Annons

Priser DA*55 & DA*60-250

Produkter
(logga in för att koppla)
Spelar ingen roll vad 250mm motsvarar på ett annat system, den blir inte dyrare att tillverka för det.
Och vädertätningen kan visserligen vara ovärderlig i vissa situationer, men kan också värderas till ett par o-ringar a 50 öre styck.
Största riktiga kostnaden är gissningsvis stjärnan. Premium SKA kosta, annars är det inte premium.

Priserna sätts i Hamburg för Europa, USA sätter egna priser, så vissa gluggar kan uppfattas som dyra eller billiga, DA35 makro tex tycker jag är billig. Innan jag fäller ett definitivt omdöme så vill jag se tester.

Vädertätning handlar inte bara om regntålighet, på en oskyddad glugg kan damm tränga in. Förutom i fattningen måste en *glugg vara tätad i fronten och vid fokus och eventuell zoomring.

Stjärnan kanske man oxå får betala lite för ...men det snålas inte på star-gluggar.

Zeiss Planar T* 50 1,4 ZK ligger ju rätt nära i pris som Pentax 55a också...

De brukar väl ha erkänt bra optik så det kan bli ett svårt val. Men man får ju klara sig utan autofokus dock.

Vs

Zeiss 50/1,4 är säkert tänkt som ett normalobjektiv.
DA*55/1,4 är antagligen konstruerad för porträtt, en modernare FA*85/1,4, och därmed troligen mjukare i kanterna på stora öppningar. Jag gissar att dom haft FA*85/1,4 och FA50/1,4 i bakhuvet när dom tog fram DA*55.

Har också läst det om DA*55/1.4 nån stans...
FA85/1.4 skall tydligen ha väldigt snygg bokeh även på full glugg...

Funderar att plocka fram min gamla SMC-M 85/2.0 och testa på min K20D...

Då väntar vi bara på DA30/1.4 som ersättning för FA50/1.4...

Snart mitten av januari och tiden 60-250 ska släppas. Undrar om det blir mer försenat igen? Ingen som har nån insiderinformation?

Cyberphoto har nu ändrat status från "mitten av januari" till "beställningsvara". Hoppas snart på ett mail eller samtal om jag fortfarande är intresserad. står ju på köplats sedan snart ett år där.

Jag tror redan att det är försenat, såg någon blankett som nämnde att releasen var våren 2009... Tur att jag inte är ute efter den här pjäsen :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar