiter i vad andra tycker.Nog tycker jag också att i detta specifika fall med Fjällräven ,-så låter 600 kr lite, men so what, Susanne är glad över att ha fått sälja en bild,det är många som vill det men inte lyckas...

Är det egentligen så konstigt att företag försöker utnyttja amatörfotografernas okunskap till att få bilderna billigare eller som i Susannes fall gratis?

Det är olustigt att t ex BLF:s eller SFF:s priser inte tillämpas rakt av, men som någon skrev om marknaden med dess tillgång och efterfrågan.

Men ett möjligt resonemang skulle kunna vara att amatören här får möjlighet att visa upp sina bilder och kanske tom får dåligt samvete av att ta betalt.

Det vart ingen försäljning av bilder till det Amerikanska företaget, de hörde aldrig av sig något mera till mig, trots skickade mail så kom inget svar. Bilderna som Fjällräven användt har jag inte tagit något för.

Det var tråkigt att höra..
Ett oskick att inte ens höra av sig, men det är ju inte helt ovanligt heller..

Ang Fjällräven så bör du definitivt iaf ha dem som referens bland dem som publicerat dina bilder.

-Susanne- skrev:
Det vart ingen försäljning av bilder till det Amerikanska företaget, de hörde aldrig av sig något mera till mig, trots skickade mail så kom inget svar. Bilderna som Fjällräven användt har jag inte tagit något för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar